Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Baslåda i 9-3 SC -07

  1. #1

    Baslåda i 9-3 SC -07

    Hej!

    Jag är ny här och har fösökt läsa igenom allt om baslådor och stereo i 9-3. Har nog inte hittat allt men tillräckligt för att förstå att jag inte skall ge mig in på att montera själv utan låta någon kunnig göra jobbet.

    Jag undrar därför om någon har bra erfarenhet av någon firma i Göteborg som kan allt kring montering av baslådor i SAAB. Bilen är alltså en 9-3 SC -07 och den har en Premium 150.

    Tacksam för hjälp och kommentarer!


    /Jocke
    SAAB 9-3 SC Vector -07 Automat

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    172
    Tyvärr så finns det inte allt för många firmor som vet hur man får in eftermarknadsslutsteg och bas i nya 9-3.

    Men fortsätt läsa lite på forumet så kommer det nog fram en hel del matnyttigt. Har diskuterats väldigt mycket på forumet...

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    För att göra det enkelt för sig:

    Skulle man inte kunna försöka få tag i luckan som sitter standard i 9-3SC med 300w systemet och hitta på något eget med den?
    Finns säkert inte särskilt många sådana på skroten, men har man tur så har man.
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Tjonge
    För att göra det enkelt för sig:

    Skulle man inte kunna försöka få tag i luckan som sitter standard i 9-3SC med 300w systemet och hitta på något eget med den?
    Finns säkert inte särskilt många sådana på skroten, men har man tur så har man.
    Den är i formpressad plast i två delar... sitter ihop med ca 25 torx..

    10" som sitter i har ett udda antal fastsättnings skruvar samt icke standard storlek...
    mno icke standard, så det går inte att bara kasta in ett nytt element.. måste tillverka en adapter. Inte specielt bra utnytjande av utrymmet heller...


  5. #5
    Jag är jättetacksam för era svar och ert engagemang!

    Jag har verkligen läst så mycket jag hittat men då jag har tummen mitt i näven och högst begränsade kunskaper inom lödning och elektronik så inser jag att detta inte är något jag skall greja med själv.

    Skall kolla med BRL och liknande firmor i Göteborg imorgon. Jag hade hoppats på att någon kunde tipsat om någon firma som ni vet kan de här grejorna.

    /Jocke
    SAAB 9-3 SC Vector -07 Automat

  6. #6
    Hej, jag har också detta problemet, det finns tyvärr ingen 300w stereo i en -07a heller, det är ett nytt system, INTE samma som i -06! Saab har inte ens någon egen lösning eller kunskap om detta hos handlarna, jag väntar själv på svar via handlare ifrån fabriken om vad dom säger, men det verkar som att det kan gå att koppla in på högnivå signalen som enda lösning, men om man bryter den signalen så dör HELA bilen!!! Så dom vågar hos stereo handlarna inte koppla på något externt, det skall tydligen vara nåt eftermarknads adapter system under utveckling, men när e det är klart??? E de någon som vet nåt mer så skriv gärna in här!
    9-3 SC -07

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    119
    Citat Ursprungligen postat av Rallysmurfen
    Hej, jag har också detta problemet, det finns tyvärr ingen 300w stereo i en -07a heller, det är ett nytt system, INTE samma som i -06!
    VA? Jag har då en 300W anläggning med en bas i reservhjulsbaljan i min SC!!

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    149
    Men din kom säkert från fabrik, färdigmonterad?

    Såg att det ingår detta i reservhjulsbaljan på 300-systemet på fabriksnya 9-3 C/Combi... om man vill alltså.

  9. #9
    Detta verkar för osäkert för mig. Det få vänta tillsvidare. Jag hoppas vi kan få svar från SAAB framöver.

    Är det någon som gjort någon egen installation på -07 ? Så vi vet om det funkar eller ej.

    Jag känner inte för att testa och riskera att bilen tvärdör...

    Jag hoppas att vi kan hjälpas åt att uppdatera information vi får.



    /Jocke
    SAAB 9-3 SC Vector -07 Automat

  10. #10
    Det finns tydligen 300w paket som nämts här innan fick jag reda på idag, men det fanns inte när jag beställde min i augusti tyvärr ( enligt min handlare iallfall ), ingen uppgradering till 150w orginal heller ännu så länge..
    Enligt en saab handlare så skall man kunna sno högnivåsignalen från högtalarna bak, funderar på om man skall våga prova, i värsta fall pajjar man de i dörrarna + i bakstolparna enligt annan uppgift, jag återkommer inom kort med mer info!
    9-3 SC -07

  11. #11
    nu dunkar det fint i bilen 20h " inspelning " av den aktiva dls lådan så skall vi utvärdera mera, inkopplad på högnivå från framhögtalarna är den iallfall
    9-3 SC -07

  12. #12
    Det var ju intressant att höra att det funkar. Men inkoppling på framhögtalarna låter lite skumt. Hur blir det med justering av nivå mellan sub och framsystem? Då kan man väl inte justera med fader?

    Vore kul att höra dina kommentarer om hur det låter!

    /Jocke
    SAAB 9-3 SC Vector -07 Automat

  13. #13
    Det låter väldigt bra nu när jag fått skruvat lite på inställningarna på steget!! Anledningen till att man tar signalen från framhögtalarna är att det är enda signalen med bas i och eftersom att det måste gå på högnivå då det inte finns nån lågnivåutgång på stereon. Det går alltså bara att fade:a bort både dörrhögtalarna och basen samtidigt, men det går ju att styra hur mkt bas du skall ha med vanliga eq:n eftersom att man sätter steget på en lämplig nivå där man har så lite bas som möjligt i dörrarna så justerar man signalen till basen
    9-3 SC -07

Liknande ämnen

  1. Baslåda i en 9-5:a
    Av Apex i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-07-16, 14:49
  2. Baslåda
    Av Sensa i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-07-14, 21:29
  3. Baslåda i 9-5 -04
    Av AERO_chrille i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-12-08, 13:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •