Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Chippa 0g900s ?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    161

    Chippa 0g900s ?

    Hej!

    Jag har börjat att trimma min og900s, jag började med att justera upp glt från 0,3 till 0,5 bar, orginal ligger det en laddspärr på 0,6 bar i min bil så jag måste därför köpa ett bränlsechip.. Nu undrar jag lite, speedparts har steg 1 till min bil: chip,filter,laddtrycksreglering.. 2100kr.

    Men jag skulle egentligen bara villja köpa chip och "strypventilen" till att börja med, finns de nåt ställe där man kan köpa dessa saker löst för sig och inte i paket ? Någon som har en likadan bil som vet ?

    Tacksam för svar!
    OG93 Coupé Aero -00 'Såld* .Pystrimmad OG900 *Såld* Just nu: ng900

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Skåne (Stehag)
    Inlägg
    580
    Ring o snacka med de på speedparts så löser det sig nog!

    Mvh Jakob
    Og 900 t16 88:a http://www.garaget.org/?car=18569
    Og 900i 88:a
    Toyota supra 95:a twin turbo 6 vxl

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    161
    Jo jag tänkte de, men på hemsidan visas inte produkterna för sig själva nån stanns,men får höra med dem om styckpris då.
    OG93 Coupé Aero -00 'Såld* .Pystrimmad OG900 *Såld* Just nu: ng900

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Göteborg (Alafors)
    Inlägg
    206
    Glöm inte ic,n för allt i världen, 9000 ic från 94-98 passar rakt av, har man lite tur hittar man en för 500 rikstaler, men se till att du får med tillbehörande rör till ic,n bara, VIKTIGT =p

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    161
    Citat Ursprungligen postat av THE_SAAB_DUDE
    Glöm inte ic,n för allt i världen, 9000 ic från 94-98 passar rakt av, har man lite tur hittar man en för 500 rikstaler, men se till att du får med tillbehörande rör till ic,n bara, VIKTIGT =p
    Hur mkt ska man ladda innan det krävs IC da ? Kör på 0,5 nu och det går fint, IC plus slangar från 9000, kan man hitta på skroten kanske ...Inget annat o tänka på där då ?
    OG93 Coupé Aero -00 'Såld* .Pystrimmad OG900 *Såld* Just nu: ng900

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Göteborg (Alafors)
    Inlägg
    206
    Njaa du bör inte ladda mer en 0.55-0.6 utan ic iaf, Jo på skroten kan dom ha, men det e ren flax, om dom skulle råka ha detta, , Men annars kan du ju skriva på köpes i pryl torget, Där du garanterat kommer få svar, av folk som vill sälja 9000 intercoolers, till dig , men glöm inte att du skall ha rören till, sen kanske du inte får ett för just en för 500kr, jag hittade en för 700, men den var dock kanon fin

  7. #7
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 471
    Medlem#
    5622
    Om du bara tänker ladda som en original fulltryck (~0.8 ) så räcker en original og900 IC.

    Någon form av IC för du iallafall skaffa dig! Just 9000 kör många med, men kräver att man kapar av de främre dragöglorna.

    /Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    161
    Citat Ursprungligen postat av henrikg
    Om du bara tänker ladda som en original fulltryck (~0.8 ) så räcker en original og900 IC.

    Någon form av IC för du iallafall skaffa dig! Just 9000 kör många med, men kräver att man kapar av de främre dragöglorna.

    /Henrik
    hehe, dragöglorna har redan rosten ätit up :P


    Men man behöver Ic redan vid 0,55-0,6 då, men hur funkar det isf, ska man ersätta kylaren rakt av då eller ? Jag är rätt ny och håller på att lära mig på min första bil, men jag har ju fått för mig att genom vanlig kylare går det vatten, och genom en IC så kylar man luften man ska trycka in i motorn .. har jag fått allt om bakfoten ? :S
    OG93 Coupé Aero -00 'Såld* .Pystrimmad OG900 *Såld* Just nu: ng900

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    183
    Hej!
    Alla har varit nybörjare nån gång så det är inget konstigt med det. Vattenkylet (det med kylfläktarna på) ska du behålla som det är. Men eftersom du har en 900s, alltså lättrycksturbo så saknar du intercooler orginal. Har du framtida trimplaner så behöver du en som du mycket riktigt säger kyler luften efter turbon som ska in i motorn.

    Det går fint att ta orginal intercoolern från en og900 fulltrycksturbo och sätta dit. Men om du har tänkt att köra med lite högre laddtryck i framtiden så bör du sattsa på en intercooler från 9000 eller någon annan eftermarknadsintercooler modell större. Laddtryck över 1bar är inget vidare med en orginal 900 intercooler då tryckfall uppstår.

    Mvh
    Saab 900 Turbo 16S Aero
    Saab 9-3 Turbo X (Såld)
    #5308 - T.Olofsson

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    161
    Citat Ursprungligen postat av Turbo S
    Hej!
    Alla har varit nybörjare nån gång så det är inget konstigt med det. Vattenkylet (det med kylfläktarna på) ska du behålla som det är. Men eftersom du har en 900s, alltså lättrycksturbo så saknar du intercooler orginal. Har du framtida trimplaner så behöver du en som du mycket riktigt säger kyler luften efter turbon som ska in i motorn.

    Det går fint att ta orginal intercoolern från en og900 fulltrycksturbo och sätta dit. Men om du har tänkt att köra med lite högre laddtryck i framtiden så bör du sattsa på en intercooler från 9000 eller någon annan eftermarknadsintercooler modell större. Laddtryck över 1bar är inget vidare med en orginal 900 intercooler då tryckfall uppstår.

    Mvh
    Tack för bra svar Bilen är ju inte ny precis, och den ska funka som bruksbil, så att ladda runt 0,8 känns lagom. Har hittat en og900ic här på pryltorget med rör till, den ska passa rakt på då ?

    EDIT: En 900ic är skall man montera utöver kylarn då ? Den är inte kombinerad eller så ?
    OG93 Coupé Aero -00 'Såld* .Pystrimmad OG900 *Såld* Just nu: ng900

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    183
    Hej!
    Ja om du får med alla tillhörande slangar och rör så passar de rakt på. Dock ska du fråga efter en sak som man ofta inte får med när man köper en og900 intercooler. I botten på orginalintercoolern är det två styrpinnar som står ner i ett plåtfäste som är nitat fast. Fråga efter detta fäste!

    Finns även om man är riktigt petig plastkonsoller som ska styra in luften rätt till intercooler men det behövs inte.

    Ja Intercoolern är en sak som du ska montera utöver vattenkylaren till motorn. Den kommer att sitta till vänster om motorkyler när du har monterat den. Jag har ett komplett sådant kitt liggandes om du inte hittar ett.

    Mvh
    Saab 900 Turbo 16S Aero
    Saab 9-3 Turbo X (Såld)
    #5308 - T.Olofsson

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    161
    Citat Ursprungligen postat av Turbo S
    Hej!
    Ja om du får med alla tillhörande slangar och rör så passar de rakt på. Dock ska du fråga efter en sak som man ofta inte får med när man köper en og900 intercooler. I botten på orginalintercoolern är det två styrpinnar som står ner i ett plåtfäste som är nitat fast. Fråga efter detta fäste!

    Finns även om man är riktigt petig plastkonsoller som ska styra in luften rätt till intercooler men det behövs inte.

    Ja Intercoolern är en sak som du ska montera utöver vattenkylaren till motorn. Den kommer att sitta till vänster om motorkyler när du har monterat den. Jag har ett komplett sådant kitt liggandes om du inte hittar ett.

    Mvh
    Du har pm
    OG93 Coupé Aero -00 'Såld* .Pystrimmad OG900 *Såld* Just nu: ng900

Liknande ämnen

  1. 0g900s spikar vid 0,6..
    Av J Bilstrup i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-01-08, 13:13
  2. Oljetryks mätare & oljetempsmätare. 0g900s -90
    Av Tottetee i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-05-12, 01:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •