Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Sänka 9-5:an

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    286

    Sänka 9-5:an

    Tjenare har planer på att sänka min 9-5 -01 Aero
    Nu är min fråga, är det hårdare fjädrar på en aero än på andra 9-5:or
    Tänkte nämligen prova med ett par original fjädrar och kapa bit för bit och se hur mycket som blir bra.
    Jag vill nämligen inte få bilen så där stötig som man får med sänkningsatts. om nu aero fjädrarna är lite hårdare så kan man ju ta 2varv på dom och få en snygg look, och ändå ha kvar samma komfort.

    Nu vet jag att ni tycker att det är vansinigt att göra budget varianten. Men jag vill som sagt va ha kvar komforten.

    Tack för svar
    Conny

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 519
    Jepp, Aero har ett så kallat sportchassie. Tror den är 10mm lägre än övriga 9-5or.

    /Marcus
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    286
    Ok, men är det dämparna eller fjädrarna eller både och som är skillnad.

  4. #4
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 876
    Medlem#
    2959

    Re: Sänka 9-5:an

    Citat Ursprungligen postat av Conny2857
    Jag vill nämligen inte få bilen så där stötig som man får med sänkningsatts.

    Tack för svar
    Conny
    Jag är tveksam till om det skulle bli bättre med kapade originalfjädrar. De flesta sänkfjädrar är ju progressiva, vilket innebär att de är mjuka vid små utfjädringar, men styvnar när det fjädrar mycket. På detta vis bibehåller man komforten vid normal körning men får bättre väghållning vid sportig körning.
    Med tanke på priset på en uppsättning sänkfjädrar så rekommenderar jag helt klart det alternativet. Kapade fjädrar har inte på en ny, fin SAAB att göra.

    Mvh Stoffe

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 823
    Lite OT men ändå relaterat till sänkfjädrar: Stoffe, menar du att man får i stort sett samma komfort med sänkfjädrar som med original...? Det enda som händer är att bilen blir lägre...? Då kanske det kan vara något för mig också...

  6. #6
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 876
    Medlem#
    2959
    Citat Ursprungligen postat av petson
    Lite OT men ändå relaterat till sänkfjädrar: Stoffe, menar du att man får i stort sett samma komfort med sänkfjädrar som med original...? Det enda som händer är att bilen blir lägre...? Då kanske det kan vara något för mig också...
    Det ska inte göra någon enorm skillnad, men det beror ju på hur slitna dina originalfjädrar är och vilken chassisättning som är monterad på din bil från början.
    Jag bytte fjädrar och dämpare runt om på min. Tyckte inte den blev stötigare, men däremot mindre såsig.
    Mycket hänger på dämparna. Min bil är enligt mitt tycke perfekt vid normalkörning. Inte stötig som min ng900 var, men har ändå bättre väghållning. Jag skulle aldrig vilja byta tillbaka till original kan jag säga dig. Jag har dessutom kört Volvo V70 med många mil på mätaren som jag upplevt som stötigare än min.

    Mvh Stoffe

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 823
    Bara byta fjädrar är ju överkomligt men skall man byta dämpare också blir det ju betydligt dyrare...

    Min bil har inte SAABs sportchassi, vilket ju är synd. I det paketet ingår andra krängningshämmare. Har det stor betydelse?

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    286
    jag förstår vad ni menar, jag har själv sänkt min 9000 40mm med H&R och jag upplevde den som mycket stötig.
    Nåja det är väl bara att prova....ingen som har ett par original fjädrar till salu (aero)

  9. #9
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 876
    Medlem#
    2959
    Citat Ursprungligen postat av petson
    Min bil har inte SAABs sportchassi, vilket ju är synd. I det paketet ingår andra krängningshämmare. Har det stor betydelse?
    Det har ingen betydelse för stötigheten, men jag kan tänka mig att den kränger lite mer och lättare än en bil med de andra kränghämmarna. Om det sen är värt pengarna att byta är svårt för mig att avgöra. Alla har vi olika uppfattning om "bang for the buck".

    Mvh Stoffe

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 823
    Förut kunde man köpa till ett komplett sportchassi för inte jättemycket pengar. 6 - 7000 (exkl.montering) om jag inte minns fel. men de k-hämmarna kanske man kan köpa på SDCC...kan ju inte vara jättedyrt...?

    Dessutom; jag tittade in på saabsverige.com och om man tittar på tillvalet sportchassi där nämns inget om andra k-hämmare? Är det månne så att alla 9-5:or har likadana idag?

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nykarleby / Finland
    Inlägg
    1 242
    Hej!

    Jag rekommenderar nog sänkningsfjädrar och dämpare istället för att kapa.
    Jag är nöjd med mina H&R kilen 45/35 och Bilstein dämpare.
    Original var den ju svajig som en Amerikanare men nu är den perfekt, inte för hård eller mjuk..
    Lycka till!

    Mvh Ubbe
    Kör nu: Saab 9-3 SportCombi 1.9 tid 2006 Tidigare Saabar: Saab 9-5 2,0t Vector BioPower Såld! Saab 9-5 2,3T Kombi "Hirsch" Såld! Saab 9-5 SE 2,3 -99 Såld!

  12. #12
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 826

    Re: Sänka 9-5:an

    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Citat Ursprungligen postat av Conny2857
    Jag vill nämligen inte få bilen så där stötig som man får med sänkningsatts.

    Tack för svar
    Conny
    Jag är tveksam till om det skulle bli bättre med kapade originalfjädrar. De flesta sänkfjädrar är ju progressiva, vilket innebär att de är mjuka vid små utfjädringar, men styvnar när det fjädrar mycket. På detta vis bibehåller man komforten vid normal körning men får bättre väghållning vid sportig körning.
    Med tanke på priset på en uppsättning sänkfjädrar så rekommenderar jag helt klart det alternativet. Kapade fjädrar har inte på en ny, fin SAAB att göra.

    Mvh Stoffe
    Håller med stoffe!!
    dessutom gillar inte svensk bilprovning när man kapar fjädrar, en jobbar polare fick sin 9000cs2.3T underkänd pga kapade originalfjädrar!!

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 296
    Ett fel som många gör är att köra på gamla stötdämpare när man sänker en bil.
    Detta ger en mycket stötig gång.
    Sänker man en bil ska man byta fjädrar och stötdämpare som matchar varandra.

    Kapa INTE fjädrarna på orginal för fjädringen kan bli mycket värre än innan och bilen kan bete sig väldigt mysko och besiktningen är heller inte glad åt det.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 402
    Genom att kapa av en fjäder så blir fjäderkonstanten hårdare, ofta mkt hårdare. Och detta brukar då INTE bli så bra...

    Att en bil upplevs som stötig med "sänkfjädrar" beror på att dämparna inte matchar fjädrarna. Dämparna ska bromsa upp gungningen, och är fjädern stakare än vad dämparen är gjord för så blir det stötigt. Dämparen orkar inte dämpa gungningen = dåligt för komforten och väghållningen.
    Hur mkt det än kan uppfattas som bra för väghållningen med en stötig bil.
    Samtidigt så dödar man dämparna om fjädern är starkare än vad dämparen är anpassad för.

    Saabs sportchassidämpare är kortare och hårdare än std. dämparna. Med Elbach fjädrar så upplever jag att det inte blir stötigt, samtidigt som chassit känns stabilt.
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 287
    Kan inte tala för 9-5an, men har monterat eibachfjädrar (inte nordics sättning) på min og9-3 Cab (rullat 5300 mil vid montering) och min SS Aero -05 (rullat ca 100 mil). SSen blev faktiskt mindre stötig efter montering, samtidigt som den upplevs mer direkt i styrningen och lite fastare i hullet. Cabben blev ytterst lite stötigare, men samtidigt ska man tänka på att jag numera inte sitter och gungar upp och ner som i en rodbot i storm. Båda bilarna har helt klart blivit bättre, med tungvikt på cabben.

    Kan varmt rekomender Eibachfjädrar med std-dämpare även om de har rullat några mil. Börjar du komma upp åt 7-8k med org dämpare och kör bilen dagligen så kan det vara mer ekonomiskt att byta både dämpare och fjädrar, men jag kör ju inte mer än 6-800 mil med cabben/år och då fick det vänta till senare (mkt senare).
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  16. #16
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ytterby, Kungälv
    Inlägg
    5 529
    Medlem#
    829
    Citat Ursprungligen postat av petson
    Lite OT men ändå relaterat till sänkfjädrar: Stoffe, menar du att man får i stort sett samma komfort med sänkfjädrar som med original...? Det enda som händer är att bilen blir lägre...? Då kanske det kan vara något för mig också...
    Du har ju åkt i min 9000 Aero .. den är ju sänkt .. har du märkt ngn skillnad på komforten i den ???? ...
    /M.Krantz no.829 ..
    Kör med-9³ SC 2.0t BP -08 .. Glider med-9³ Aero Cab -00 .. Parkerad-9³ Aero Salomon Ed. -02
    RIP-9000 Aero -97 .. Stulen och inlöst-ng900 -96 SET CAB

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    286
    Tackar, nu vet jag att jag inte ska kapa fjädrarna.
    Man fick lära sig lite matnyttigt, ex att SBP inte gillar kapade.

    Då får det bli att vänta ett tag med att sänka, tills man sparat ihop till
    dämpare och fjädrar, för det är väl inte gratis.
    Någon som vet pris på fjädrar och dämpare, som sänker ca:30mm

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 823
    Citat Ursprungligen postat av Krantz
    Citat Ursprungligen postat av petson
    Lite OT men ändå relaterat till sänkfjädrar: Stoffe, menar du att man får i stort sett samma komfort med sänkfjädrar som med original...? Det enda som händer är att bilen blir lägre...? Då kanske det kan vara något för mig också...
    Du har ju åkt i min 9000 Aero .. den är ju sänkt .. har du märkt ngn skillnad på komforten i den ???? ...
    Skillnad mot när det var osänkt? Nä, jag fick aldrig provat att åka i den då. Dessutom, när du har dina 18":are på har den visserligen en väghållning som inte går av för hackor men komfortabel...? Nja...den är ju iaf betydligt stötigare än min bil.

  19. #19
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 876
    Medlem#
    2959
    Citat Ursprungligen postat av Conny2857
    Tackar, nu vet jag att jag inte ska kapa fjädrarna.
    Man fick lära sig lite matnyttigt, ex att SBP inte gillar kapade.

    Då får det bli att vänta ett tag med att sänka, tills man sparat ihop till
    dämpare och fjädrar, för det är väl inte gratis.
    Någon som vet pris på fjädrar och dämpare, som sänker ca:30mm
    Ett tips för dig som bor nära Norrköping är att svänga inom till Nordic och kolla deras priser och utbud. De kanske t o m har en bil med det monterat på som du kan provköra så du får en uppfattning om vad det är du köper.
    Jag har köpt mina grejor där och är mycket nöjd med resultatet.

    Mvh Stoffe

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    147
    kapa fjädrarna sänksatser är ju den största bluffen ja köpt i mitt liv köpt 40mm va sänkte den en halv centimeter ni är dom kapade2,5 varv fram och 1,5 bak. sen avsvarvade sachs dämpare fjädrar inte lösa och jävligt skön komfort

Liknande ämnen

  1. sänka en 9-3 SE
    Av Tchn226 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-09-25, 23:31
  2. sänka 9-3 sc 07
    Av mange39 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-08-06, 19:59
  3. Sänka 9-3 cab -04
    Av SaabTurbo95 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-12-01, 18:37
  4. Att sänka eller inte sänka OG9-3 5D 225/45-17
    Av Fosse i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-08-04, 18:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •