Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Inlösen A50 -97

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    18

    Inlösen A50 -97

    Har (hade) en saab 9000 aA50 -97 som hälsade på en lyktsolpe efter aatt jag väjat för vilt. Saab sa att det blir inlösen.

    Den har gått 15300 mil och var innan krocken välvårdad. Ingen rost.
    Elstolar på båda sidor fram samt taklucka.

    Vad kan jag begära i ersättning?
    Blivit föreslagen 38.000, varpå jag började fundera på om killen gick på droger. Sett bilar i samma skick, dock utan elstolar för runt 70.000:-
    Saab 9-3 Sport edition -02

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 147
    Medlem#
    2555
    Innan jag läste klart så va min optimistiska tanke oxå 70k
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    676
    Bjöd 20000 kr i inbyte för en 9000 CSE 150 hk Jubileum med skinn osv. Bilen hade gått 14000 fullservad mil och hade riktigt fult rostlagade framskärmar. (Om han fixade skärmarna på ett acceptabelt sätt skulle han få 28000 kr istället) Kunden verkade inte speciellt chockad.

    (Tilläggas bör kanske att på bilfirman där jag jobbar betraktas saab som osäljbara problembilar)
    Toyota Verso 1,8 -11

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    18
    Viss skillnad på en rostig 150 hästare som ägaren tydligen inte varit rädd om och en med stora motorn som är fullutrustad med allt utom antispinn.
    Och eftersom du har 3x Volvo så förstår jag ju vad du tycker om saab.
    Saab 9-3 Sport edition -02

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    240
    Citat Ursprungligen postat av ljungström

    (Tilläggas bör kanske att på bilfirman där jag jobbar betraktas saab som osäljbara problembilar)
    Böjd att hålla med dig. Konceptet är inte helt fel. Tyvärr har inte SAAB reflekterat över det här med service och rep.kostnader. Läst tidigare att då det gäller Toyota så lär eftermarknaden vara inkopplad på ett mycket tidigt skede i utvecklingen då med fokus på underhållsvänlighet.

    Har just/håller på att byta kupéfläkt på en 9000 - så den som själv bytt kupéfläkt på en 9000 vet säkert vad det här handlar om.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 589
    kräv ca 70 så kankse du får runt 50-60
    Saab 9000 cse 93:a 2,3T T5.2 utan TCS (blivande banbil)
    Saab 9-5 SC 2003 - bruksbilen

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    676
    Citat Ursprungligen postat av Cornsnake
    Viss skillnad på en rostig 150 hästare som ägaren tydligen inte varit rädd om och en med stora motorn som är fullutrustad med allt utom antispinn.
    Och eftersom du har 3x Volvo så förstår jag ju vad du tycker om saab.
    Givetvis, men 70.000 kr för en 10 år gammal 9000? Den kan ha alla elfinesser i världen men jag tror att det är svårt att få en affär på den prisnivån. En sån där maskin sätter man ut i 39000 kr eller nåt sånt för att bli av med den, annars har man nog skaffat en riktig hyllvärmare. Sedan kan Saabhandlarna försöka hålla prisnivån uppe så gott det går men 9000 är en gammal bil med tveksamt kvalitetsrykte.

    Angående den rostiga -97an så var den i övrigt väldigt välvårdad, fräsch invändigt, ingen rost i övrigt osv. Men framskärmarna var helt slut...
    Toyota Verso 1,8 -11

  8. #8
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 076
    LF löste in mina föräldrars A50 2.3T 200hk 19000 mil i Höstas. Förhandlaren började med att bjuda 40. Vi fick upp det till 54. Över det ville han ta dit en värderare, och det var inte vi så sugna på då ena framskärmen var rostig och det såg tråkigt ut.

    Men då låg bilarna på blocket och byt bil på mellan 48 och 70. de allra flesta över 60. bilhandlarnas bok sa att värdet på en sådan var 51
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 316
    Sagt det tidigare men kan säga det igen. Totalkvaddade min -96 200hk 2,3 för 11månader sen. Den hade gått 20 000 mil och var i bra skick. Rubbet från en -97´a A50 var överflyttat lackat och snyggt. Ingen lucka, inga elstolar. Stereon, vinterdäcken, träratten + ex-ljusen fick jag plocka av och jag fick 67 000 av Länsförsäkringar.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  10. #10
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 076


    Bra jobbat.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Nossebro
    Inlägg
    1 374
    Citat Ursprungligen postat av ljungström
    Citat Ursprungligen postat av Cornsnake
    Viss skillnad på en rostig 150 hästare som ägaren tydligen inte varit rädd om och en med stora motorn som är fullutrustad med allt utom antispinn.
    Och eftersom du har 3x Volvo så förstår jag ju vad du tycker om saab.
    Givetvis, men 70.000 kr för en 10 år gammal 9000? Den kan ha alla elfinesser i världen men jag tror att det är svårt att få en affär på den prisnivån. En sån där maskin sätter man ut i 39000 kr eller nåt sånt för att bli av med den, annars har man nog skaffat en riktig hyllvärmare. Sedan kan Saabhandlarna försöka hålla prisnivån uppe så gott det går men 9000 är en gammal bil med tveksamt kvalitetsrykte.

    Angående den rostiga -97an så var den i övrigt väldigt välvårdad, fräsch invändigt, ingen rost i övrigt osv. Men framskärmarna var helt slut...
    ??
    Skulle vilja hävda raka motsatsen!

    Mvh Kristian
    9-5 Aero "Hirsch" -02 samt Kawasaki Z750 -09
    Min Saab på garaget.org
    Min BMW på garaget.org

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    315
    Citat Ursprungligen postat av 170KJ
    Citat Ursprungligen postat av ljungström
    Citat Ursprungligen postat av Cornsnake
    Viss skillnad på en rostig 150 hästare som ägaren tydligen inte varit rädd om och en med stora motorn som är fullutrustad med allt utom antispinn.
    Och eftersom du har 3x Volvo så förstår jag ju vad du tycker om saab.
    Givetvis, men 70.000 kr för en 10 år gammal 9000? Den kan ha alla elfinesser i världen men jag tror att det är svårt att få en affär på den prisnivån. En sån där maskin sätter man ut i 39000 kr eller nåt sånt för att bli av med den, annars har man nog skaffat en riktig hyllvärmare. Sedan kan Saabhandlarna försöka hålla prisnivån uppe så gott det går men 9000 är en gammal bil med tveksamt kvalitetsrykte.

    Angående den rostiga -97an så var den i övrigt väldigt välvårdad, fräsch invändigt, ingen rost i övrigt osv. Men framskärmarna var helt slut...
    ??
    Skulle vilja hävda raka motsatsen!

    Mvh Kristian


    97-orna är ju riktigt bra ur kvalitetssynpunkt
    SAAB 900 cab-87,99t16 samt 9000 a50-97

  13. #13
    Grundladd Dabs avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    397
    Medlem#
    8896
    Citat Ursprungligen postat av ljungström
    9000 är en gammal bil med tveksamt kvalitetsrykte.
    Visst har de sina brister, precis som alla andra bilar. Skulle dock påstå att 9000CS förmodligen är en av de absolut bästa köpen av bilar från just 90-talet. Går givetvis inte att jämföras med dagens moderna bilar, men jämfört med sina dåvarande konkurenter ett bra alternativ.

    Citat Ursprungligen postat av ljungström
    Angående den rostiga -97an så var den i övrigt väldigt välvårdad, fräsch invändigt, ingen rost i övrigt osv. Men framskärmarna var helt slut..
    Väldigt välvårdad? Hur kom det sig att ägaren inte brytt sig om att hålla efter rosten i så fall? Vävårdad är något helt annat om du frågar mig...

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 316
    Citat Ursprungligen postat av RonnyO


    Bra jobbat.
    Tjae.. vet inte det, första budet från försäkringsbolaget låg på femtio om jag inte minns alldeles fel.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    676
    [quote=Dab]
    Citat Ursprungligen postat av ljungström
    9000 är en gammal bil med tveksamt kvalitetsrykte.
    Visst har de sina brister, precis som alla andra bilar. Skulle dock påstå att 9000CS förmodligen är en av de absolut bästa köpen av bilar från just 90-talet. Går givetvis inte att jämföras med dagens moderna bilar, men jämfört med sina dåvarande konkurenter ett bra alternativ.

    Citat Ursprungligen postat av "ljungström":11crxaop
    Angående den rostiga -97an så var den i övrigt väldigt välvårdad, fräsch invändigt, ingen rost i övrigt osv. Men framskärmarna var helt slut..
    Väldigt välvårdad? Hur kom det sig att ägaren inte brytt sig om att hålla efter rosten i så fall? Vävårdad är något helt annat om du frågar mig...[/quote:11crxaop]


    Kan inte instämma i att 9000 skulle vara "en av de absolut bästa köpen av bilar från just 90-talet". Vågar nog påstå att en jämngammal Toyota Camry eller Avensis alternativt en Volvo 940 ger ett betydligt tryggare bilägande. Sedan kan man alltid prata om körglädje och turbomaskiner i all evighet amen men 9000 är inte världens bästa begagnatköp och framförallt inte världens mest lättsålda bil.

    Riktigt skoj var det för några år sedan när Saabhandlarn på orten hade inbytesstopp på 9000 och ng900.

    "-Men Saab bjöd ju 55000 kr för min bil, du bjuder ju bara 30.000 kr"

    "- Men då ska du ju handla där då, om du får så mycket bättre betalt där"

    "- Men de byter inte in Saab 9000 nu."

    "- Åh. När vi inte byter in 9000 betalar vi 100.000 kr."

    Angående rosten så hade gubben försökt fixa det så gott han kunde, med bättringsfärg och spackel. Resten av bilen matchade inte på något vis de rostiga skärmarna utan var snarast över snittet. Tror att de där plastlisterna längst ut på skärmkanterna kan vara boven i dramat.
    Toyota Verso 1,8 -11

  16. #16
    Grundladd Dabs avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    397
    Medlem#
    8896
    [quote=ljungström][quote=Dab]
    Citat Ursprungligen postat av "ljungström":2fjl0eu3
    9000 är en gammal bil med tveksamt kvalitetsrykte.
    Visst har de sina brister, precis som alla andra bilar. Skulle dock påstå att 9000CS förmodligen är en av de absolut bästa köpen av bilar från just 90-talet. Går givetvis inte att jämföras med dagens moderna bilar, men jämfört med sina dåvarande konkurenter ett bra alternativ.

    Citat Ursprungligen postat av "ljungström":2fjl0eu3
    Angående den rostiga -97an så var den i övrigt väldigt välvårdad, fräsch invändigt, ingen rost i övrigt osv. Men framskärmarna var helt slut..
    Väldigt välvårdad? Hur kom det sig att ägaren inte brytt sig om att hålla efter rosten i så fall? Vävårdad är något helt annat om du frågar mig...[/quote:2fjl0eu3]


    Kan inte instämma i att 9000 skulle vara "en av de absolut bästa köpen av bilar från just 90-talet". Vågar nog påstå att en jämngammal Toyota Camry eller Avensis alternativt en Volvo 940 ger ett betydligt tryggare bilägande. Sedan kan man alltid prata om körglädje och turbomaskiner i all evighet amen men 9000 är inte världens bästa begagnatköp och framförallt inte världens mest lättsålda bil.
    [/quote:2fjl0eu3]

    OK. Kan kanske hålla med om att t.ex 940 är mer driftsäker än en 9000. Men om man väger in pris, prestanda, utseende, standardutrustning, körglädje? Definitionen av "bra begagnatköp" är ytterst olika beroende på vem du frågar. En bakhjulsdriven dåligt utrustad 940 är ju driftsäker eftersom den inte har något som kan gå sönder. Men kul? Samma sak gäller Toyota m.m, är "bra" bilar, jag vet, men med mina ögon sett ruggigt alldagliga, opersonliga och fula (Supra givetvis exkluderad ).

  17. #17
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 076
    Rostiga framskärmar har inget med skicket på bilen i övrigt att göra. Det har i minst 99% av fallen att göra med att de är omlackerade. Och mer än 99% av lackjobben är oseriöst gjorda.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    18
    Jag har kollat mig omkring lite på nätet och det verkar som om de är svåra att få tag i. Tänker inte acceptera skambud. tack för era svar!
    Saab 9-3 Sport edition -02

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    139
    Måste bara ge mig in här...sista årsmodellerna av en bilmodell är bra köp, har sagts förut, säger det igen. Och i synnerhet jub/A50 97-98. Köpte till min mor en jub 97 2,3 för 2 år sedan, med 21' mil då, har gått 25' nu. Fungerar klanderfritt. Man får mkt för pengarna, säkerhet, körglädje, bra utrustning, utrymme, låg förbrukning - beroende på körsätt, motorstyrka. osv Jag gav då 44' för bilen, får säkert igen 40' om bilen vaxas och putsas till lite. Så en jub i bra skick med 15' mil på mätaren ska man ha 50' för, minst.
    9-5 Aero- 00 , 900 T8 -89

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    18
    Fick en 9000 2.0 -98 med 14675 mil på mätaren, fullstämplad servicebok och 1 ägare. + att jag slapp självrisken och slapp bonussänkning 2 nivåer. Fick välja mellan den bilen eller 65 kontant.
    Nöjd.
    Med min högerfot och den andra bilen hade det bara varit en tidsfråga innan jag blivit av med körkortet.
    Saab 9-3 Sport edition -02

Liknande ämnen

  1. Saab 900 T16 Coupé Inlösen
    Av mojjet16 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-10-02, 16:51
  2. Eventuell inlösen
    Av jimmy1975 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 46
    Senaste inlägg: 2009-09-17, 19:22
  3. Inlösen av ng900 SET -97.
    Av Mafnus i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-07-22, 05:57
  4. Inlösen av og 9-3 Turbo...
    Av 900 Micke i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-01-20, 16:39
  5. [LÖST] Hjälp med skambud på inlösen! NG900 -94
    Av VoidMain i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2006-07-15, 00:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •