Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Gänglängd insatsgänga till tändstift?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    242

    Gänglängd insatsgänga till tändstift?

    Nu är det så att gängan till 1 tändstift har blivit dålig (måste va nån tidigare ägare som dragit åt för hårt nån gång) och jag har vart på Biltema och köpt en reparationssats med en gängtapp och 4 olika längder på insatsgängorna. Men när jag provade insatsgängorna på tändstiftet så tyckte jag inte att nån passade riktigt bra, 13mm var för kort och 19mm såg ut att vara för lång.

    Frågan är ska jag använda nån av dom och är det lätt hänt att man drar snett när man gängar?

    Kanske är bäst ändå att lämna in och få det gjort på en verkstad, nån som vet vad det skulle kunna gå på? Kanske nån som har tips om en bra verkstad i Umeå?

    Jag har tänkt att göra det med toppen kvar på bilen vägrar att ta bort den då jag inte har tillgång till garage samt att det skulle bli aldeles för dyrt att låta en vekstad göra det.

    Bilen är en og900i -88 8v.
    SAAB 9000 A50 2,0t -98

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    914
    Hej!

    Jag testade den där satsen på en pajjad topp (8V) jag hade liggande. Bara för att se hur det blev.

    På vägen in kändes det som om det bara blev mos av den nya gängan, men tro det eller ej, när den kom in en bit så började det skära och till slut såg det ganska hyggligt ut.

    Dock blev det en hel del spån, så att gänga på plats kan vara lite si och så... Kanske kan du blåsa rent så mycket du orkar och hoppas på att aluminiumspånerna är tillräckligt mjuka för att inte sabba något och bara blåsas ut när motorn startas igen.... (?)
    Om alternativen är skrota bilen eller testa detta så skulle jag inte tveka.
    Gängsatsen kändes väldigt billig, men resultatet blev ändå så pass bra att jag inte skulle tveka att använda den på lågbudget bruksbil, gräsklippare eller dylikt.

    Jag kan kolla på toppen vilken gänglängd jag använde och hur det passade och återkomma senare ikväll!

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546
    Nu vet jag inte hur Biltemas sats fungerar MEN för många år sedan skaffade jag en s.k. kombi-tapp. Den har originalgängan längst ned och någon centimeter upp vidgar sig tappen till att passa en helicoil-insats. Fördelen med denna kombitapp är att den styr upp väldigt bra i den gamla gängan som ändå har en del varv kvar. När så den "nya" gängan skärs upp så blir den perfekt just tack vare "original" tappen som går före i spåret.

    Ett tips är att smörja in tappen med fett - därigenom kommer merparten av spånorna att fastna i fettet och följa med tappen ut när du gängar ur tappen.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    914
    Biltemas tapp har som ett skär i början och gräver sig in i aluminiumet på ett lite otrevligt sätt, men rätar tydligen upp sig när man kommer ner en bit.
    Det är inga proffsgrejjer direkt, men blev hyggligt på min experimenttopp i alla fall.

    Så här ser det ut innifrån förbrännigsrummet efteråt, jag använde den längsta gänginsatsen. Slutar då nästan exakt kant i kant.



    Tänkt också på att du nog måste köra i hela tappen i ett drag, skruva ur och rengör från spånor funkar nog inte. Då massakrerar man den nya gängan som har börjat bildas.
    Så snart den har tagit gäng är det bara att köra på tills den är bottnad (kolla så kolven inte är i vägen också...)

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    242
    Tusen tack grabbar!

    Vet dock inte riktigt om jag vågar mig på att göra det själv, jag vill inte riskera att förstöra toppen om jag skulle dra i tappen snett vilket jag inbillar mig kan vara lätt eftersom det blir en så konstig arbetsvinkel i och med att toppen lutar 45 grader och dessutom lutar ju stiften ännu mer.

    Kanske är bättre att lämna in och få det gjort på en verkstad istället om det inte är alltför dyrt (men det skulle kännas lite surt för jag har aldrig lämnat in en bil förut och då har jag ändå bla. bytt och renoverat växellådan på den här pärlan).
    SAAB 9000 A50 2,0t -98

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    halmstad
    Inlägg
    36
    jag har använt biltemas tapp och insatsgänga på alla 4 cyl på en saab99 när motorn låg i och jag måste säga att det blev mer än ok..tappen drar sej rätt även om det känns lite skummt i början, fettar man sen in den innan man börjar gänga så får man med sej större delen av spånet ut. //Mvh Daniel

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    242
    Då kanske jag vågar prova iallafall då.

    Sitter insatsgängan fast bra sen? Jag har sett andra (dyrare) fabrikat som använder nått slags lim för att låsa fast den med men det kanske inte behövs?
    SAAB 9000 A50 2,0t -98

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    242
    Är det inte risk för att gängtappen tar i ventilerna om dom är öppna?
    SAAB 9000 A50 2,0t -98

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    242
    Nu är det iallafall gjort.

    Det var lite svårt att få tappen att ta gäng i början men sen gick det bra.

    När jag sen skulle starta upp bilen igen så så började den knacka nått jävulskt på tomgång men efter några sekunder blev den tyst igen. Kan ju ha varit lite fett som blev kvar i förbränningsrummet som gjorde att den glödtände.

    Jag är helnöjd med resultatet iallafall.
    SAAB 9000 A50 2,0t -98

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    914
    Citat Ursprungligen postat av og900i
    Nu är det iallafall gjort.

    Det var lite svårt att få tappen att ta gäng i början men sen gick det bra.

    När jag sen skulle starta upp bilen igen så så började den knacka nått jävulskt på tomgång men efter några sekunder blev den tyst igen. Kan ju ha varit lite fett som blev kvar i förbränningsrummet som gjorde att den glödtände.

    Jag är helnöjd med resultatet iallafall.
    Kanon! Visst känns det lite läskigt (som att man håller på och förstör hela toppen typ...) innan tappen tar gäng ordentligt.

    Skönt att den slutade knacka, hur lång tid tog det innan den slutade?

    Ventilerna kan ju faktiskt komma ivägen om man har otur, men det måste man nästan mäta sig till för att se säkert om det går fritt i alla lägen. Maxöppna ventiler och ett riktigt långt instick på tappen så kanske det kan bli knas...

    Men går den bra efteråt så har du nog inget att oroa dig för.

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    242
    Jag stack in en penna i tändstiftshålet för att känna efter så att inga ventiler var i vägen för tappen innan jag började.

    När jag först hörde hur den knackade blev jag skitskraj och slog av motorn illa kvickt men sen tänkte jag att det nog var pga. överblivet fett så jag startade igen och gav lite lätt gas och den tystnade nästan på en gång och går nu precis som vanligt.
    SAAB 9000 A50 2,0t -98

  12. #12
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 614
    Citat Ursprungligen postat av Danne_83
    jag har använt biltemas tapp och insatsgänga på alla 4 cyl på en saab99 när motorn låg i och jag måste säga att det blev mer än ok..tappen drar sej rätt även om det känns lite skummt i början, fettar man sen in den innan man börjar gänga så får man med sej större delen av spånet ut. //Mvh Daniel

    Det vet jag bilmekarna ofta gör att de använder ett fett med ordentlig vidhäftning i så de får med sig större delen av spånerna ut när de "helicoilar" med toppen på plats.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    242
    Kan tillägga att innan jag startade tråden så mailade jag Motorcentrum i Umeå som säljer Saab för att få ett kostnadsförslag. Idag fick jag svar på det och så här löd det:

    "Hej, det kostar ca 1500:- om det lyckas att göra med topp på plats."




    Snacka om ocker!

    Känns ju bra att man sparat 1430,10 kr eftersom Biltemasatsen bara kostade 69,90 kr och det tog ju kanske en kvart totalt att utföra för en amatör som mig.
    SAAB 9000 A50 2,0t -98

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    44
    Citat Ursprungligen postat av David V Visa inlägg
    Biltemas tapp har som ett skär i början och gräver sig in i aluminiumet på ett lite otrevligt sätt, men rätar tydligen upp sig när man kommer ner en bit.
    Det är inga proffsgrejjer direkt, men blev hyggligt på min experimenttopp i alla fall.

    Så här ser det ut innifrån förbrännigsrummet efteråt, jag använde den längsta gänginsatsen. Slutar då nästan exakt kant i kant.



    Tänkt också på att du nog måste köra i hela tappen i ett drag, skruva ur och rengör från spånor funkar nog inte. Då massakrerar man den nya gängan som har börjat bildas.
    Så snart den har tagit gäng är det bara att köra på tills den är bottnad (kolla så kolven inte är i vägen också...)

    /David
    På vilket sätt bottnar tappen? Känner man det på något sätt?

    https://www.biltema.se/bil---mc/bilv...gor-2000021790
    Saab 9-3SS 2.0t (Nordic Steg 1 Etanol ~205hk) 2003:a

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    44
    Gängade idag en saab 9-3 ng ss med biltemas gängsats https://www.biltema.se/bil---mc/bilv...gor-2000021790 och https://www.biltema.se/bilvard/smorj...sta-2000017188
    Tog lite aluminium pasta på gängtappen.
    Det tog lång tid och mycket kraft att få den att ta. Det som i slutändan hjälpte var att dra några varv silvertejp runt förlängaren så den passade tajt i hålet och sedan ställa sig på spärrhandtaget med egna foten och dra spärrhandtaget med andra foten och sätta på en förlängare (dammsugarrör) på spärrhandtaget när det gick som trögast. Dammsög sedan lite i för att få bort en del av spånen och satte tuggummi på en lång pinne och klistrade fast lite av spånen från kolven.
    M14 19mm gänglängd gängan var sedan lätt att dra ner i nya gängan med tändstiftet på.
    Den var lite svårstartad men inget knack så det sån som var kvar förbrändes nog ganska bra.
    Saab 9-3SS 2.0t (Nordic Steg 1 Etanol ~205hk) 2003:a

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    44
    Får felkod "misfire cylinder 3 detected" varje uppstart numera efter att jag gängade på ny gänga i cylinder 3. Jag vågar inte testa att dra åt den ännu hårdare då jag ju kan förstöra de nya gängorna. Bilen går ju bra och misständer inte. Jag satte i nya tändstift. Vad kan vara problemet?

  17. #17
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    Prova att skifta tändspole med nån annan cylinder och se om problemet flyttar sig eller inte.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Tändstift till NG9-3 B207R
    Av -Rickard- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2021-09-10, 23:40
  2. Tändstift till 900?
    Av skidåkarn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-02-09, 20:02
  3. Verktyg till Tändstift?
    Av adora i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-01-15, 18:31
  4. [LÖST] Tändstift till OG9-5 192hk -99
    Av jimel i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-06-08, 11:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •