Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Drivremsproblem

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    207

    Drivremsproblem

    Bilen tjuter från drivremmen skulle jag tro, möjligtvis kan det vara någon av rullarna. Ett mycket högt ljud som nästan skär i öronen är det i alla fall och ljudet är vad vi kan kalla väderkänsligt. Vid 0-8 grader och gärna fuktigt ute som vid gråväder så tjuter det som bäst. Och den vädertypen har ju i vart fall vi stockholmare fått en hel del av denna "vinter".

    Några frågor rörande detta.

    Speedparts säljer en reparationssats för detta som innehåller rem och 2 rullar. Är det detta som är "rätt" att köpa? Nu vet jag inte om jag är korkad, men det ser ut att vara 2 remmar??? Därför blev jag lite konfunderad. Säger som Sverker - "Ska det va på det viset?". Jag tänkte att börja med att byta just rem och dessa två hjul isåfall. Fortsätter det att tjuta så får man väl gå vidare och byta spännare osv.

    Är det svårt att byta dessa rullar?? Att komma åt dem, slacka rem osv är inga problem, men har aldrig bytt rullarna förr. Vad behövs för verktyg osv för att ta av själva rullarna. Är det avdragare och annat elände? Sedan om man måste fortätta och byta spännare och alla andra hjul är det samma princip eller är någon rulle extra knölig?? Någon vänlig själ som kanske har några bra och skarpa meckarbilder på denna operation? Tänkte jag frågar först så man inte står där med lös innerskärm och läser eder över detta.

    God fortsättning på er alla önskar jag.


    Ps. Vad heter det egentligen, drivrem multirem, hjul eller rullar eller..?!?! Kärt barn har många namn upptäckte jag när jag sökte på Forumet.
    Min värsta mardröm är att efter min död så kommer min fru att sälja mina leksaker för det pris jag sagt till henne jag betalade för dem.
    9000 CSE 2,3t A50 - 9-5 2,3t SC Linear -03

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807

    Re: Drivremsproblem

    Citat Ursprungligen postat av Erber
    Någon vänlig själ som kanske har några bra och skarpa meckarbilder på denna operation?
    Här finns nog all info du behöver:
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... ight=guide
    Spännrullen/lörullen är bara att skruva bort, inga konstiga avdragare eller annat behövs.

    Lycka till!

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    207
    Stort tack!!! Guld värt.
    Min värsta mardröm är att efter min död så kommer min fru att sälja mina leksaker för det pris jag sagt till henne jag betalade för dem.
    9000 CSE 2,3t A50 - 9-5 2,3t SC Linear -03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •