Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Laddtryck på og900s ?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    161

    Laddtryck på og900s ?

    Hej!

    Igår var jag o köpte mig en laddtrycksmätare på bsr, jag har tänkt börja justera upp laddet på bilen och ville ha koll på vad jag hade för ladd nu innan jag började osv. Bilen är en og900s 1990 (145hk\200´Nm)

    Det gick hyffsat lätt att koppla in mätarn,jag körde en sväng och bilen laddar 0,3bar, är det vad den ska ladda orginal?

    Sen undrar jag lite om glt, på tomgång ligger den på nästan -0,5 bar, är det rätt ? Jag försökte sen justera laddet lite på wg-stången testa åt både hålen till ändlägerna men utan resultat, varken bättre eller sämre, bilen laddar 0,3 bar.

    För att kunna ladda över 0,6 bar så behöver jag ju bränslechip från t.ex speedparts efter vad jag förståt, men ska jag inte kunna rent mekaniskt justera laddet på wg-stången till iaf 0,5 bar ?

    Tacksam för svar !
    OG93 Coupé Aero -00 'Såld* .Pystrimmad OG900 *Såld* Just nu: ng900

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Stora Levene
    Inlägg
    564
    Medlem#
    5497
    har för mig att GLT på T16 är iaf 0.4 bar, borde va samma på S tycker jag.

    grundladdet justerade vi upp med WG-stången till 0.4 och skruvade APC'n till 1.5 bar.

    fungerade fint i nått halvår tills vxl-lådan började låta illa...

    dock kunde jag inte så mycket så det var mest 170KJ som fick skruva och visa

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    161
    Citat Ursprungligen postat av J.L
    har för mig att GLT på T16 är iaf 0.4 bar, borde va samma på S tycker jag.

    grundladdet justerade vi upp med WG-stången till 0.4 och skruvade APC'n till 1.5 bar.

    fungerade fint i nått halvår tills vxl-lådan började låta illa...

    dock kunde jag inte så mycket så det var mest 170KJ som fick skruva och visa
    Okej, men vad menar man egentligen med glt ? jag har ju minus 0,4 till minus 0,5 bar på tomgång, och när jag ger fullt med bilen rullande har jag plus 0,3 bar ..

    Vore det idiotiskt o rycka slangen till wg för att testa och se så den laddar på? , för ligger ju spärr på 0,6 bar iaf, bara testa en snabb repa på 10 sekunder ...
    OG93 Coupé Aero -00 'Såld* .Pystrimmad OG900 *Såld* Just nu: ng900

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 478
    Medlem#
    5737
    Citat Ursprungligen postat av Hanens
    Okej, men vad menar man egentligen med glt ? jag har ju minus 0,4 till minus 0,5 bar på tomgång, och när jag ger fullt med bilen rullande har jag plus 0,3 bar ..
    Med GLT menas det maximala laddtrycket som nås utan någon elektronisk laddtryckreglering inkopplad. Eftersom du har en 900s och därmed saknar APC-systemet så går din bil på GLT hela tiden. Ditt GLT är alltså 0,3bar.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    161
    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Citat Ursprungligen postat av Hanens
    Okej, men vad menar man egentligen med glt ? jag har ju minus 0,4 till minus 0,5 bar på tomgång, och när jag ger fullt med bilen rullande har jag plus 0,3 bar ..
    Med GLT menas det maximala laddtrycket som nås utan någon elektronisk laddtryckreglering inkopplad. Eftersom du har en 900s och därmed saknar APC-systemet så går din bil på GLT hela tiden. Ditt GLT är alltså 0,3bar.
    Okej! Men jag ska kunna justera mitt glt, alltså mitt maximala ladd med hjälp av wg-stången iaf ?
    Kan va att den kärvar eller nåt som gjorde att den inte ladda mera när jag skruva på den eller? Så om jag rycker slangen o testar så att jag vet att turbon inte kärvar iaf ?
    OG93 Coupé Aero -00 'Såld* .Pystrimmad OG900 *Såld* Just nu: ng900

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 478
    Medlem#
    5737
    Citat Ursprungligen postat av Hanens
    Okej! Men jag ska kunna justera mitt glt, alltså mitt maximala ladd med hjälp av wg-stången iaf ?
    Ja, det ska gå.

    Citat Ursprungligen postat av Hanens
    Kan va att den kärvar eller nåt som gjorde att den inte ladda mera när jag skruva på den eller?
    När du skruvade, skruvade du då i rätt ändä? Dvs gjorde själva stången kortare? Stången som går in i själva klockan får inte snurra.

    Citat Ursprungligen postat av Hanens
    Så om jag rycker slangen o testar så att jag vet att turbon inte kärvar iaf ?
    Nja, rycker du slangen så ska ju laddtrycket skena. Kör försiktigt och skyll inte på mej om nu motorn skulle rasa.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    161
    Jo men ligger ju en spärr på 0,6 bar så den ska väll inte skena allt för jävligt, sen så hade jag ju bara tänkt testa o dra en gång o se om laddet stiger ..
    OG93 Coupé Aero -00 'Såld* .Pystrimmad OG900 *Såld* Just nu: ng900

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    161
    Sådär, nu har jag skruvat på wg till max o bilen laddar 0,5
    Lite bättre går den ju, men nästa steg är bränslechip och ställbart laddtryck. Hur många hästar i runda slängar ger en ökning på 0,2bar ?
    OG93 Coupé Aero -00 'Såld* .Pystrimmad OG900 *Såld* Just nu: ng900

Liknande ämnen

  1. Öka laddtryck på og900S utan APC och IC?
    Av Celronn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-03-27, 20:31
  2. og900s -92 - Nu med strulande laddtryck!
    Av jurkko i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-07-05, 09:19
  3. skäligt laddtryck på og900s?
    Av wille h i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2006-09-22, 16:01
  4. og900s t16 lucas -90 rycker när den får laddtryck
    Av Erick i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-09-03, 18:57
  5. 200 hk Og900s ??
    Av turbo_joel i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-04-18, 01:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •