Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Fjäderben fram 93 SS

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Hallstahammar
    Inlägg
    192

    Fjäderben fram 93 SS

    Som jag har förstått har många haft fel på sina fjäderben fram i form av klonkningar mm.. spec på de tidiga modellerna av SS...
    Har även ¨fått höra att detta varit en garranit åtgärd för saab då det varit nå fabriksfel på dessa...

    Men til frågan har saab någon form av förlängd garanti på det dvs. om bilen är en tidig 03-a ???
    Kör: Saab 93 SS Aero -03-- BSR steg 1

  2. #2
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 876
    Medlem#
    2959
    Vore även intressant att veta vad som ändrats på de fixade/utbytta fjäderbenen för att lösa problemet.

    Mvh Stoffe

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Hallstahammar
    Inlägg
    192
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Vore även intressant att veta vad som ändrats på de fixade/utbytta fjäderbenen för att lösa problemet.

    Mvh Stoffe
    Jo man bytte fjädrar och så har man satt dit nån sorts mellanlägg i nedre skålen på fjäderbenet......
    Kör: Saab 93 SS Aero -03-- BSR steg 1

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 156
    På frugans byttes övre fästet ut och de la plastslang på övre varvet av fjädern. Övre fästet nöttes ut pga slarv vid montering av fjädrarna.
    Fast jag har hört att även stötdämparna tagit slut på nolltid. Och inre divknutarna som de bytt leverantör av nu.

    Vad jag hört.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Kristinehamn.
    Inlägg
    1 187
    Medlem#
    6124
    Min har gått 20700 mil på orginal dämpare och fjädrar, har haft klonkandet i ca 500 mil. Men till våren åker det på 30mm sänknings sats.

    Håkan

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Hallstahammar
    Inlägg
    192
    Det värkar sååå lätt att trådar spårar ur... Att många haft och har fel vet vi ju redan men är det nått saab har förlängd garanti på...?????????
    Kör: Saab 93 SS Aero -03-- BSR steg 1

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 289
    Nu är det i alla fall så att mina fjäderben skulle bytts på min 9-3 SC Aero -06 pga missljud. Har fortfarande inte gjorts då SAAB tydligen håller på att byta underlev. av fjäderben fram. Vet dock inte om detta gäller alla motoralternativ, men kan i alla fall antagas att det är ngt som är knas med V6ans främre fjäderben.
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trelleborg / Vallby / Skåne
    Inlägg
    1 340
    *BMW 530D LCI-07*
    *9000 2,3T M5 Classic-1998*
    *BMW M3 CSL-2003*

  9. #9
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 544
    Medlem#
    4936
    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    Nu är det i alla fall så att mina fjäderben skulle bytts på min 9-3 SC Aero -06 pga missljud. Har fortfarande inte gjorts då SAAB tydligen håller på att byta underlev. av fjäderben fram. Vet dock inte om detta gäller alla motoralternativ, men kan i alla fall antagas att det är ngt som är knas med V6ans främre fjäderben.
    Lite OT men villka har dina symptom varit? Eller är det olika fjäderben på SS/SC? Jag har inga missljud men upplever min framvagn som lite svajjig.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 156
    Frugans e en 1,8t. Är det nån som vet om det är olika typer av ben o fästen på de motorstarkare varianterna?

    Och JA! Saab har haft förlängda "garantiåtaganden" på vissa tillverkningsserier. JAG kan inget om mellan vilka tillverknings nummer eller motoralternativ de olika åtgärderna gjorts. Men de här me plastslang som saknats på övre fjädervarvet fram gäller allmänt alla -03 1,8-2,0t. Övriga alt. vet jag ej.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    515
    Citat Ursprungligen postat av glassguran
    Frugans e en 1,8t. Är det nån som vet om det är olika typer av ben o fästen på de motorstarkare varianterna?

    Och JA! Saab har haft förlängda "garantiåtaganden" på vissa tillverkningsserier. JAG kan inget om mellan vilka tillverknings nummer eller motoralternativ de olika åtgärderna gjorts. Men de här me plastslang som saknats på övre fjädervarvet fram gäller allmänt alla -03 1,8-2,0t. Övriga alt. vet jag ej.
    vet du hur länge dom fölängt garantin?
    9-3Vector 2.0t Nordic Steg2
    Att Styla En Volvo Är Som Att Sminka En Gris!!
    http://www.garaget.org/?car=35951

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    113
    Citat Ursprungligen postat av Mange_9-3vector
    Citat Ursprungligen postat av glassguran
    Frugans e en 1,8t. Är det nån som vet om det är olika typer av ben o fästen på de motorstarkare varianterna?

    Och JA! Saab har haft förlängda "garantiåtaganden" på vissa tillverkningsserier. JAG kan inget om mellan vilka tillverknings nummer eller motoralternativ de olika åtgärderna gjorts. Men de här me plastslang som saknats på övre fjädervarvet fram gäller allmänt alla -03 1,8-2,0t. Övriga alt. vet jag ej.
    vet du hur länge dom fölängt garantin?
    Om det är andra tider på just fjädrar vet jag inte men de goodwill-saker jag fått ordnat var från första registrering och tre år framåt.
    9-3 2.0T Vector 04:a med vaxrester på alla lister

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 289
    Citat Ursprungligen postat av Pelle
    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    Nu är det i alla fall så att mina fjäderben skulle bytts på min 9-3 SC Aero -06 pga missljud. Har fortfarande inte gjorts då SAAB tydligen håller på att byta underlev. av fjäderben fram. Vet dock inte om detta gäller alla motoralternativ, men kan i alla fall antagas att det är ngt som är knas med V6ans främre fjäderben.
    Lite OT men villka har dina symptom varit? Eller är det olika fjäderben på SS/SC? Jag har inga missljud men upplever min framvagn som lite svajjig.
    Inga speciella symptom förutom att det gnekar och knakar vid minsta ojämnhet, samt även när man står stilla och vrider på ratten. Har redan fått fjäderbenslager bytta utan resultat. Vad jag vet ska det inte skilja ngt på fjäderbenen fram på SS/SC. Svajig vet jag inte om jag tycker den är, men känns inte helt 100. Sen kan det ju vara för att man störs av missljudet. Får återkomma i frågan när jag väl fått grejorna bytta (när det nu kan bli...)
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 156
    Vet ej hur eller om de förlängt ännu. Kom ju på att detta fixades precis innan bilen blev 3 år. Men de som får problem ska i normalt fall få en goodwillförlängning vad jag hört.

    Men jag vet inte.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

Liknande ämnen

  1. FJÄDERBEN FRAM, SAAB 9-3 -04
    Av AP40 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-02-21, 19:45
  2. Gnisslande fjäderben fram, 9-3SS/SC
    Av Weggen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-06-24, 23:10
  3. Fjäderben fram anm. på Besiktning og9-3
    Av m2949 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-01-12, 10:20
  4. [LÖST] Byte av fjäderben fram, Hur gör man? NG900
    Av Glader92 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-10-06, 20:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •