Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: tjutande låda saab 9-3og

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    35

    tjutande låda saab 9-3og

    Hej
    min låda tjuter när jag startar bilen då den är kall, är trögt att lägga i växlar också. När lådan blivit varm låter den bara när jag kör i ettan och lite i 2:an, någon som haft liknade problem och kan veta vad det är?
    , skall låta saab kolla på den i veckan då kamkedjan skall bytas.

    Hoppas inte det är något dyrt hade turboras innan jul och kamkedja på gång , bilen är en -01 vet inte om det spelar roll med tanke på växellådan, bytte olja för 700 mil sedan till redline mtl.
    9-3 2.0T sportedition -01

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    331
    Låter det mycket eller?
    CosmoBlå 9-3 Aero -01

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    35
    Det beror på hur man menar med mycket, det hörs klart och tydligt men det är inte som väckarklockan 6 på morgonen.

    Har inte brytt mig speciellt om det tidigare, men eftersom lådan börjat trilska lite så borde det vara dags att göra något, frågan är hur dyrt och om man kan vänta.

    Ettan tjuter det ganska mycket från, tror det är ett lager men tror inte det hänger ihop med det andra tjutandet.
    Annat ljud lite dovare och det försvinner när jag kopplar ur lådan.
    9-3 2.0T sportedition -01

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Floda
    Inlägg
    133
    Medlem#
    5928

    Re: tjutande låda saab 9-3og

    Citat Ursprungligen postat av aja
    Hej
    min låda tjuter när jag startar bilen då den är kall, är trögt att lägga i växlar också. När lådan blivit varm låter den bara när jag kör i ettan och lite i 2:an, någon som haft liknade problem och kan veta vad det är?
    , skall låta saab kolla på den i veckan då kamkedjan skall bytas.

    Hoppas inte det är något dyrt hade turboras innan jul och kamkedja på gång , bilen är en -01 vet inte om det spelar roll med tanke på växellådan, bytte olja för 700 mil sedan till redline mtl.
    Varför ska kamkedjan bytas?? Den e ju "bara" 5 år?
    --Lars-Åke Aspgren --

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    35
    Den har gått 16000 mil och spännaren är helt ute + att jag har ett ganska suspekt rasslande från vänster sida av motorrummet när bilen är varm.

    Men jag har bokat tid för att kolla om den skall bytas imorgon, räknar med att det är kamkedjan.

    Men du har rätt kamkedjan ska ju hålla 20000mil, tror jag men vad jag har förstått är det inte helt ovanligt att den behöver bytas innan.

    Jag har ingen oil-sludge iallafall det är kontrollerat när jag bytte turbo.
    9-3 2.0T sportedition -01

Liknande ämnen

  1. Tjutande ljud vid uppstart av saab 9-5:a 02:a(Löst)
    Av mr_saab95 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-09-28, 19:15
  2. Tjutande turbo TD04HL18T #6 Saab
    Av Martin 2445 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-09-07, 01:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •