Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Tidigareställa tändningen?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    242

    Tidigareställa tändningen?

    Jag har en og900i -88 8v med kat, orginalinställningen för tändningen är 20 grader FÖD. Då ska den klara bränslen från 91 oktan men om man som jag kör på 95 oktan borde man ju kunna tidigareställa tändningen en aning utan att det spikar. Frågan är bara hur mycket, är det nån som provat och ger det nån effekt?

    Den stod tidigare på 15 grader och var då betydligt slöare än nu.
    SAAB 9000 A50 2,0t -98

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Du har rätt i dina tankegångar, GAMLA bilar utan någon form av (elektronikst-automatisk) anpassningsbarhet har vanligtvis en viss marginal för justering av tändvinkeln. Detta eftersom man måste ha en viss säkerhetsmarginal inbyggd i motorn, så att den klarar att sörpla i sig soppa av skiftande sort. MEN, o detta skall påpekas, tar man många moderna system så finns inte denna marginal från början. Systemen anpassar sig kontinuerligt vid körning så att de hela tiden hittar det optimala. Oavsett vilken soppa man kör på.

    Så, till din slutfråga, "hur mycket?", "nå'n som har provat?" samt ger det "nå'n effekt?". Svaret är hur mycket man kan justera är indviduellt i SYNNERHET på en äldre sliten motor, man får väl pröva o se. Det gäller att hitta en lagom inställning som ger en motorn som går mjuk o fint med högsta möjliga ös o minsta bränsleförbrukning. Vanligtvis så är det väl så enkelt att man gör en prestanda uppskattning o lyssnar så att motorn inte knackar. Något grovt, men funkar acceptabelt på en bil som din. Hur många har provar; MASSOR! Ger det nå't resultat då? Jo, inte sällan!
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    242
    Tack Doktorn!

    Alltid kul med seriösa svar från folk som vet vad de pratar om. Jag får testa mig fram och se.

    Är det lätt att höra om motorn knackar, eller finns det risk för "småknackningar" som man inte hör men som i längden skadar motorn?
    SAAB 9000 A50 2,0t -98

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Nja, skall man svara helt korrekt eller hur det oftast brukar funka....?

    Oftast brukar du höra spikningarna, prova helst en någorlunda varm dag. Eftersom risken för spik är större då, från den tändvinkel man får spik backar du av några grader. Ungefär så brukar man göra....
    Vilket OFTAST funkar, men är som du förstår kanske inte helt supersäkra. Ett lite gratis knep är att kör utmed husväggar/murar/vallar med nedvevad ruta, väggen brukar reflektera in spikningarna i bilen. Tilläggas bör att man får nog välja sina "provsträckor" med omsorg...
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Om du vill testa lite så kan du prova att tanka 98 oktan och vrida upp tändningen ytterligare en bit. Testa om den axar snabbare. Kom ihåg bara att fortsätta tanka 98 så länge du behåller det vassa tändläget. I princip kan man säga att det är samma sak som en chiptrimning är på moderna sugmotorer, fast gratis . Tyvärr ger det inga jätteskillnader i prestanda vare sig på en gammal 900 eller en modern sugis.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    242
    Nu har jag ställt upp den till uppskattningsvis 23 grader (hade ingen lampa men visste hur många mm 5 grader motsvarade sen tidigare) och bilen går helt klart bättre. För det första så blev tomgången helt jämn (ej högre) och bilen accellererar fortare. Ska bli skoj att se om förbrukningen minskar men lite borde det göra för man behöver inte gasa lika mycket för att hålla farten nu. Man kan kanske ställa den ännu tidigare för den knackar inte men risken finns ju att den gör det till sommaren så jag vågar inte mer nu, kanske blir finjustering nån varm dag i sommar istället.
    SAAB 9000 A50 2,0t -98

  7. #7
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 119
    Medlem#
    6234
    Hade du rätt varv för att ställa in tändningen?? Kommer inte ihåg vilka det är men de står på ettiketen som sitter på vänsterhjulhus..
    Skaffa en tändlampa också..

    Ett litet tips till din finljusterar dag..


    mvh//Mr_Lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    242
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf
    Hade du rätt varv för att ställa in tändningen?? Kommer inte ihåg vilka det är men de står på ettiketen som sitter på vänsterhjulhus..
    Skaffa en tändlampa också..

    Ett litet tips till din finljusterar dag..


    mvh//Mr_Lööf
    Ja alltså långt tidigare stog den på 15 grader FÖD vid 2000rpm utan vacum sen har jag ställt den rätt med lampa till 20 grader. Jag gjorde markeringar båda gångerna så jag visste hur många mm fem grader motsvarade. Efter det har jag vridit uppskattningsvis 3 grader till.
    SAAB 9000 A50 2,0t -98

  9. #9
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 119
    Medlem#
    6234
    Citat Ursprungligen postat av og900i
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf
    Hade du rätt varv för att ställa in tändningen?? Kommer inte ihåg vilka det är men de står på ettiketen som sitter på vänsterhjulhus..
    Skaffa en tändlampa också..

    Ett litet tips till din finljusterar dag..


    mvh//Mr_Lööf
    Ja alltså långt tidigare stog den på 15 grader FÖD vid 2000rpm utan vacum sen har jag ställt den rätt med lampa till 20 grader. Jag gjorde markeringar båda gångerna så jag visste hur många mm fem grader motsvarade. Efter det har jag vridit uppskattningsvis 3 grader till.
    Okey.. då är ja med.. Jag själver har aldrig testat en sådan tändlampa än.. Har sett på när bror fixar med sådant..verkar inte så svårt..
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Själv brukar jag inte använda stroboskop fast jag har ett par stycken. Jag vrider på känn tills det spikar vid fullast. Sedan backar jag lagom och testar. Fast å andra sidan är det mindre känsligt på en turbomotor med APC. För att få fram rätt läge brukar jag göra accelerationstester.

    Fabriksuppgiften på tändvinkeln är ju ingen absolut sanning i alla fall. Det optimala för en viss motor i ett visst skick kan ligga både över och under det värdet. Efter att ha pulat på känn med T16-motorn hade jag dock råkat hamna på fabrikssiffran när jag kontrollerade. Detta dock med fullt påställd APC, så man kan nog säga att det var en rätt vass tändning jag hade.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

Liknande ämnen

  1. Vad är det som låter när man vrider på tändningen? B284
    Av Roger #2378 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-05-23, 21:47
  2. Ställa in tändningen Og 900 T16
    Av Saab Turbo Karlsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-05-19, 09:47
  3. Har problem med tändningen
    Av FLAMEBOY83 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2004-12-03, 03:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •