Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: magnetventil? hel eller trasig

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    131

    magnetventil? hel eller trasig

    ska man kunna blåsa och suga i W, C ,R alltså alla när man tagit bort kontakten och har den lös vill säga?? det kan jag!!!!

    min bil har laddat 1,4-1,5 som det ska göra

    jag har 2 st magnetventil och provar med nu

    nr1: den som satt i när detta hände,den laddar för mycket, nästan som om du ryckt mittersta slangen den effekten, men håller 1,5bar ibland sticker den till 1,6-1,7 men då bryts det. allstå det skenar direkt upp typ 1.5bar vid 2000rpm.

    på nr:2 den svajjar laddet på mellan 0,7 0ch 1,0 och ibland håller den 1,3-1,4

    på nr:1 i C går det att suga och blåsa men väldigt trögt går det?
    sen går det fint att blåsa och suga i W och R

    på nr:2 går det fin fint att blåsa i alla tre?

    har jag fått fel på båda?

    jag hämta nr 2 nyss obs begagnad.

    lär jag köpa en till fan trött jag blir på det här
    saab 9000 cse 2,0 ltt 98 steg 3 från nordic men helsystem 3 tums 270hk+ 400nm+

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 560
    Du ska kunna blåsa och suga i C och W men inte i R.

    nr 2 låter kass, hade samma på min bil o en frisk mv fixade det. Behöver dock inte vara så att det är mv'n som strular när du testat 2 olika. Nr 1 kan avra kry, men eftersom laddet sticker iväg kanske du bör kika på ditt glt.
    Läs FAQ-topics om Felsökning vid felaktigt TT här: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=88691
    och om Mv här:
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=79521

    Lycka till!
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    131
    mitt GLT är på 0.6bar
    saab 9000 cse 2,0 ltt 98 steg 3 från nordic men helsystem 3 tums 270hk+ 400nm+

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 515
    Medlem#
    5737
    Sug och blås metoden säger typ ingenting. Det beror helt på hur brickan i MV lagt sig. Det bäst är att testa med en MV som du vet fungerar till 100%.

    Glt på 0,6bar låter högt. Hur högt ska du ha enligt Nordic? (Antar att det är bilen i signaturen det handlar om?)
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    104
    Citat Ursprungligen postat av niohundra
    Du ska kunna blåsa och suga i C och W men inte i R.

    nr 2 låter kass, hade samma på min bil o en frisk mv fixade det. Behöver dock inte vara så att det är mv'n som strular när du testat 2 olika. Nr 1 kan avra kry, men eftersom laddet sticker iväg kanske du bör kika på ditt glt.
    Läs FAQ-topics om Felsökning vid felaktigt TT här: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=88691
    och om Mv här:
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=79521

    Lycka till!

    Lånar tråden lite snabbt bara. Har inte kollat på min magnet ventil, men står det C,W,R på ventilen? så man vet vilka man ska blåsa i och så?

    M.V.H Jörgen

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 560
    Det står bokstäver på de små rören som slangarna träs på, eller precis över, iallfall på min original. Annars är det ju bara att kolla vart slangarna leder så är det ju inte raketforskning att ta reda på vad som är vad
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    56
    det är nog fel på båda tyvärr. ska inte kunna blåsa och suga i alla tre samtidigt. då är brickan i trasig som växlar. den brukar ligga fast så att man endast kan flytta den med tryckluft..... då kan man ändra så att det går att blåsa nån annan väg men då ska det va stopp i nån anslutning......ska sitta en förstrypning i C, brukar synas, är i mässing...(enligt egen erfarenhet så ska det alltid gå att blåsa från R-W och från C- W men inte sammtidigt...beroende på hur bricka ligger) blåser du W ska alltså luften gå till R elle C..... inte båda.

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 768
    Citat Ursprungligen postat av nallets
    ...(enligt egen erfarenhet så ska det alltid gå att blåsa från R-W och från C- W men inte sammtidigt...beroende på hur bricka ligger) blåser du W ska alltså luften gå till R elle C..... inte båda.
    Exakt....dock är blåsmetoden som sagt inte någon tillförlitlig metod.
    Är man stark i truten kan man få brickan att "lätta" och blåsa igenom den eller om man blåser långsamt kan man känna att det läcker något.
    Detta beror ju på att metallbrickan inte är helt 100 tät mot spolen.

    Som sagt blåsmetoden är osäker och det kan vara vanskligt att "döma ut" en ventil om trumpetandet är den enda testet man gjort.

Liknande ämnen

  1. Trasig magnetventil?
    Av Boman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-09-04, 12:09
  2. trasig magnetventil
    Av svarvare i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-16, 19:03
  3. trasig magnetventil????
    Av svarvare i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-07, 11:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •