Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: og900 aerocab stopper...

  1. #1

    og900 aerocab stopper...

    Hei!

    Jeg har et problem med min 900 aero cab, 1992mod (signatur)
    Lucas system.

    Etter kort tids körning når motoren blir varm, så vil den bare gå på tomgang. Så fort man trykker på gasspedalen mer enn ca 2mm så er det stopp. Håller man den på grensen mellom "levande och död" så hørs det ut som om den tar i turtallsperren, selv om man bare har ca 2000 o\min.

    Det jeg har funnet ut er at når man gir gass slik at den stopper så mister den spenning (?) over spriderene. Motstanden går ned i 0,3 ohm når den stopper opp.

    Jag misstenker enten tennmodul eller spjellhus-sensoren.

    Har ni noen ideer?

    Håper ni forstår lite "svorsk" skrivning...

    MVH Kristian
    STCN #70
    `05 9-5 2,0t Hirsch
    http://www.garaget.org/?car=6177

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    288
    Check engine?
    Kollat felkoder?
    Tror inte du kan mäta motstandet pa spridarna när motorn är igang. Det blir helt galet.
    Svart 900 T16 91

  3. #3
    Ingen CE som lyser. Ingen felkoder som jeg kan se.
    Jag dro ur ledningen som går til spridaren, og målte på den, blir det fel?

    Mycket tacksam for svar

    MVH Kristian
    STCN #70
    `05 9-5 2,0t Hirsch
    http://www.garaget.org/?car=6177

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    288
    Ja da mäter du väl motsandet i boxen och inte över spridaren vilket kommer variera över tiden. Det tror jag inte ger sa värdefull info. Det som styr spridaren är ju en ström fran boxen. Du skulle kunna sätta en amperemeter i serie till spridaren, men jag vet inte vad du skulle fa ut av det.

    Felkoder kan du ha även om inte check engine lyser. De brukar dock inte vara av sa allvarlig karaktär da. Hur ser stiften ut?
    Svart 900 T16 91

  5. #5
    Tändstiftene er nye (ca 1000km).

    Vil det komme frem felmelding via CE lampan (antall blink)?
    STCN #70
    `05 9-5 2,0t Hirsch
    http://www.garaget.org/?car=6177

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    288
    Pa tändstiften kan du se lite hur förbränningen är. Svarta - för fet blandning tex.

    För att kolla felkoder maste du göra som finns beskrivet här:
    http://www.saabcentral.com/techhelp/900_engine.php
    Kolla under lucas där.
    Svart 900 T16 91

  7. #7
    De har varit ganske lyse, de gangene den inte vil starte har de vært tørre.

    Det er ingen bluddring eller ujevn gange, bilen går bra. Det er omtrent som om tendningen bryts vid mer enn 2mm gasstrykk....
    Den bryter direkt.

    En gang stoppa den brått under fullgass på 3.gear o 4000 o\min. Inga ulyder, inga förvarningar, bara stendød.

    EDIT: Kan tillegge at det er SP-chip i Lucasboksen. Har varit der i 2 år og fungerat finfint hela tiden,
    STCN #70
    `05 9-5 2,0t Hirsch
    http://www.garaget.org/?car=6177

Liknande ämnen

  1. AeroCab MonteCarlo + Aero 88 + 9-5 Aero
    Av TurboCab i forum Projekt
    Svar: 959
    Senaste inlägg: 2014-12-12, 02:04
  2. 9-3 AeroCab -08 m. Hirschfälgar
    Av Rodder76 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2007-12-10, 21:26
  3. Gör og900 intercooler någon nytta på og900 LTT?
    Av beepbeep i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2006-10-13, 20:41
  4. 900T8-85 stopper i fuktigt vær
    Av stovika i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-12-13, 04:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •