Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: Vilken/vilka oljor?????

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Inlägg
    103

    Vilken/vilka oljor?????

    Hej! har fått många olika bud på vilka oljor jag ska använda, och skulle vilja ha eran åsikt!
    Jag har bytt alla lager, packningar kolvringar osv i min 9k 2,3T 1996 och det är snart dax att försöka starta saken igen.
    Vissa säger att jag ska hälla i en "sämre" olja först och sedan byta upp mig, andra säger att det inte är nödvändigt. Ingen av dessa har dock kunnat säga vad som är en "dålig" olja osv. Ska jag sedan använda mineral, del eller helsyntet??? Och vilken???.
    Alla kanske är ute och cyklar, och om så är fallet vill jag ha den korrekta lösningen
    Tacksam för svar

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 765
    Medlem#
    10798
    Använd den olja du tänkt dig redan från första uppstarten. Använd en olja som minst klarar de kvalitetsklassning som krävs, men använd gärna en med ännu högre klassning. Syntetolja är förstås att föredra.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 196
    En sås gott som helt ny motor i ditt fall bör köras in på helsyntet ala shells bästa typ super ultra maxumalt tjohej osv.. Castrol magnatecs bästa är väl helt okej, men liksom "rinner av" när det blir varmt.
    Budgetvariant i dessa lägen är, tycker jag, Valvoline MaxLife. Tränger in ordentligt överallt. Fast sen ska du ju fortsätta köra me den. Funkar bra upp till 280-300 kusar iaf.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Inlägg
    103
    Snacket om nån "dålig" i början kan jag alltså skita i då? De menade på att det inte skulle "slitas in" på rätt sätt med en för "fin" olja

  5. #5
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 722
    Medlem#
    3346
    Citat Ursprungligen postat av TSHT
    Snacket om nån "dålig" i början kan jag alltså skita i då? De menade på att det inte skulle "slitas in" på rätt sätt med en för "fin" olja
    Vilka är "de"?
    Varför häller bilfabrikanterna i högkvalitativ syntetolja i nya bilar med splitt nya motorer och inte en billig mineralolja för inkörning? Troligen därför att en fin syntetolja är bäst för en ny motor...
    All makt åt Thengil!

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    1 199
    jag satt precis och tänkte på vilken olja ja skulle starta upp min nya helrenoverade motor.

    Och min tanke var Shell Helix Ultra 5w-40 Helsyntet, dock trycker ja den var väldigt blaskig men det kanske bara är det ja upplever?

    ps. köper den väldigt billigt där av ett av tanken. .ds.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Inlägg
    103
    Då får det bli syntet modell dyr då

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 527
    Citat Ursprungligen postat av tuvor
    jag satt precis och tänkte på vilken olja ja skulle starta upp min nya helrenoverade motor.

    Och min tanke var Shell Helix Ultra 5w-40 Helsyntet, dock trycker ja den var väldigt blaskig men det kanske bara är det ja upplever?

    ps. köper den väldigt billigt där av ett av tanken. .ds.

    Och vad säger det dig om oljans kvalitet eller funktion, om den ny i flaskan känns blaskig? Smörjer och fungerar en i flaskan tjockare olja, eller mindre blaskig, bättre....?

    Vilken temperatur har oljan i flaskan, och vilken temperatur har oljan i motorn vid normal drift?


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    1 199
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Citat Ursprungligen postat av tuvor
    jag satt precis och tänkte på vilken olja ja skulle starta upp min nya helrenoverade motor.

    Och min tanke var Shell Helix Ultra 5w-40 Helsyntet, dock trycker ja den var väldigt blaskig men det kanske bara är det ja upplever?

    ps. köper den väldigt billigt där av ett av tanken. .ds.

    Och vad säger det dig om oljans kvalitet eller funktion, om den ny i flaskan känns blaskig? Smörjer och fungerar en i flaskan tjockare olja, eller mindre blaskig, bättre....?

    Vilken temperatur har oljan i flaskan, och vilken temperatur har oljan i motorn vid normal drift?


    MVH Tony
    Jag vill ju inte ha nått på hopp...

    oljan ska ju vara en bra olja annars skulle ja inte sälja den men saken är den att jämför den med vanliga Shell HelixPlus 10W-40 så är det en helt annan olja, nu är ju också 10w-40 olja tjockare och mer "klibbig" men ändå känns ultra oljan lite för "mjuk"

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 196
    En "blaskig" olja av typ den Helix du nämnde tränger bra in överallt och rinner inte av lika snabbt som ex.vis Mobils produkter.

    Att köra sketsmet i en nyreniverad motor är riktigt dumt.

    Biltemas finaste helsyntet, tillverkad av Exxon = Statoil Lazerway, duger i alla såna lägen. Går utmärkt att använda hela tiden.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 527
    Citat Ursprungligen postat av tuvor
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Citat Ursprungligen postat av tuvor
    jag satt precis och tänkte på vilken olja ja skulle starta upp min nya helrenoverade motor.

    Och min tanke var Shell Helix Ultra 5w-40 Helsyntet, dock trycker ja den var väldigt blaskig men det kanske bara är det ja upplever?

    ps. köper den väldigt billigt där av ett av tanken. .ds.

    Och vad säger det dig om oljans kvalitet eller funktion, om den ny i flaskan känns blaskig? Smörjer och fungerar en i flaskan tjockare olja, eller mindre blaskig, bättre....?

    Vilken temperatur har oljan i flaskan, och vilken temperatur har oljan i motorn vid normal drift?


    MVH Tony
    Jag vill ju inte ha nått på hopp...

    oljan ska ju vara en bra olja annars skulle ja inte sälja den men saken är den att jämför den med vanliga Shell HelixPlus 10W-40 så är det en helt annan olja, nu är ju också 10w-40 olja tjockare och mer "klibbig" men ändå känns ultra oljan lite för "mjuk"
    Har du fått nåt påhopp då....?

    Det jag frågade var hur du bara genom att se och kanske känna på oljan, kan avgöra dess smörjkvalitéter?

    Den ena oljan har 10W i kallviskositet, den andra 5W, hade man kunnat förvänta sig nåt annat än att 5W skulle verka blaskigare än 10W?

    Om det vore bättre ju kletigare och tjockare oljan var ny i flaskan, så kanske Kokosfett vore en hit som motorolja... Men så är det ju givetvis inte.

    I princip så kan vi vanliga användare helt skita i hur oljan verkar i flaskan och gå på vad som anges som användningsområden, viskositetsklass och kvalitetsklassning på flaskan om aktuell olja, och sen se vad motortillverkaren rekommendenrar till aktuell motor.

    Vad vi själva tycker är oftast bara just tyckande utan större koppling till verkligheten eller de avancerade tester och analyser som gjorts på oljan i labbmiljö och fälttester.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Letzebuerg
    Inlägg
    139
    Men vad fan Oljan används ju varm! och däri ligger ju det största felet i en sådan jämförelse blaskig olja vid rumstemperatur hahh
    2,0T SS -04

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sarpsborg, Norge
    Inlägg
    497

    Re: Vilken/vilka oljor?????

    Citat Ursprungligen postat av TSHT
    Hej! har fått många olika bud på vilka oljor jag ska använda, och skulle vilja ha eran åsikt!
    Jag har bytt alla lager, packningar kolvringar osv i min 9k 2,3T 1996 och det är snart dax att försöka starta saken igen.
    Vissa säger att jag ska hälla i en "sämre" olja först och sedan byta upp mig, andra säger att det inte är nödvändigt. Ingen av dessa har dock kunnat säga vad som är en "dålig" olja osv. Ska jag sedan använda mineral, del eller helsyntet??? Och vilken???.
    Alla kanske är ute och cyklar, och om så är fallet vill jag ha den korrekta lösningen
    Tacksam för svar
    On topic
    Använd den oljan du tänker att använda senare, men personligen så brukar jag att köra en nyrenoverad motor ca en halvtimme efter en uppstart och sedan byta olja OCH filter. Sedan byte efter en ca 100mil, sedan normala bytesintervall. Har renoverat mer enn 1 motor då..

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    1 199
    Citat Ursprungligen postat av Exil turbo
    Men vad fan Oljan används ju varm! och däri ligger ju det största felet i en sådan jämförelse blaskig olja vid rumstemperatur hahh
    det är ju just det som känns konstigt att den är så blaskig när den är "kall" när olja blir varm så blir den ännu mjukare..

    Idag på jobbet så jämförde ja Mobil1 och Shell Helix Ultra och det var helt olika oljor, helix oljan var mycket mer blaskig än vad Mobil1 oljan var.

    När ja läser era svar så känns det som att ni inte fattar vad ja menar med blaskig...

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 765
    Medlem#
    10798
    Så fort man hör påståenden som "blaskig", "klibbig" osv så brukar det vara synonymt med "jag har ingen aning om vad jag pratar om men jag har minsann hört...".

    Smörjning sker i tre olika regimer, fullfilmssmörjning, blandsmörjning och gränsskiktssmörjning. Vid fullfilmssmörjning är alla smörjande egenskaper helt beroende på viskociteten vid den temperatur som råder. Det spelar ingen koll om det är kokosfett, dyr syntetisk motorolja eller gammal frityrolja man använder, så länge viskociteten håller önskat värde vid den temperatur oljan håller på den komponent där den gör sitt jobb så kommer smörjningen vara god. Vad som kommer att skilja de olika oljorna är hur viskociteten varierar med temperatur och skjuvning, likaså hur oljorna med tiden bryts ned (vilket kan påverka bland annat viskociteten). Om man exempelvis skulle ställa in en flaska matolja samt en flaska fin syntetolja i frysen för att sedan kolla hur oljan påverkats så kan man snart notera att matoljan blev väldigt tjock medans syntetoljan fortfarande är ganska lättflytande. Om man vidare skulle hetta upp de båda så skulle man notera att matoljan blir väldigt tunn medans syntetoljan är ganska tjock även vid högre temperaturer. Om man vidare skulle låta dessa hålla en temperatur av ex. 120 grader så skulle man snart också notera att matoljan börjar brytas ned medans syntetoljan håller sina egenskaper under mycket lång tid.

    Vid fullfilmssmörjning är oljefilmen så tjock att den separerar de olika komponenternas ytor helt från varandra. Om man antar hydrodynamisk smörjning där hastighet och last är konstant så kommer vi med minskad viskocitet få en tunnare oljefilm. Detta leder till slut till en så tunn film att vissa yttoppar kommer få kontakt emd varandra. Detta kallas blandsmörjning, vi är då dels beroende på en fullfilm men också på gränsskiktssmörjning.

    Vid gränsskiktssmörjning så är vi inte längre beroende på oljans egenskaper utan additivens. Oljan innehåller additiv vilka vid kontakt bildar filmer som skyddar komponenterna från nötning och/eller hög friktion. När man kikar på oljans kvalitetsklassning så är detta huvudsakligen beroende på just additiven.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Hälsingland
    Inlägg
    122
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Så fort man hör påståenden som "blaskig", "klibbig" osv så brukar det vara synonymt med "jag har ingen aning om vad jag pratar om men jag har minsann hört...".

    Smörjning sker i tre olika regimer, fullfilmssmörjning, blandsmörjning och gränsskiktssmörjning. Vid fullfilmssmörjning är alla smörjande egenskaper helt beroende på viskociteten vid den temperatur som råder. Det spelar ingen koll om det är kokosfett, dyr syntetisk motorolja eller gammal frityrolja man använder, så länge viskociteten håller önskat värde vid den temperatur oljan håller på den komponent där den gör sitt jobb så kommer smörjningen vara god. Vad som kommer att skilja de olika oljorna är hur viskociteten varierar med temperatur och skjuvning, likaså hur oljorna med tiden bryts ned (vilket kan påverka bland annat viskociteten). Om man exempelvis skulle ställa in en flaska matolja samt en flaska fin syntetolja i frysen för att sedan kolla hur oljan påverkats så kan man snart notera att matoljan blev väldigt tjock medans syntetoljan fortfarande är ganska lättflytande. Om man vidare skulle hetta upp de båda så skulle man notera att matoljan blir väldigt tunn medans syntetoljan är ganska tjock även vid högre temperaturer. Om man vidare skulle låta dessa hålla en temperatur av ex. 120 grader så skulle man snart också notera att matoljan börjar brytas ned medans syntetoljan håller sina egenskaper under mycket lång tid.

    Vid fullfilmssmörjning är oljefilmen så tjock att den separerar de olika komponenternas ytor helt från varandra. Om man antar hydrodynamisk smörjning där hastighet och last är konstant så kommer vi med minskad viskocitet få en tunnare oljefilm. Detta leder till slut till en så tunn film att vissa yttoppar kommer få kontakt emd varandra. Detta kallas blandsmörjning, vi är då dels beroende på en fullfilm men också på gränsskiktssmörjning.

    Vid gränsskiktssmörjning så är vi inte längre beroende på oljans egenskaper utan additivens. Oljan innehåller additiv vilka vid kontakt bildar filmer som skyddar komponenterna från nötning och/eller hög friktion. När man kikar på oljans kvalitetsklassning så är detta huvudsakligen beroende på just additiven.
    så vilken olja skulle du helst använda ?


    Mvh
    9000 Talladega -89 *Såld*
    9000 CDE T16 Limited Edition Nr:92/100 -90 *R.I.P*

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Inlägg
    103
    Då har jag fått lite klarhet iaf. Men nu finns det ett par märken att välja mellan. Kan nån rekomendera nån riktikgt bra olja, skit i priset. Och eller nått fabrikat jag INTE bör använda?

    MVH

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 196
    Vet inte hur det är sen några år tillbaka. Men senaste motorn jag gjorde iordning -97 fick tyvärr OK/Q8 helsyntet först. Svindyr.(Det var inte jag som köpte den) Efter första oljebytet 50 mil senare Rann det en svart smet ut ur hålet. Med tanke på att blocket hade varit helt renspolat inuti så öppnade vi motorn igen. Fy fan va det såg ut.

    Inget skadat iaf. Ny urspolning och i med Valvoline Turbo V denna gång. Det var en billig och bra mineralbaserad olja för turbomotorer. Helt rent efter 50 mil. Lyfte ventilkåpan och torkade upp lite rester efter förra nedsvärtningen. 500 mil senare, fortfarande samma kvalisort, normalbrun färg och kanonfint under ventilkåpa och i oljetråg( fick byta packning där).
    Denna spis hade snurrat över 20000 mil i höstas när jag stötte på andra ägaren efter att polaren sålde den. Va en 89;a 9k 2,0T för övrigt.

    Nån påstod att OK;s smet är idag lika bra som alla andra. Men den enda varningen jag kan ge.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157
    Fanns ett vintertest av oljor i tidningen TM för 2-3 nummer sen. På delad första plats kom Mobil 1 5W-40 och Teboil Diamond 5W-40. Testet var som sagt ett vintertest så det som testades var vid vilka temperaturer oljorna inte längre rinner, är pumpbara, hur stort motstånd de ger kalla, "parafiner bryts ut" (kan man säga så?). Har inte testet här + att det var på finska så översättning av tekniska termer från minnet går väl sådär.

    Iallafall så var det 5W-40 om testades men även Mobil 1 5W-50 deltog som referens för att se hur stor skillnad det är med högre viskositet. Denna olja klarade sig alldeles utmärkt, bättre än de flesta andra syntetiska 5W-40.

    På tredje plats kom Castrol GTX, Shell helix Ultra och plus klarade sig även de hyfsat, bland bättre hälften av oljorna. Sämst blev Biltemas syntetiska 5W-40 och en billig 5W-50 från något market som bara var med för skojs skull (minns ej märket, var något för mig okänt).

    Här testades inte rengöring men nog hur höga temperaturer oljan klarar innan den bryts ner samt t.ex. hur mycket av oljan som förångas.

    Mobil 1 5W-40 var enda oljan som alltid var bland de två/tre bästa i varje test, jämnbra på allt alltså. Som tidningen tyckte ett säkert val men lite dyr. Mobil Synt S eller vad den heter var också med men fick inte så värst bra betyg, kanske 5:e sist av de ~12 oljor som deltog.

    Ni kanske inte har Teboil Diamond i sverige så ni får då enligt testet köpa Mobil 1 5W-40 eller nöja sig med en lite sämre olja och ta Castrol GTX. Även shells oljor fick ju godkänt.

    Vet inte om det finns nestes oljor i sverige men ifall det finns så fick den billigare av dem bättre betyg än den dyrare. Dyrare och sämre heter väl City Pro och den billigare bättre heter väl City Standard(?). Varkendera var bland den bättre hälften ändå.

    Fastän alla talar så skit om Mobil 1 så var de alltså toppenbra enligt detta test. Jag fortsätter iallafall med mobil 1 5W-50.
    "Utan tvivel är man inte klok"

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303
    Citat Ursprungligen postat av Ken-1
    Ni kanske inte har Teboil Diamond i sverige
    För oss som har ojanpäre-butiker i Sverige så klarar vi oss.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

Liknande ämnen

  1. Vilka däck? Vilken bredd? Tips?
    Av Jolmar i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-03-02, 20:45
  2. MrCap, Ditec m fl - vilken/vilka rekommenderas?
    Av turbo4ever i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-09-15, 16:41
  3. Vilka Vxl. Oljor i Vilka Saabar?
    Av Falo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-07-01, 15:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •