Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Stora och skumma problem med min og900s.

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    161

    Stora och skumma problem med min og900s.

    Min bil har varit skum ett tag, till en början märktes det bara att bilen gick rykigt,sen började den hänga sig på gasen, vet inte om de var mekaniskt med vajern eller på nåt annat sätt, (har kollat vajern och den verkar okej)men den hängde sig på 2500-3000rpm. Och om man då stängde av den när den hängde sig så tjura den som fan.

    Idag skulle jag till flickvännen, är bara en kort bit men lat som man är så tog jag bilen, den gick extremt rykigt så fort man petar på gasen vägrar den, bara rycker o tappar all kraft,vägrar att varva. Jag tryckte ner kopplingen o försökte varva upp den, men de gick inte den burra o gick inte mer än till max 3500rpm.
    Precis innan jag kom fram så hängde den sig på typ 2000 rpm, jag tryckte ner kopplingen och såg att de börja ryka ur grillen, ljus rök, de tilltog och jag stängde av, gick fort ut för att lokalisera röken men de sluta så fort jag stängde av ... jag har bytt stift och olja ..

    Jag har innan märkt att den börjar lukta lite brännt de gånger den hängt sig på gasen, tror inte de vatt lameler eller så, för den har ju inte hängt sig på höga varv och jag har inte slirat på kopplingen när det hänt.

    Problemet med att den går rykigt försvinner alltid när bilen blir ordentligt varm och man kör mer än ca 1,5 mil.

    Skulle va mkt tacksam för svar, då jag står i valet och kvalet att göra iordning och trimma bilen, eller bara låta den va tills den ger upp helt.

    MVH Johannes.
    OG93 Coupé Aero -00 'Såld* .Pystrimmad OG900 *Såld* Just nu: ng900

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    161
    Det verkar som jag lyckats åtgärda att den rycker, men gashängen titt som tätt kvarstår, vad kan de bero på ? Måste det vara i spjället\varjern ? Eller kan nåt annat orsaka att varvtalaet låser sig så ? Ska snart besiktiga så är lite bråtom, tacksam för svar!
    OG93 Coupé Aero -00 'Såld* .Pystrimmad OG900 *Såld* Just nu: ng900

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    292
    Tomgangsventilen klarar att halla motorn pa det varvet (pa tomgang) med stängt gasspjäll. Sen finns det nog tusen orsaker till varför den skulle öppna sa mycket medans du kör. Normalt gör den bara det vid uppstart.

    Ett test kan vara att plocka loss och spruta lite wd40 eller liknande. De brukar dock sällan kärva.
    Svart 900 T16 91

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    161
    Citat Ursprungligen postat av eklund
    Tomgangsventilen klarar att halla motorn pa det varvet (pa tomgang) med stängt gasspjäll. Sen finns det nog tusen orsaker till varför den skulle öppna sa mycket medans du kör. Normalt gör den bara det vid uppstart.

    Ett test kan vara att plocka loss och spruta lite wd40 eller liknande. De brukar dock sällan kärva.
    Okej,vart sitter den ventilen da ? Och vad kan några av de tusen orsakerna va ?
    OG93 Coupé Aero -00 'Såld* .Pystrimmad OG900 *Såld* Just nu: ng900

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    292
    Den sitter vid insuget med tva slangar kopplade till var sida om spjället. En fyrpolig kabel är ocksa kopplad till den. Ska sta Lucas pa den.

    Problemet är nog att det är väldigt fa som egentligen förstar hur regleringen ska fungera. Jag gör det tex inte. Exempelvis en motor som gar orent kan sätta regleringen ur spel. Det förstar jag inte varför. Varvtal som varvtal kan man tycka. Vad jag vet är att det bara ska regleras när bilen star stilla. Dvs det finns en sensor i höger framhjul som känner av detta. Eventuellt skulle denna kunna ha problem hos dig.

    Har du sett efter om du har vacuumläckor förresten? Kunde vara en början kanske.
    Svart 900 T16 91

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    161
    Citat Ursprungligen postat av eklund
    Den sitter vid insuget med tva slangar kopplade till var sida om spjället. En fyrpolig kabel är ocksa kopplad till den. Ska sta Lucas pa den.

    Problemet är nog att det är väldigt fa som egentligen förstar hur regleringen ska fungera. Jag gör det tex inte. Exempelvis en motor som gar orent kan sätta regleringen ur spel. Det förstar jag inte varför. Varvtal som varvtal kan man tycka. Vad jag vet är att det bara ska regleras när bilen star stilla. Dvs det finns en sensor i höger framhjul som känner av detta. Eventuellt skulle denna kunna ha problem hos dig.

    Har du sett efter om du har vacuumläckor förresten? Kunde vara en början kanske.
    I samband med att jag satte in laddtrycksmätare så hitta jag att slangen mellan btr och insug läckte, den bytte jag, men kan nog va fler som är slitna så ska byta dem med, sitter ju t.ex en slang till en tryckklocka vid fördelarn, den kanske ka va kass .. vad gör den ?
    OG93 Coupé Aero -00 'Såld* .Pystrimmad OG900 *Såld* Just nu: ng900

  7. #7
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 640
    Den ställer om tändningen beroende på belastningen...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    161
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Den ställer om tändningen beroende på belastningen...
    Okaj! Så de skulle kunna ha nåt o göra med att den ballar ur me varvtalet då ?
    OG93 Coupé Aero -00 'Såld* .Pystrimmad OG900 *Såld* Just nu: ng900

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    161
    Nu har jag bytt 2 slangar, den mellan trycklockan på fördelarn och insug, samt en annan som gick från insug till "dumpen", vet inte vad de sitter på min men nån återcirkulernade ventil eller nåt, känns som de hjälpte lite, gasen blev mer exakt och sjönk fortare när man släppte av ...
    OG93 Coupé Aero -00 'Såld* .Pystrimmad OG900 *Såld* Just nu: ng900

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Inlägg
    74
    ..kolla tempgivaren som sitter på motorn! Det kan nog gå mäta motståndet i den, vet ej vilka värden det ska vara, men min bil gick mycket bättre efter att ha bytt tempgivaren.

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 939
    Jag som gillar att riva hela bilen mest för att det är skoj föreslår en större service/översyn av motorn. Luktar luftläckage/Tändning/El etc.

    Är läge att se över samtliga gummislangar. Kolla att luftslangarna från Turbo till Insug sitter på plats, kolla alla elkontakter, rengör dom etc.

    Vakumslangarna köper man lätt på OK/Q8, dom är som original typ.

    Att det blir bättre när den blir varm tyder ju på att nåt ändrar sig av värme, alternativt att kallstarts-reglering har med det att göra.

    Som sagt, innan du funderar på att trimma skall du nog lösa det helt, annars blir det bara värre.
    MEDLEM 7032.

Liknande ämnen

  1. Skumma problem med min automat NG900
    Av T2517 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-11-02, 17:35
  2. [LÖST] Problem med OG900S Lucas
    Av B-motor i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-07-30, 22:55
  3. Skumma turbo/ladd problem..
    Av Mcgromit i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-07-20, 22:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •