Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Dåligt Laddtryck OG 900T8

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    104

    Dåligt Laddtryck OG 900T8

    Hej!!

    Var nu ikväll ute vid garaget å bytte lite grejor på bilen (SAAB 900 T8-89) inför besiktning. Har haft kasst CO på bilen så jag tog å bytte Motorolja+filter, Luftfilter, tändstift(platinum tändstift), tändkablar, rotor, och fördelarlock. Bör väl tilläggas att det gamla luftfiltret var bytt 1995 senast stod det på det . I alla fall så provturen när allt var klart var att den gick som en dröm, rent och bra som fan, men när jag skulle gasa upp den lite kom det knappt något laddtryck. På orginal laddmätaren så kommer den inte en millimeter än hälften av det gula. Innan jag bytte allt gick mätaren ut på det röda och den drog och gick skit bra!

    Vad fan kan ha hänt?? Ställer mig frågan själv å undrar om det är något med luftfiltret? I och med att det gamla var ju inte purfärskt så att den fick mer bensin och nu mer luft med det nya. Men ska laddtrycket ändras såpass mycket??

    M.V.H Jörgen

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    NÖ Skåne
    Inlägg
    721
    Medlem#
    3309
    Prova med de gamla tändkablarna, eller om de nya ligger för nära magnetventilen.
    #3309 Andreas "Dea" Persson
    900 Cab -87, 2*900 Aero-88, 900TurboS -92, 9-5 -09

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Söderköping
    Inlägg
    731
    Tror inte det ska vara några speciella stift i T8 utan vanliga NGK annars kan det bli skumt med både det éna och det andra, prova orginalstiften igen och ev även kablarna som sagt.
    >>Saab 9-5 SC Aero -04<< |
    Sålda --> 9-5 2,3t -98 -- 900 T8 -84 -- 9-5 2.3T -03
    Nissan Cherry T -84 -- Nissan 200sx rs13 -89 -- Honda Civic Type-R -16

  4. #4
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 994
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av dea
    Prova med de gamla tändkablarna, eller om de nya ligger för nära magnetventilen.


    Absolut misstänkt!
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  5. #5
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 487
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av flaset
    Citat Ursprungligen postat av dea
    Prova med de gamla tändkablarna, eller om de nya ligger för nära magnetventilen.


    Absolut misstänkt!
    Instämmer

    /Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 932
    Skippa platinum-stiften! NGK gäller på T8, har flera verkstäder, bla Speedparts, bekräftat för mig!

    Kolla tändningen också kanske, fördelarlocket kanske sitter på sniskan eller nåt?

    Vad är rätt montering för tändkablar / magnetventil? Detta kan vara ett problem i min Aero också, men det är ju inte mkt spel i kabeln från spolen, ligger ju rätt nära ventilen hur man än bär sig åt.
    MEDLEM 7032.

  7. #7
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 487
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    Skippa platinum-stiften! NGK gäller på T8, har flera verkstäder, bla Speedparts, bekräftat för mig!

    Kolla tändningen också kanske, fördelarlocket kanske sitter på sniskan eller nåt?

    Vad är rätt montering för tändkablar / magnetventil? Detta kan vara ett problem i min Aero också, men det är ju inte mkt spel i kabeln från spolen, ligger ju rätt nära ventilen hur man än bär sig åt.
    När det gäller tändkablar så ska man iallafall aldrig köpa piratversionerna utan endast Saab original. Nu skrev inte trådskaparen vad han inhandlat men jag gissar att det kanske inte är original.
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    104
    Citat Ursprungligen postat av henrikg
    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    Skippa platinum-stiften! NGK gäller på T8, har flera verkstäder, bla Speedparts, bekräftat för mig!

    Kolla tändningen också kanske, fördelarlocket kanske sitter på sniskan eller nåt?

    Vad är rätt montering för tändkablar / magnetventil? Detta kan vara ett problem i min Aero också, men det är ju inte mkt spel i kabeln från spolen, ligger ju rätt nära ventilen hur man än bär sig åt.
    När det gäller tändkablar så ska man iallafall aldrig köpa piratversionerna utan endast Saab original. Nu skrev inte trådskaparen vad han inhandlat men jag gissar att det kanske inte är original.

    Tändkablarna är inhandlade hos speedparts. Vet ej märket på dessa.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    104
    Citat Ursprungligen postat av NIzmO
    Tror inte det ska vara några speciella stift i T8 utan vanliga NGK annars kan det bli skumt med både det éna och det andra, prova orginalstiften igen och ev även kablarna som sagt.

    Ok. Har alltid kört med NGK stift å dessa är även det fast att de är platinum. Är dom skit då alltså? Bäst att köra med "vanliga" NGK stift?

  10. #10
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 487
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av jöjjeman
    Citat Ursprungligen postat av henrikg
    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    Skippa platinum-stiften! NGK gäller på T8, har flera verkstäder, bla Speedparts, bekräftat för mig!

    Kolla tändningen också kanske, fördelarlocket kanske sitter på sniskan eller nåt?

    Vad är rätt montering för tändkablar / magnetventil? Detta kan vara ett problem i min Aero också, men det är ju inte mkt spel i kabeln från spolen, ligger ju rätt nära ventilen hur man än bär sig åt.
    När det gäller tändkablar så ska man iallafall aldrig köpa piratversionerna utan endast Saab original. Nu skrev inte trådskaparen vad han inhandlat men jag gissar att det kanske inte är original.

    Tändkablarna är inhandlade hos speedparts. Vet ej märket på dessa.
    Ok, dom borde ju vara dugliga tycker man... Efter du testat med dom gamla tändkablarna och om det fortfarande strular så får du sätta dig och följa steg-för-steg guiden i FAQ för APC-systemet för att hitta ditt problem!

    /Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    104
    Jepp!! Har läst igenom APC-guiden där. Men Känns då ändå konstigt att det skulle haft hänt något där. Men ska kolla kablarna där först så får man se.


    M.V.H Jörgen

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Söderköping
    Inlägg
    731
    Citat Ursprungligen postat av jöjjeman
    Citat Ursprungligen postat av NIzmO
    Tror inte det ska vara några speciella stift i T8 utan vanliga NGK annars kan det bli skumt med både det éna och det andra, prova orginalstiften igen och ev även kablarna som sagt.

    Ok. Har alltid kört med NGK stift å dessa är även det fast att de är platinum. Är dom skit då alltså? Bäst att köra med "vanliga" NGK stift?
    Nja går väl inte att säga rakt av att dom är skit då det kan funka men det är inte helt ovanligt att T8: or kan gå sämre med andra stift än just vanliga NGK.
    >>Saab 9-5 SC Aero -04<< |
    Sålda --> 9-5 2,3t -98 -- 900 T8 -84 -- 9-5 2.3T -03
    Nissan Cherry T -84 -- Nissan 200sx rs13 -89 -- Honda Civic Type-R -16

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    104
    Citat Ursprungligen postat av henrikg
    Citat Ursprungligen postat av flaset
    Citat Ursprungligen postat av dea
    Prova med de gamla tändkablarna, eller om de nya ligger för nära magnetventilen.


    Absolut misstänkt!
    Instämmer

    /Henrik

    Var och provade de gamla tändkablarna men utan resultat. Bytte även till baka till gamla rotorn+fördelarlocket för att kolla, men utan resultat där med. Tycker att tändstiftena är långsökt men får väl prova byta tillbaka de med.

    Kollade även magnet ventilen när jag ändå var igång. Denna ska väl klicka när tändningen är på eller av när man rycker av och på kontakten, men det är knäpptyst!

    Ska nästa gång jag kikar på det syna magnet ventilen riktigt. Fanns mycket godis på FAQ:en om APC-Systemet som jag ska kolla.

  14. #14
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 487
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av jöjjeman
    Citat Ursprungligen postat av henrikg
    Citat Ursprungligen postat av flaset
    Citat Ursprungligen postat av dea
    Prova med de gamla tändkablarna, eller om de nya ligger för nära magnetventilen.


    Absolut misstänkt!
    Instämmer

    /Henrik

    Var och provade de gamla tändkablarna men utan resultat. Bytte även till baka till gamla rotorn+fördelarlocket för att kolla, men utan resultat där med. Tycker att tändstiftena är långsökt men får väl prova byta tillbaka de med.

    Kollade även magnet ventilen när jag ändå var igång. Denna ska väl klicka när tändningen är på eller av när man rycker av och på kontakten, men det är knäpptyst!

    Ska nästa gång jag kikar på det syna magnet ventilen riktigt. Fanns mycket godis på FAQ:en om APC-Systemet som jag ska kolla.
    Om inte MV klickar så skulle jag nog skylla på:

    1) MV trasig
    2) APC-box trasig
    3) Ledningsnät mellan APC och MV trasig

    /Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    104
    Nu har allting löst sig! Var APC säkringen som hade gått
    Det var verkligen konstigt! Kollade säkringen 2ggr men måste tagit upp fel säkring.

    Så nu börjar man se ljuset igen och kan börja på andra utmaningar.

    Tack för alla svar och råd!

    M.V.H Jörgen

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Söderköping
    Inlägg
    731
    Härligt att det löste sig och inte var något krångligare än så.
    >>Saab 9-5 SC Aero -04<< |
    Sålda --> 9-5 2,3t -98 -- 900 T8 -84 -- 9-5 2.3T -03
    Nissan Cherry T -84 -- Nissan 200sx rs13 -89 -- Honda Civic Type-R -16

Liknande ämnen

  1. Dåligt laddtryck 9-3ss
    Av dunno495 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-02-27, 15:43
  2. Dåligt laddtryck...
    Av _Naset_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-03-24, 09:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •