Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: En 10"a och en 12"a på samma "slinga"?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    190

    En 10"a och en 12"a på samma "slinga"?

    Hej,

    Jag satt och funderade och undrar helt enkelt om man kan koppla in en 10" bas och en 12" bas på samma monosteg. Alltså då i följd. Nu har jag glömt bort hur det där med Ohm fungerar men om man får det rätt, skulle basarna spela ordentligt?

    /Pontus
    Saab 900 -95. BSR steg 2. SE Paket

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 500
    Seriekoppling då blir ohm dubbelt... Parallell hälften...

    Bästa är ju att paralell-koppla båda basarna på steget så att du lastar ner det till 2 ohm.

    Men varför 1 10" och 1 12"

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    190
    Citat Ursprungligen postat av _JB_
    Seriekoppling då blir ohm dubbelt... Parallell hälften...

    Bästa är ju att paralell-koppla båda basarna på steget så att du lastar ner det till 2 ohm.

    Men varför 1 10" och 1 12"
    Det förutsätter att jag har 4 ohms basar till att börja med, har jag 2 ohm blir det ju en annan historia.

    Men det borde inte vara några "problem"? Blir likadant som att parallelkoppla två 12or tex?

    Anledningen är att jag har en sådan beslutsångest, vet inte om jag vill köra med en 12a eller 10a, så det jag kom fram till är att jag köper ett kraftigt steg som skulle kunna driva två basar, och börjar jag med en 12a, vill jag ha snärtigare bas kan jag köpa en 10a till ur samma serie
    Saab 900 -95. BSR steg 2. SE Paket

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Solna
    Inlägg
    571
    Citat Ursprungligen postat av darude
    Citat Ursprungligen postat av _JB_
    Seriekoppling då blir ohm dubbelt... Parallell hälften...

    Bästa är ju att paralell-koppla båda basarna på steget så att du lastar ner det till 2 ohm.

    Men varför 1 10" och 1 12"
    Det förutsätter att jag har 4 ohms basar till att börja med, har jag 2 ohm blir det ju en annan historia.

    Men det borde inte vara några "problem"? Blir likadant som att parallelkoppla två 12or tex?

    Anledningen är att jag har en sådan beslutsångest, vet inte om jag vill köra med en 12a eller 10a, så det jag kom fram till är att jag köper ett kraftigt steg som skulle kunna driva två basar, och börjar jag med en 12a, vill jag ha snärtigare bas kan jag köpa en 10a till ur samma serie

    Känns tveksamt att en 10" och en 12" skulle lira bra ihop även om dom är från samma serie eftersom karaktärerna "snärt-" & bröl-bas" är så olika. Skulle hellre satsa på 2 st 10"-are alt. en 12".

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 224
    vet inte om steget mår så bra om man kör med olika element på samma kanaler. Om du nu börjar med en 12:a och du tycker du vill ha en snärtigare bas så fixa med lådan istället eller byt ut 12:an till 10:a. skulle tro det är bättre

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    190
    Då är vi tillbaks på ruta ett med min beslutsångest. Befarade dock att det skulle bli som ni beskriver, och det låter väldigt logiskt också. Jag får börja med en 12a helt enkelt och hoppas att jag blir nöjd med det
    Saab 900 -95. BSR steg 2. SE Paket

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    798
    Sen blir det ju inte optimala inställningar, dom har ju lite olika frekvensområden...


    men jag skulle nog faktiskt köra på en 10" om du vill ha bra fart i basen, den kanske inte spelar riktigt lika låga frekvenser som en 12, men det är rätt sällan man spelar så låga.

    jag har för visso en 12, men jag har en 8 som komplement.

    man får ju kolla lite på vilka frekvenser basarna spelar. det är ju ingen större ide att ha en 12 som spelar mellan 20-200Hz och en 10 som spelar 30-210Hz
    (obs! detta va bara ett exempel, siffrorna stämmer inte!) för om man ska ha ett bra ljud så vill man ju ha hela frekvensomfånget, typ från 20Hz till 20000Hz, så gäller det ju att fasa in det hela!, inte så lätt men.
    Audi A4 3.0 TDI Quattro -06
    9000 Aero -96, steg4
    Husqvarna 449TE -11

  8. #8
    3 x 10"?
    Då får du den snärtiga basen bra ljud. Om du nu vill ha lite snärtigare än 12".

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    55
    Visst skulle det gå att parallelkoppla olika element, ta vilken fullrange-högtalare som helst som exempel. Dock är det nog som dom andra säger, finns lixom inte så stor mening med det.

    Bästa vore ju att provspela innan du bestämmer dej!

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    190
    Citat Ursprungligen postat av Bjorn_
    Visst skulle det gå att parallelkoppla olika element, ta vilken fullrange-högtalare som helst som exempel. Dock är det nog som dom andra säger, finns lixom inte så stor mening med det.

    Bästa vore ju att provspela innan du bestämmer dej!
    Det är sant, att jag inte tänkte på det, mina högtalare på rummet består ju av tre olika element på samma slinga, pucko man kan vara ibland

    Har kollat lite och tror jag har bestämt mig för vilken jag vill ha, det blir en 10a Pioneer. Den spelar enligt spec 18-1000 Hz, detsamma som 12an.

    Visst vore det jätte bra om jag kunde provspela först, men det går inte eftersom jag skall beställa ifrån england då det är så pass mycket billigare där.

    Har dock en till fundering: Utöver basen/monosteget till basen så skall jag köpa JBLs vanliga 4 kanalsslutsteg för att driva framsystemet samt 2 6*9or i hatthyllan. Först tänkte jag köpa ett kit med 6,5" hötalare fram samt diskanter. Det känns dock "onödigt" eftersom det redan finns fina hål för 3,5" högtalare i instrumentbrädan. Så det smartare valet är ju att köpa ett bar 3,5" till framsystemet, detta känns dock inte tillräckligt och jag skulle även vilja köpa ett bar 6,5" midbas/midrange hötalare till framdörrarna. Jag har förstått hur Ohm fungerar nu, med serie eller parallelkoppling och hur det påverkar motståndet. Dock undrar jag helt enkelt om jag nu drar sladd från slutsteget till 6,5" och 3,5" från samma kanal, hur ska jag då fysiskt koppla dem för att få parallel respektive seriekoppling. Jag antar att seriekoppling vore att dra högtalarkabeln först till 6,5" och från dem dra en till kabel till 3,5"? Är parallel då att dra två sladdar direkt från slutsteget på samma kanal?

    Tack för hjälpen!
    Saab 900 -95. BSR steg 2. SE Paket

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    70
    Hejsan här kommer lite olika kopplingar

    http://www.backesljudbygg.se/teknik/kopplingar.htm
    Saab 9³-02 Nordic Uhr Steg 2

  12. #12
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273
    Jag förstår inte detta - varför tror folk att allt blir snärtigare med en 10" än en 12"?

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 431
    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Jag förstår inte detta - varför tror folk att allt blir snärtigare med en 10" än en 12"?
    Antagligen för att det tidigare i stort sett alltid var så, och fortfarande är om det är lite billigare basar det är frågan om.
    Audi A4
    Saab 9-5
    STCS #3660

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    190
    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Jag förstår inte detta - varför tror folk att allt blir snärtigare med en 10" än en 12"?
    Generellt så är det ju fortfarande så, sedan beror det självklart på lådorna som används samt vilka basar det är.
    Saab 900 -95. BSR steg 2. SE Paket

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Kluckande, Skrammel, "Klapprande ljud" i framvagnen OG9-5
    Av asppie i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-06-19, 00:43
  2. Samma stake B202 "I" resp. "T"?
    Av lillen 761 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-10-04, 20:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •