Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: sänkningsfjädrar 900 og

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    57

    sänkningsfjädrar 900 og

    Hej
    Ja har kikat runt lite efter sänkningsfjädrar fast ja har bara hittat sånna som sänker 2 cm .Nån som vet om de finns några som sänker mer ? Hör av er i sånna fall
    Mvh Alexander
    Saab 900 t16 89 6450 mil!!

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlskrona/Hasslö
    Inlägg
    481
    GE-motorsport har som sänker 40mm
    http://www.mamut.com/controls/shop/shop ... 76&gid=241
    //Dennis
    9-3 Aero-01**900 T8 special-89**ng900 2,0T-95**
    Med i RACE CREW (och har en GUL väst på sig)

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    57
    Citat Ursprungligen postat av Dennis
    Jo ja har sett de men på dom flesta andra sidor står de turbo 2 cm :nån som vet om turbo är lägre orginal ?
    Saab 900 t16 89 6450 mil!!

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    545
    Turbo är original sänkta! (2cm)
    Kör nu: 900i-88-T16
    Äger: 900T16-88 USA import, 900i-88-T16, 99L-78

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ånge
    Inlägg
    1 276
    Sen har säkert dina nuvarande fjädrar åkt ihop en del så den verkliga sänkningen blir ca 0.5 cm.
    9-3 SS 2.0t Vector -03
    9-3 SC 2.0t Aero Biopower -09

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    57
    Citat Ursprungligen postat av Jlarsson
    Turbo är original sänkta! (2cm)
    Okey tack för hjälpen
    Saab 900 t16 89 6450 mil!!

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    57
    Citat Ursprungligen postat av wikander
    Sen har säkert dina nuvarande fjädrar åkt ihop en del så den verkliga sänkningen blir ca 0.5 cm.
    Njaså den har bara gått 6400 mil
    Saab 900 t16 89 6450 mil!!

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Söderköping
    Inlägg
    731
    Kapade mina fjädrar på min og900 efter att ha åkt nått år helt orginal men det blev lite för lågt så jag skaffade mig en uppsättning nya kilen fjädrar och med den sänkningen på så tycker jag bilen blev ungefär lika hög som den var från början så har man gamla fjädrar innan ska man inte förvänta sig för mkt.

    Men går ju att kapa litegrann om man känner för det.
    >>Saab 9-5 SC Aero -04<< |
    Sålda --> 9-5 2,3t -98 -- 900 T8 -84 -- 9-5 2.3T -03
    Nissan Cherry T -84 -- Nissan 200sx rs13 -89 -- Honda Civic Type-R -16

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    57
    Citat Ursprungligen postat av wikander
    Sen har säkert dina nuvarande fjädrar åkt ihop en del så den verkliga sänkningen blir ca 0.5 cm.
    Njaså den har bara gått 6400 mil
    Saab 900 t16 89 6450 mil!!

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    57
    Citat Ursprungligen postat av NIzmO
    Kapade mina fjädrar på min og900 efter att ha åkt nått år helt orginal men det blev lite för lågt så jag skaffade mig en uppsättning nya kilen fjädrar och med den sänkningen på så tycker jag bilen blev ungefär lika hög som den var från början så har man gamla fjädrar innan ska man inte förvänta sig för mkt.

    Men går ju att kapa litegrann om man känner för det.
    Okey men får man ingen anmärkning på bilprovningen ?
    Saab 900 t16 89 6450 mil!!

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 932
    Kolla in på mina Garage-länkar. Bägge bilarna rullar på Kilen-fjädrar och det blev bra mkt lägre - och hårdare - än original. Trots trötta fjädrar. Men du skall nog byta dämpare också, det blir bäst. Fast har dom bara gått 6000 mil så kanske dom är superfräscha....

    Berätta mer om bilen! Cabbe?
    MEDLEM 7032.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    57
    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    Kolla in på mina Garage-länkar. Bägge bilarna rullar på Kilen-fjädrar och det blev bra mkt lägre - och hårdare - än original. Trots trötta fjädrar. Men du skall nog byta dämpare också, det blir bäst. Fast har dom bara gått 6000 mil så kanske dom är superfräscha....

    Berätta mer om bilen! Cabbe?
    Nepp de e ingen cab de är en vanlig saab 900 t16 som är utagen 90.
    men en fråga har hört att folk har haft problem när dom sängt dom här att fälgarna skrapar i hjulhusen nåt som du har erfarenhet utav ?
    http://www.garaget.org/lelleal här är den kanske inte ser så rolig ut nu men men.. dina bilar ser ju ut och va jätte fina5 på dom
    Saab 900 t16 89 6450 mil!!

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 932
    Härligt, en av sveriges mest lågmilade 4D sedaner måste du ju ha! Jag gillar vita bilar... En sänkning och lite fräscha fälgar så kommer den se jättefräck ut. Vita bilar anses exklusivt på många marknader - det är bara i Sverige folk skriver "obs ej vit" i köpesannonserna.

    Nej, det tar inte alls nånstans, inte ens med full last 4 pers. Men då är det ju 15" och 195/60/15 som gäller, det har jag på bägge - Saab9000 Jubileumsfälgar är det. Vet några här på forumet som kör med SuperAero 16" och 205/50/16, då kan det ta i. Men det hänger mkt på däcken också, vissa däck är biffigare än andra.

    Köp du en Kilen-sats, har funkat klockrent för mig på bägge bilarna. Blir rätt med fjäderns anläggning mot bussningarna, jämfört med kapade alltså. Sen blir det svinenkelt och mecka, för dom är så korta så du behöver aldrig använda fjäderklämmor igen!
    MEDLEM 7032.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    57
    [quote="TurboCab"]Härligt, en av sveriges mest lågmilade 4D sedaner måste du ju ha! Jag gillar vita bilar... En sänkning och lite fräscha fälgar så kommer den se jättefräck ut. Vita bilar anses exklusivt på många marknader - det är bara i Sverige folk skriver "obs ej vit" i köpesannonserna.

    Nej, det tar inte alls nånstans, inte ens med full last 4 pers. Men då är det ju 15" och 195/60/15 som gäller, det har jag på bägge - Saab9000 Jubileumsfälgar är det. Vet några här på forumet som kör med SuperAero 16" och 205/50/16, då kan det ta i. Men det hänger mkt på däcken också, vissa däck är biffigare än andra.

    Köp du en Kilen-sats, har funkat klockrent för mig på bägge bilarna. Blir rätt med fjäderns anläggning mot bussningarna, jämfört med kapade alltså. Sen blir det svinenkelt och mecka, för dom är så korta så du behöver aldrig använda fjäderklämmor igen![/quote
    Ja de e mycke möjligt att de e De blir nog att beställa en sån sats inom snar framtid
    Saab 900 t16 89 6450 mil!!

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Söderköping
    Inlägg
    731
    Citat Ursprungligen postat av lelle^^
    Citat Ursprungligen postat av NIzmO
    Kapade mina fjädrar på min og900 efter att ha åkt nått år helt orginal men det blev lite för lågt så jag skaffade mig en uppsättning nya kilen fjädrar och med den sänkningen på så tycker jag bilen blev ungefär lika hög som den var från början så har man gamla fjädrar innan ska man inte förvänta sig för mkt.

    Men går ju att kapa litegrann om man känner för det.
    Okey men får man ingen anmärkning på bilprovningen ?
    Sålänge fjädern inte är så kort att den ramlar ur fjäderskålen när bilen hissas upp ska det inte vara några problem hos bilprovningen, jag besiktigade min när den var riktigt låg och jag var tvungen att hoppa ur när vi körde på bromsprovaren för bilen låg på underredet men eftersom att fjädern satt fint på plats var det inga problem
    >>Saab 9-5 SC Aero -04<< |
    Sålda --> 9-5 2,3t -98 -- 900 T8 -84 -- 9-5 2.3T -03
    Nissan Cherry T -84 -- Nissan 200sx rs13 -89 -- Honda Civic Type-R -16

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    57
    Citat Ursprungligen postat av NIzmO
    Citat Ursprungligen postat av lelle^^
    Citat Ursprungligen postat av NIzmO
    Kapade mina fjädrar på min og900 efter att ha åkt nått år helt orginal men det blev lite för lågt så jag skaffade mig en uppsättning nya kilen fjädrar och med den sänkningen på så tycker jag bilen blev ungefär lika hög som den var från början så har man gamla fjädrar innan ska man inte förvänta sig för mkt.

    Men går ju att kapa litegrann om man känner för det.
    Okey men får man ingen anmärkning på bilprovningen ?
    Sålänge fjädern inte är så kort att den ramlar ur fjäderskålen när bilen hissas upp ska det inte vara några problem hos bilprovningen, jag besiktigade min när den var riktigt låg och jag var tvungen att hoppa ur när vi körde på bromsprovaren för bilen låg på underredet men eftersom att fjädern satt fint på plats var det inga problem
    hehe okey men nu har ja bestält riktiga kilen fjädrar
    Saab 900 t16 89 6450 mil!!

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    684
    Medlem#
    6934
    Är det några som tycker att Kilen fjädrarna är för mjuka?
    Har införskaffat mig Bilstein sport med Kilen fjädrar och jag får lite blandade svar angående fjädrarna.... Vissa säger att dem e tokhårda medan andra säger att dem skulle gärna få vara lite fastare.

    Skulle man kunna kapa Kilen fjädrarna för att öka fjäderkonstanten?

    Mvh/Micke

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    183
    Citat Ursprungligen postat av Keezo
    Är det några som tycker att Kilen fjädrarna är för mjuka?
    Har införskaffat mig Bilstein sport med Kilen fjädrar och jag får lite blandade svar angående fjädrarna.... Vissa säger att dem e tokhårda medan andra säger att dem skulle gärna få vara lite fastare.

    Skulle man kunna kapa Kilen fjädrarna för att öka fjäderkonstanten?

    Mvh/Micke
    Beror på hur man ser på det, på rejsa har det räknats på det där. Orginal är ca 40 N/mm och kilen är ca 100(?) N/mm och man "bör" ha 140-180 N/mm om man ska åka bana enligt ett orakel.
    Jag tänkte ta och köpa biltema bak fjädrar till biltema och kapa för så jag kommer ner till orginalhöjd då blir det ca 140 N/mm fram. Bak har jag inte kommit på nåt bra än.

    Jag tror att kilen är helt ok om man vill sänka och ha lite fastare men ändå ha komfort kvar. Inget att köra seriös banracing med men det är väl inte så många som gör.

    Sen ska jag tillägga att detta är ett TEORETISKT resonnemang, jag har bara åkt lite i en 900 med kilenfjädrar och har inte testat med avkapade.

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    183
    Citat Ursprungligen postat av Keezo
    Är det några som tycker att Kilen fjädrarna är för mjuka?
    Har införskaffat mig Bilstein sport med Kilen fjädrar och jag får lite blandade svar angående fjädrarna.... Vissa säger att dem e tokhårda medan andra säger att dem skulle gärna få vara lite fastare.

    Skulle man kunna kapa Kilen fjädrarna för att öka fjäderkonstanten?

    Mvh/Micke
    Kapar du fjädrarna blir dom hårdare eftersom det är färre varv som kan komprimeras. Vet ej om det är ett linjärt samband.

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    684
    Medlem#
    6934
    ok, hur mycket kan man kapa dem för att öka F(fjäderkonstanten) från 100 till ca 150? Blir fjädrarna föööör korta då och ramlar ur? Detta borde man kunna räkna på men jag vet inte hur många varv kilen fjädrarna har

Liknande ämnen

  1. Sänkningsfjädrar?
    Av _scarface_ i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-12-28, 22:12
  2. val av sänkningsfjädrar?? 9-5.
    Av Joel220 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-08-13, 21:39
  3. sänkningsfjädrar
    Av putte65 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-03-25, 20:11
  4. sänkningsfjädrar 9-3 ss
    Av Clas.A i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-04, 15:04
  5. sänkningsfjädrar
    Av putte65 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-02-16, 14:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •