Har starka funderingar på att sälja iväg min smala bensinslukande best till 9-3:a 2,0t (200hk)-99, och köpa en 9-5:a i liknade årsmodell. MEN, vilken motor är att rekomendera, 2,0 eller 2,3??
Tacksam för "expert"-erfarenheter på området
Har starka funderingar på att sälja iväg min smala bensinslukande best till 9-3:a 2,0t (200hk)-99, och köpa en 9-5:a i liknade årsmodell. MEN, vilken motor är att rekomendera, 2,0 eller 2,3??
Tacksam för "expert"-erfarenheter på området
Beror lite på vad du har tänkt "göra" med den... Original eller trim? Om trim - hur mycket?Ursprungligen postat av Johcarl
Mvh
KK
Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.
Expert vet jag inte, men en 2,3:a har ett "goare" vrid.
2,0:an är bensinsnål, blir ganska rapp och fin vid trimning.
Trist som få som originalare ( tycker jag ).
Jag kan jämföra min & farsgubbens bilar.
Båda har 300hk, min med ca 50Nm mindre. ( 2,0 mot 2,3 )
Hans svarar fortare och känns starkare i mellanregistret.
Min är lite snabbare 100-150 tex., men det är så lite att det
knappt märks.
Om du skall köra original eller med ett steg 1 trim så välj 2,3:an.
Mvh
Patrik 319
Saab 9-3 2,0t BioPower / Opel Rekord -62
2,3 - om petson själv får välja. En tvånolla MÅSTE man trimma.
pendalarbil så köp 2.0, allt annat känns det bättre med 2.3 för en 2.0 gasar man inte frivilligt i (blir iofs billigt men kanske lite trist i längden)
2,3 !!
tror 2,3'an e snålare än 2,0'an...
Snålast e aeron, sug på den...
sen, en två-nolla är lite tjejigt va???
///Perr
Saablös Polestar BST230 förare
Tack för den Tråkigt att jag fick stanna och vänta på dig igårUrsprungligen postat av perr
Jag tycker min 2,0:a går fint som snus med lite trim iaf, har vrid så det räcker i den Men original så skulle jag välja 2,3:an lätt, enbart därför att den har mer effekt än 2,0:an! Det är ju roligt med lite ös i bitarna!
EDIT: Meningslöst inlägg!
2,0T verkar vara mindre risk för kolvhaverier på jmf med 2,3:ans motor då det verkar gå åt nån då och då, varför kan man ju fundera på... Kanske pga högre effektuttag pga trim men vem vet, det pajar dock även originalmotorer
/Rydde