Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Byta Växellåda på saab 900 ng 1996

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    24

    Byta Växellåda på saab 900 ng 1996

    Hej.
    Har hittat en rätt fräsch 900t 1996 som jag funderar på att köpa.
    Problemet eller det som gör att jag tvekar är att växellådan är paj eller man kan inte lägga i backen när bilen är igång.

    Hur avancerat är det att byta låda och koppling? Hur mkt jobb är de o renovera slavcylindern?
    Har tillgång till mkt fint garage, med domkrafter dock ingen motorlyft eller liknande.

    Har meckat endel men inget så här avancerat. Har kollat på guiden och det verkar inte jättesvårt. Men det jag är lite orolig för är hur svårt är det att få upp o ner lådan osv?

    Vad måste man byta mer för saker som man skruvar lös för att komma åt osv? Vad är kostnaden ca? Vad för specialverktyg behövs? Hittade en växellåda med renoverade synkringar för 4000kr är det ett bra pris?


    Mvh Glenn Tacksam för alla svar.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 681
    Är du säker på att det är lådan som är paj och att det inte bara är växellägen som måste justeras in?

    Sen ska det sitta wirekoppling på en -96, alltså ingen slavcylinder renovering nödvändig om inte något har konverterat till hydraulisk koppling.
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    24
    Jadu, säljarn sa att ibland är det lättare att få i backen när bilen står i uppförsbacke.

    Men sen har han också haft inne den på holmgrens i jkpg eller de har provkört den o de sa att det var synkringen till backen som har gått sönder`.


    Hur mkt ca ligger det på att byta koppling o låda? 4000 + 2500 för kopplingssats. Vad mer tillkommer?

    Mvh Glenn

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    69
    Medlem#
    5988
    Ring Stemeck i Uddevalla... 0522-12735

    Dom ger dig alla svar du behöver..

    Lycka till..

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Järfälla, Sthlm
    Inlägg
    2 629
    Plockade ned lådan på min ng900 i höstas. Är inte så farligt svårt, speceilt inte om du har bra instruktioner, tex från wis:n. lådan väger ju en del men är man två och med en domkraft så är det ingen fara att plocka ut den.

    mvh
    /Niklas
    Ng900 Turbo Sasse Edition
    9-3 CV Dubai Edition <Såld
    9-5 Aero Sport combi -02

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    180
    Citat Ursprungligen postat av Niklas 185
    Plockade ned lådan på min ng900 i höstas. Är inte så farligt svårt, speceilt inte om du har bra instruktioner, tex från wis:n. lådan väger ju en del men är man två och med en domkraft så är det ingen fara att plocka ut den.

    mvh
    /Niklas
    går att plocka ner den å sätta dit den med en man som håller den å en som skruvar hehe

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 599
    Citat Ursprungligen postat av Tobben86
    Citat Ursprungligen postat av Niklas 185
    Plockade ned lådan på min ng900 i höstas. Är inte så farligt svårt, speceilt inte om du har bra instruktioner, tex från wis:n. lådan väger ju en del men är man två och med en domkraft så är det ingen fara att plocka ut den.

    mvh
    /Niklas
    går att plocka ner den å sätta dit den med en man som håller den å en som skruvar hehe

    Ja eller så gör man allting själv
    Hinner inte med allt.....

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    180
    Citat Ursprungligen postat av fredde1
    Citat Ursprungligen postat av Tobben86
    Citat Ursprungligen postat av Niklas 185
    Plockade ned lådan på min ng900 i höstas. Är inte så farligt svårt, speceilt inte om du har bra instruktioner, tex från wis:n. lådan väger ju en del men är man två och med en domkraft så är det ingen fara att plocka ut den.

    mvh
    /Niklas
    går att plocka ner den å sätta dit den med en man som håller den å en som skruvar hehe

    Ja eller så gör man allting själv
    då e du fan inte klen om du orkar lyfta å sänka lådan på en arm , tyckte de va lite tungt me två

Liknande ämnen

  1. Hur kommer man åt att byta olja i växellåda? Saab 9-5 -99
    Av turbo_erik_ i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-06-02, 14:31
  2. Byta/laga växellåda på Saab 900!
    Av Kai i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2004-11-09, 18:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •