Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Effektregister i standard 9-5 Aero 04?

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 241

    Effektregister i standard 9-5 Aero 04?

    Har haft min bil i ett par månader nu och upplever effektregistret som något ojämnt jämfört mot min gamla SS 2.0T

    Bilen ger bra respons vid 2500-300 varv sen upplever jag att bilen tappar något lite lite för att sedan knuffa på igen ganska duktigt vid strax över 4000..

    Är detta normalt för 9-5 aero?, har själv inte kört så många så jag har direkt inget att jämföra med..

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 228
    Hej,

    Låter inte helt 100. Den skall ha ett fint linjärt kraftflöde upp till i alla fall 4.500 rpm, för att sedan dala något.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 241
    Hm, okej eftersom bilen ännu inte gått 4000 mil borde det väl inte vara något mekaniskt fel?
    Alla servicar är skötta av aukt. verkstad.

    Kan en halvkass LMM ge dessa symtom? , ser man på felkoderna att LMM inte funkar som den ska?

  4. #4
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 965
    Medlem#
    6220
    Tjena!

    Brorsan har en likadan som du. och han hade ungefär samma "problem" att den inte riktigt gick som den skulle. och där var alla servicar sköta enligt boken, och han fick reda på att dom byter inte tändstift förän 5000mila lr är det 6000mila servicen? kommer inte ihåg intervallen för 04orna.
    Så han tog och byte tändstift och det vart en klart märkbar skillnad, gick mkt jämnare över hela registret och mere tryck så att säga.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 241
    Det kan inte vara DI.n som spökar då?, eller den är "digital" dvs funkar/funkar inte ?

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 536
    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Det kan inte vara DI.n som spökar då?, eller den är "digital" dvs funkar/funkar inte ?
    T7ans DI, dvs den du har verkar vara lite mer av/på än föregående, iaf vad jag märkt iaf.

    Byt stift och testa.

    Mvh
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 241
    Har inte bytt stift ännu men var ute och klockade lite tider för att ha något att jämföra med..

    0-100 med ESP och halvblött underlag 8,5 - 8,8 sek

    100-150 med ESP treans växel 7,0 sek medelvärde

    100-150 med ESP fyrans växel 8,9 sek

    Är inte detta snudd på för slött för min motor?

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    15
    Citat Ursprungligen postat av 93t
    100-150 med ESP treans växel 7,0 sek medelvärde
    Vart ute nyss och kl 100-150 på 3an fick 5,8 med moraklockan. Har fått samma tid innan vid ett annat tillfälle. Kan testa lite mer i morgon om det inte blåser så jävligt. Fick hålla hårt i ratten hehe.
    9-5 aero sedan MY04

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 241
    Citat Ursprungligen postat av David_84
    Citat Ursprungligen postat av 93t
    100-150 med ESP treans växel 7,0 sek medelvärde
    Vart ute nyss och kl 100-150 på 3an fick 5,8 med moraklockan. Har fått samma tid innan vid ett annat tillfälle.

    Är din helt original osv. så verkar det ju uppenbarligen vara något fel på min..

    eller?

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    15
    Bilen är orginal. Så vitt jag vet iaf. Tänkte åka till maptun nästa månad och börja med ett steg 1. Så är den inte orginal så borde dem se det antar jag.
    9-5 aero sedan MY04

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 540
    5,8 s är nästan lite för bra för original, fast å andra sidan lite halvdåligt för en steg 1 trimmad, så jag vet inte vad man ska säga. Kanske ngn felkälla i mätningen som gör några tiondelar mer åt ena eller andra hållet jämfört med andra moraklockningar!?



    7,0 på 3:an och 8,9 på 4:an är lite sämre än vad de brukar gå genomsnittligt. Jag tycker det verkar skilja mer i % mellan de olika växlarna än vad det brukar dessutom, vilket kan indikera att den går sämre i mellanregistret än på höga varv. Sasse har stenkoll på de där tiderna, så det är bara att hoppas att han ser tråden.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 042
    Det verkar vara org.
    Skillnaden förklaras nog mest med väder, vind och lutningar

    Alla dessa är testade med stopuhr

    Acctest Saab 9-5 AERO Kombi 2004 3300mil +2c 16"
    100-150km/h
    3:an 6,0s
    4:an 7,0s
    5:an 10,7s

    80-120km/h
    3:an 4,1s
    4:an 5,7s
    5:an 7,7s
    Vikt: 1760kg med förare

    Här är en annan.

    Acctest Saab 9-5 AERO Kombi 2004 7000mil 8c 17"
    100-150km/h
    3:an 6,0s
    4:an 7,5s
    5:an 10,5s

    80-120km/h
    3:an 4,7s
    4:an 6,1s
    5:an 8,7s

    Vikt: 1740kg med förare

    En lite mer normal

    Acctest Saab 9-5 AERO Kombi 2004 3100mil 8c 17"

    100-150km/h
    3:an 6,2s
    4:an 8,9s
    5:an 11,7s

    80-120km/h
    3:an 4,9s
    4:an 6,2s
    5:an 9,9s

    Mvh Sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 241
    Tackar för infon, rent spontant Sasse skulle du säga att det är nåt vajsing på min morot?

    Om jag ligger på mellanregistret c.a 3500-4500 rpm och trycker fullt känns det som om bilen saknar något oavsett växel, drar jag från 2500-3000 får jag bättre skjuts..

    Men som sagt jag vet ju inte om det är normalt att aeron är lite vek i mellanregistret eller om det verkligen är fel på min vagn, den har bara rullat 3800 mil..

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 042
    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Tackar för infon, rent spontant Sasse skulle du säga att det är nåt vajsing på min morot?

    Om jag ligger på mellanregistret c.a 3500-4500 rpm och trycker fullt känns det som om bilen saknar något oavsett växel, drar jag från 2500-3000 får jag bättre skjuts..

    Men som sagt jag vet ju inte om det är normalt att aeron är lite vek i mellanregistret eller om det verkligen är fel på min vagn, den har bara rullat 3800 mil..
    tror allt är ok.

    Eftersom det är jämn effektkurva så känns den trött.
    Kollar man på tiderna så verkar det stämma rätt bra

    Mvh Sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 241
    Okej, då är det kanske inget vajsing, vill bara minnas att svärfars förra aero gick bättre, men det var ju iofs ett tag sen..

    Är det normalt att känna en "andra" ketchupeffekt vid ung 4500rpm?

    Om jag vill prova en annan LMM, passar mätaren från alla 2.3.or eller måste det vara en aero?
    Har nya Boschstift liggandes, men ser att alla rekommenderar NGK.. går det att använda mina Bosch utan problem, FR 6 DPP22U enligt MECA.s rek lista.

  16. #16
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 116
    Beta-lista:
    http://www.nordicuhr.se/data/tuning/tider.html

    Alla tider med Sasses GPS-moj

    Jag vet, det ser förjäkligt ut, men detta är som sagt beta, för att testa lite vad man kan göra med datan...

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 540
    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Har nya Boschstift liggandes, men ser att alla rekommenderar NGK.. går det att använda mina Bosch utan problem, FR 6 DPP22U enligt MECA.s rek lista.
    I princip nej, det går inte att använda. Visst går det, men långt ifrån optimalt av den enkla anledningen att tändstiftet inte bara har i uppgift att ge en bra gnista i Saabar, utan varje stift är också ett mätinstrument för motorstyrningen där den läser av hur förbränningen är i motorn. Eftersom Saab använt NGK när de kallibrerat in systemet så kan det vara känsligt för andra stift. Så jag skulle nog sälja siften till ngn som inte har Saab och där de passar, och sedan skaffa NGK-stift. Då är du på säkra sidan. Detta har alltså inte att göra med att NGK är bättre än Bosch.....fast å andra sidan så är de även generellt bättre till de flesta bilar.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 540
    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Beta-lista:
    http://www.nordicuhr.se/data/tuning/tider.html

    Alla tider med Sasses GPS-moj

    Jag vet, det ser förjäkligt ut, men detta är som sagt beta, för att testa lite vad man kan göra med datan...
    900 2.0t -97 man steg 2, 100-150 km/h 4,8 s. Kan jag säga direkt är en felaktig siffra. Skulle den vara så vass hade den haft bättre slutfart vid 402 m, och ser man skillnaden mellan 201 och 402 så ger det också belägg för det. Men kul lista i alla fall . Hoppas fler tider kommer med där. Verkar ju finnas fler tider som Sasse har på lager.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 241
    Surt, boschstiften var ganska dyra

    Nån som vet om jag kan flytta över valfri LMM utan problem?

    Och kan man begära en ny DI hos Saab även om det inte är något fel på den?

Liknande ämnen

  1. Standard turbo på en 2.3 aero
    Av mmegaman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-04-04, 12:55
  2. 345 mm bromsar på 9-3 aero xwd standard?
    Av krokiz i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-06-20, 00:32
  3. tankar om kräningshämmare, standard vs. Aero
    Av peterkrolle i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-09-22, 01:23
  4. 9-5 och 9-3SS standard fälgar på en og9-3 Aero
    Av lscorpio i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-03-03, 10:41
  5. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-01-17, 19:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •