Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: E85 konvertering: Spridare LH / SAABs specar stämmer inte?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    413

    E85 konvertering: Spridare LH / SAABs specar stämmer inte?

    Hej alla glada spridarexperter!

    Jag har börjat en E85-konvertering av min nyanskaffade OG900i 16. (En riktigt fin -90, röd och grann! )
    Problemet är att jag inte riktigt vet vilka spridare jag skall välja. Det behövs ca 30% mer bränsle, det är inga problem, men hur mycket är det från början???

    Enligt SAABs egen verkstadhandbok 2:3 Bränslesystem insprutningsmotor M81 - M93 (art nr 348409),
    så har jag en spridare som heter 7487028. På Boschspråk slutar den på -760.
    Den flödar enligt SAAB minst 90ml/30sekunder och vid 3 Bar.
    INTE gram eller per minut.
    Som jämförelse anges turbons spridare till 104 ml/30s vid 2,5 Bar. = Rimligt.

    Detta är ju helt andra siffror än de som man ser annars!
    Hur kan det komma sig, och vilka spridare är 30% större än mina -760?

    Har sökt en del i forumet, men inte hittat svar...
    Tacksam för hjälp!

    /Alexander
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 760

    Re: E85 konvertering: Spridare LH / SAABs specar stämmer int

    Citat Ursprungligen postat av Alexander B
    Hej alla glada spridarexperter!

    Jag har börjat en E85-konvertering av min nyanskaffade OG900i 16. (En riktigt fin -90, röd och grann! )
    Problemet är att jag inte riktigt vet vilka spridare jag skall välja. Det behövs ca 30% mer bränsle, det är inga problem, men hur mycket är det från början???

    Enligt SAABs egen verkstadhandbok 2:3 Bränslesystem insprutningsmotor M81 - M93 (art nr 348409),
    så har jag en spridare som heter 7487028. På Boschspråk slutar den på -760.
    Den flödar enligt SAAB minst 90ml/30sekunder och vid 3 Bar.
    INTE gram eller per minut.
    Som jämförelse anges turbons spridare till 104 ml/30s vid 2,5 Bar. = Rimligt.

    Detta är ju helt andra siffror än de som man ser annars!
    Hur kan det komma sig, och vilka spridare är 30% större än mina -760?

    Har sökt en del i forumet, men inte hittat svar...
    Tacksam för hjälp!

    /Alexander
    Kolla i våran FAQ, har själv skrivit de vanligaste Saab-spridarna där.
    Ca 30% större är B234i spridarna, men har själv testat de med E85 och i samma bil som du har, men de funkade inte helt 100.

    Större spridare ändå skulle nog inte skada.. Eller anpassat program..
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    413
    Tack!
    Bra lista i FAQ, som tyvärr inte dök upp när man sökte på -760.
    Idealet hade nog varit en ännu större spridare, men det får nog bli B234i, samt lite högre tryck. Hade du något speciellt problem annars?

    mvh,
    Alexander
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 760
    Citat Ursprungligen postat av Alexander B
    Tack!
    Bra lista i FAQ, som tyvärr inte dök upp när man sökte på -760.
    Idealet hade nog varit en ännu större spridare, men det får nog bli B234i, samt lite högre tryck. Hade du något speciellt problem annars?

    mvh,
    Alexander
    Kallstart, detta var dock i somras, nu skulle det vara ännu jobbigare..

    Misständer alltså och man får veva en bra stund, men sen gick den bra, dock så drog den så pass mycket mer att det inte lönade sig ekonomiskt, så därför blev det bensin igen då jag inte orkade krångla, sen blev det T16 motor, men det är en annan historia..
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 724
    Medlem#
    10798
    Bränsleflödet måste ökas med ca 40% eller något mer för att öppnå samma lambda förhållande med E85 som med bensin.

    30% är en felaktig angivelse som aldrig verkar vilja dö...

    Bränsle/tändkurvor anpassat för etanol bör också användas.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    413
    Hej!

    SaabJohan, jag har inte sagt att jag skulle öka totala mängen med 30%, bara spridarkapaciteten! Hoppas det blev tydligare nu.
    Vill nämligen ha en viss tryckhöjning för att enkelt kunna sänka trycket / mängden om man tvingas tanka bensin vid nåt tillfälle.

    Troligen får det bli B234i-spridare och en tryckhöjning.
    Kanske kombinerat med ett startsystem med bensin till kallstartsventilen.
    Ny tänd- och bränslekurva blir det dock inte, i alla fall inte nu.
    Tack för förslagen!

    /Alexander
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 096
    Hej!

    Jag har gjort allt det där.

    B234i spridare räcker. Resterande 10% kommer styrboxen att justera automatiskt med hjälp av lambda. Vid WOT kommer motorn att gå stochiometriskt också. Det har jag kollat med bredbandslambda.

    Däremot funkar kallstarter dåligt då kallstartsuppfettning inte alls är kalibrerad för B234i spridare eller E85.
    Signatur...

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Yttertemp som inte stämmer +50 OG9-3
    Av frallanm i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-11-26, 23:53
  2. Saabs svar angående E85 konvertering
    Av gazer3312 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2008-09-28, 22:42
  3. saabs original xenon konvertering frågor
    Av läppglans i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-08-23, 13:02
  4. Färgkod som inte stämmer?
    Av aCiDiCuS i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-05-05, 20:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •