Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: og9-3 aero köp

  1. #1
    Guest

    og9-3 aero köp

    Tjena! Nu äntligen har det blivit dags för köp av en efterlängtad 9-3'a!

    Jag har läst runt en del på forumet ang kännda problem, men jag är inte sådära super hajj bilmotorer.. Hur kan jag kolla upp om vevhusventilationen är schysst och vart den sitter eller äre bara lotto när man väl köpt bilen? Samma fråga gäller tändarkasseten.

    Hittade även en bil här ikväll som jag tänkte åka och kolla på imorgon efter jobbet. Annons texten som följande:

    Saab 9-3 2.0TS Aero 5D
    Årsmodell: 2002
    Mätarställning: 11.900 mil
    Färg: Röd
    Karosseri: Halvkombi
    Pris: 99.000 kr
    Info: ABS bromsar, ACC/Klimatanläggning, Airbag förare & passagerare, Antispinn, CD-stereo, Elhissar fram och bak, Elspeglar, Elstol förare med minne, Elstol passagerare fram, Farthållare, Fjärrstyrt c-lås, Färddator, Komplett ifylld servicebok, LM-fälgar, Multifunktionsratt, Rails, Servostyrning, Skinnklädsel, Sportstolar, Stolvärme fram, Svensksåld, Vinterhjul - friktion, Yttertemperaturmätare

    Såg ovanligt och nästan otroligt fräsch ut på bilderna även. Bilfirma som säljer. Verkar det rimmligt? (om nu servideboken verkligen är full dvs)

    Tack på förhand

    //Space

    [EDIT]
    När jag ändå har en tråd uppe kan jag ju skriva min önskan här så kan ni jätte gärna hojta till om ni ser någon eller har en själv!!

    KÖPES/ÖNSKAS: Saab 9-3 Aero 01-02, viggen vinge, 18" fälgar men aero orginal duger med.. helst gul eller röd, men hör av er iaf även om färgen avviker
    [/EDIT]

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    827
    Kolla ba så att 11k milaserven är gjord

    Tändkas(s)etten borde vara bytt redan på den då saab gått ut med brev till berörda bilar. Tycker inte priset är helt fel om du får garantier mm men lite går säkert att pruta.
    Goin' on rage n anabolic fuel!!

  3. #3
    Guest
    Nu var jag nyss där och kikade på bilen.. Men vart ju inte direkt imponerad..

    Följande fel hittade jag:
    • Lykt-torkarna gick ej.
      Skrapmärken/grova repor högerfram kant av kofångare/spoiler. (Detta skulle han inte fixa)
      SID pixelfel.
      Radio antennen åkte ej hela vägen ner, och lät konstigt i ändlägena, överkuggning eller liknande.
    Dessa lovade han dock att fixa innan köp. Så inte direkt avgörande...
    Lite andra grejjer jag la märke till
    • Smått flagna emblem.
      Kondens inne i ena lyktan samt fram blinkers.
      Knarrade lite när man stängde förardörren (lite fett lär ju fixa biffen dock).
    Saker jag märkte vid provkörningen:
    • Startade väl efter kanske 2seks startmotorgång. Kändes länge i jämmförelse med andra bilar man kanske är så på denna modell.
      Kopplingen kändes nästan sandig.
      Man kännde väldigt mycket i pedalerna... Minsta grejj med motorn och eller i vägen så känndes det.. Vet inte om bara 9-3's pedaler är väldigt "kännsla givande", detta kan även vara orsaken till kopplingens "sandighet".
      Skakade/vibrerade en del i ratten vid inbromsning, kan ju vara att det blivit ojämnhet i skivan av klossarna efter att den stått..?
    Vad gällande servicarna så vare ju inte heller en dröm:
    • #1: 1518mil, 2002-10-08.
      #2: 2504 mil, 2004-02-20.
      #3: 4780 mil, 2004-09-24.
      #4: 6980 mil, 2005-07-15.
      #5: 8879 mil, 2005-12-18.
      #6: 10413 mil, 2006-05-24.
    Så 11000 milaservicen verkar alltså inte vara gjord och den har ju nu gått 11900.. med tanke på allt detta = bye bye motorgaranti.. Han lovade dock att slänga med nån såndära ett års extra garanti.

    I övrig så var lacken vädligt fin med få stenskott osv. Mycket fräsch innuti. Minimal slitning i stolarna.

    Då så... typ världens längsta post. Vad säger ni? Inte mer värd än 80k känner jag iaf

    //Space

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    80K så slå till.

    Lyckt-torkarna är tyvärr ett vanligt problem både på ng900an och og9-3
    Repor i spoilern blir de tyvärr, men de är ju plast och går ju alltid fixa.

    Radioantennen är inget större problem, plocka isär och rengör, eller köp en fungerande beg för 300-400kr.
    Emblemen blir tyvärr sånna, de kostar runt 150kr/st

    Kondens i blinkers är troligen bara tätningen där, finns bara ett hål de kan komma in fukt om inte glaset är spräckt och de är ju i själva lamphållaren.

    2 sek för start är väl ungefär normalt, kan ju bro lite på batteri med, men de är väl normal starttid för ng900/og9-3, iaf vad jag upplevt de som.
    Lika dant de där med att man känenr i pedalerna, lite gör man det, iaf på de jag kört men de är väl lite olika mellan bilarna bara, kopplingen är ju hydralisk på den bilen, kan ju va att den är i behov av luftning.

    Servicehistoriken ser ju inte för munter ut, 518 mil fel på första service som kan göras vid 1000mil, lika så förlång tid mellan 1000mila och 3000 mila service,11 000 mila servicen är väl gjord? fast vi 10413 mil, för de finns ingen 10 000 mils service.

    1000
    3000
    5000
    7000
    9000
    11000
    13000

    så ska väl service va? så alla servicar är väl "rätt" utom de 2 första som är fel.

    Pruta bra eller gå till nästa objekt.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #5
    Guest
    kopplingen var inte svampig utan det mera var som att man kände lamellskivorna gåihop å gnuggas mot varandra typ.. och vad jag förstått så ang servicarna så måste dom göras vid miltalet +-250mil... så att göra 11k mila vid 10413 är ju -587mil? Och sen får det ju även vara max 12+2 månader mellan servicarna? Förmodligen lär jag gå på nästa objekt för säljaren känndes inte så dära överdrivet seriös heller så.. men nu känns det endå som man har fått lite kött på benen ang krängande säljare samt lite std fel på modellen

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Nyköpingstrakten
    Inlägg
    435

    Re: og9-3 aero köp



    Det finns ju faktiskt femtielva andra og9-3:or till salu också, så man kan vara rejält kräsen som köpare. Men håller med. 80k låter som ett bra pris. 99k låter dyrt.

    En fråga:
    Citat Ursprungligen postat av Spacemani
    Info:... Rails...
    Rails? På en og9-3?

  7. #7
    Guest

    Re: og9-3 aero köp

    Citat Ursprungligen postat av mr Magic

    Det finns ju faktiskt femtielva andra og9-3:or till salu också, så man kan vara rejält kräsen som köpare. Men håller med. 80k låter som ett bra pris. 99k låter dyrt.

    En fråga:
    Citat Ursprungligen postat av Spacemani
    Info:... Rails...
    Rails? På en og9-3?
    Aa men skämtaru.. jag undrade det med när jag läste annonsen.... Finns ju såklart inte.. Man kan ju undra vad för jävla rails han har på sina glasögon?

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Nyköpingstrakten
    Inlägg
    435
    Citat Ursprungligen postat av Spacemani
    kopplingen var inte svampig utan det mera var som att man kände lamellskivorna gåihop å gnuggas mot varandra typ.. och vad jag förstått så ang servicarna så måste dom göras vid miltalet +-250mil... så att göra 11k mila vid 10413 är ju -587mil? Och sen får det ju även vara max 12+2 månader mellan servicarna? Förmodligen lär jag gå på nästa objekt för säljaren känndes inte så dära överdrivet seriös heller så.. men nu känns det endå som man har fått lite kött på benen ang krängande säljare samt lite std fel på modellen
    Du får väl alltid serva en bil tidigare är nödvändigt. Det farliga är ju ifall den går för långt mellan servicearna, inte för kort. Alltså +250 mil är det viktiga. Inte ifall servicen ligger tätare än 2000 mil.

  9. #9
    Guest
    Men gör man "huvudstens" servicarna vid för fel tilfällen så flyter det ju helt off så att det inte blir i rätt takt iaf.. Men klart man kan göra extraservicar med men detta är ju inte det?...

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    367
    Om de inte går ner rejält i pris tycker jag att du ska leta vidare. Att service inte är skött enligt bok gör inte saken bättre - beror iofs på hur man värderar servicebok. Finns massor av aeros på Blocket till bra priser
    9-3 aero cab - 02 ¤såld¤
    Nu med familjejaguar, X-Type 2,5 AWD

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av Spacemani
    Men gör man "huvudstens" servicarna vid för fel tilfällen så flyter det ju helt off så att det inte blir i rätt takt iaf.. Men klart man kan göra extraservicar med men detta är ju inte det?...
    Grejen är ju den att de där "stegen" i serviceboken är ju för att på nåttsånär ge en indikation på var i livscyklen du är på bilen.

    Men bilen kan ju rent av gått 2000 mil och va innen för 11000mila service just för att de gått 12 månader mellan servicetillfällerna, frågan är ju dock vad som är bytt eller inte, vissa grejer slits ju med åldern med och inte bara av miltalet.

    de finns inget - miltal för servicen, fattar inte vad de kommer ifrån, +-250 mil, om månadstalet gått så kan man ju inte bli tvungen att köra bilen så man kommer 250 mil från "rätt värde"

    egentligen blir väl de hela 2000 + 250 mil eller 12+2 månader de får diffa mellan servicen.

    de snackas om att man kan få tillbaks bilen på garantin, men de är ju inget som är säkert, de finns 500 till att välja på med riktig bok, många hävdar att de blir dyrare att köpa en med riktig bok men skillnaden borde va rätt försumbar med tanke på antalet saabar ute till salu vilket gör att de bara är att välja och vraka, jag skulle iaf välja bort en sånn här bil om jag visste att jag kunde få en lika dan men med garantin för samma peng, finns liksom ingen anledning att välja en som inte är servad riktigt (förutom att man får den riktigt billigt, vilket även blir när man själv ska sälja den nästa gång man ska byta då är den värd än mindre, men då är de kanske inga större summor)
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  12. #12
    Guest
    hmm.. okej.. då har jag väll missuppfattat det hela.. jag trode då iaf man gick efter miltalet å de gångenra det översteg 12 månader så fick man ta nån sån dära extra service som inte räknas som en x-mila service.. Hur som helst..

    Nu har jag då iofs tittat på bytbil.com och blocket men kan ju inte dirket säga att jag hitta några pang bilar..

    När jag ändå har en tråd uppe kan jag ju skriva min önskan här så kan ni jätte gärna hojta till om ni ser någon eller har en själv!!

    KÖPES: Saab 9-3 Aero 01-02, viggen vinge, 18" fälgar men aero orginal duger med.. helst gul eller röd, men hör av er iaf även om färgen avviker

    //Space

  13. #13
    Grundladd Dabs avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    398
    Medlem#
    8896
    Angående motorgarantin så har jag följande fastsatt i min servicebok på min 9-5 aero -02:



    Och baksidan med villkoren (JA DET ÄR 3 MÅNADER OCH 2500 KM!)



    Detta garantibevis utfärdades av säljfirman vid en extra förstärkt service för motorgarantin, detta trots att bilen redan var fullservad enligt villkoren.

    Misstänker att beviset kan utfärdas av en auktoriserad verkstad även om servicehistoriken är lite sådär innan, ligger ju i säljarens intresse!

    Mvh

    /David

  14. #14
    Guest
    Ja där fick ju iaf lite BLÅTT på VITT..Och det styrker ju även Pumbas inlägg.. Så det betyder ju rent teoretiskt att en bil som gått 500 meter kan ha genomgått den poppulära 11.000 milaservicen

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •