Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Steg 2 box utan att byta avgas????

Helt original
    Reg.datum
    nov 2006

Steg 2 box utan att byta avgas????

Vad händer om man sätter i en steg 2 box utan att byta till fetare avgassystem????

//Spets
    900SET -94 (Gammal och rostig men den är min) Nordic St 3....tills vidare
    9-5 2.3t -02 Vector

Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Steg 2 + öppet filter ska väl funka till en 900.
    Det är väl vid steg 3 man ska uppgradera systemet ?
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Vad händer om du trycker in en banan längst bak iljuddämparen?
    Kunde inte låta bli.
    Du kan få en helvetisk hög avgastemp, fenomenet bananen.
    Saab 9³ SC Aero 2.8 V6 TX XWD eLSD Aut. MapTun 1 på den.
    Garaget

Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Är inte steg 1 och steg 2 samma mjukvara? Är väl i steg3 som mjukvaran anpassas efter givna förutsättningar

Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Medlem#
    1540
    Citat Ursprungligen postat av Raven
    Är inte steg 1 och steg 2 samma mjukvara? Är väl i steg3 som mjukvaran anpassas efter givna förutsättningar
    Samma mjukvara??
    Kan vara, men:>

Hos en seriös leverantör: No way...
    Hos en oseriös leverantör: Yupp...

Om chippet är byggt för annat avgas så bör man nog ha ett sånt.
    ///Perr
    Saablös Volvo- och Porsche-åkare

Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Som perr säger så är det så att hon en leverantör så sätter man dit halvsatsen för att evakuera avgaserna snabbare vilket leder till lägre avgas temp...

Körde min bil med steg 2 och orginal avgas och det var inga problem, dock så var det en väldig skillnad när 3" åkte på...

Visst går det att köra men bilen kommer både må bättre och gå bättre då du får kortare spoolupp, alltså att du kommer uppleva att kicken kommer snabbare...

/A
    Numera Golf TSi.
    BMW 120 M -08! Såld

Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Själv är jag mycket skeptisk till att 2.5/3" efter katt hjälper till att evakuera avgaser speciellt mycket..
    Skulle även våga påstå att det finns ingen märkbar skillnad på steg1/2, dock så luras kunderna genom att de får ett sportigare ljud när dom köper steg2..

Men som ovanstående säger så är 3" downpipe något att föredra så fort man börjar trimma lite
    f.d. saabare

Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Citat Ursprungligen postat av stefffe
    Själv är jag mycket skeptisk till att 2.5/3" efter katt hjälper till att evakuera avgaser speciellt mycket..
    Skulle även våga påstå att det finns ingen märkbar skillnad på steg1/2, dock så luras kunderna genom att de får ett sportigare ljud när dom köper steg2..

Men som ovanstående säger så är 3" downpipe något att föredra så fort man börjar trimma lite
    Det är inte storleken på rören som påverkar mest, det är att man monterar fullflödesdämpare.

Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Citat Ursprungligen postat av Rickard

Det är inte storleken på rören som påverkar mest, det är att man monterar fullflödesdämpare.
    Jo det är sant, sen är det fortfarande ett stort motstånd i originalkatten så jag är tveksam till att fullflödesdämpare har nån betydelse när man fortfarande har originalkatt kvar..
    f.d. saabare

Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Så om man vill sprida kostnaderna lite så kan jag köpa box för steg 2 först, tuta och köra tills jag har råd med ett annat avgas, utan att jag pajjar min fina saab?? Rätt eller fel???

//Spets
    900SET -94 (Gammal och rostig men den är min) Nordic St 3....tills vidare
    9-5 2.3t -02 Vector

Trimguden Hirsch gör/gjorde så på sitt steg 2 till 9-5...

Mvh
    Patrik 319
    Saab 9-3 2,0t BioPower / Opel Rekord -62

Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Jo det är sant, sen är det fortfarande ett stort motstånd i originalkatten så jag är tveksam till att fullflödesdämpare har nån betydelse när man fortfarande har originalkatt kvar..
    Är det inte så att orginal-dämparna "lätt" sotar igen på vissa bilmodeller (och i en sådan situation försämrar flödet),
    så att det är därför som vissa trimleverantörer har betydligt lägre effekt i steg1 än steg2, och monterar halvsats i steg2, som en ren säkerhetsåtgärd...
    (Om jag minns tidigare förklaringar av insatta här korrekt...)

mvh
    9-3 SC Aero 07

Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Citat Ursprungligen postat av Patrik 319

Trimguden Hirsch gör/gjorde så på sitt steg 2 till 9-5...

Mvh
    Patrik 319
    De gjorde INTE så innan samarbetet med SAAB, då var det "bara" IC, kobra, filter på 280 hk. Men sedan dök det upp ett avgas också......
    Har dokumentationen kvar på det
    ESP

Annonsmoderator Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Medlem#
    4156
    Det skiljer ju knappt någonting alls i hk väg mellan steg 1 och 2 ju...

2-3 av hästarna kommer väl dessutom från sportluftfiltret..

Tror personligen att det kvittar ganska hårt om man kör steg 1 eller 2 mjukvara med bara halvsats system i och med att det är sån liten skillnad i mottryck av att bara byta till marginellt större (2.25"->2.5") rör på de bakre delarna på systemet. Den stora proppen sitter ju ändå kvar (katalysatorn) så det blir ju ingen enorm förändring, har jag fått för mig i alla fall.

Det kan däremot blir riktigt redigt jäkla knas om man kör med steg 3 hårdvara på steg 1 mjukvara. (Vet det av egna erfarenheter).
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Det skiljer ju knappt någonting alls i hk väg mellan steg 1 och 2 ju...

2-3 av hästarna kommer väl dessutom från sportluftfiltret..

Tror personligen att det kvittar ganska hårt om man kör steg 1 eller 2 mjukvara med bara halvsats system i och med att det är sån liten skillnad i mottryck av att bara byta till marginellt större (2.25"->2.5") rör på de bakre delarna på systemet. Den stora proppen sitter ju ändå kvar (katalysatorn) så det blir ju ingen enorm förändring, har jag fått för mig i alla fall.

Det kan däremot blir riktigt redigt jäkla knas om man kör med steg 3 hårdvara på steg 1 mjukvara. (Vet det av egna erfarenheter).

f.d. saabare

Steg 4 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Medlem#
    3346
    Enligt BSR har de samma prgvara i st. 1 & 2. De har säkerligen tillräcklig erfarenhet för att bedöma att driftsäkerhet och funktion inte äventyras.
    Däremot har de annan prgvara i st. 3 med 3" framrör och sportkat.
    All makt åt Thengil!

Liknande ämnen

1. 2,25" avgas med Steg 3
    Av fredrih i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-08-26, 13:02
  2. Aeroinlägg i kofångare utan avgas utblås 2008-
    Av JockeO i forum Utseende och styling
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-06-06, 05:31
  3. 3" avgas med steg 1 box
    Av DEsmond_Viez i forum Motor och motorstyrning