Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: ng900 2,0T -94ståendes utan drivrem

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    99

    ng900 2,0T -94ståendes utan drivrem

    hjulet närmast kupén som håller drivremmen hoppade av så jag fick ställa bilen i Filipstad (15mil hemifrån) och har nu köpt nya hjul (2st) och en ny drivrem. Så min fråga är nu: är det besvärligt att byta? Vilka verktyg behöver jag? Remmen driver ju vattenpump, AC, generator, servon och massa bröte. Ingen som har en sprängskiss lr liknande så man kan se hur remmen skall dras? Tanken är att jag ska stå på en parkeringsplats och byta den. Är det lätt fixat eller skall jag lämna in häcken på verkstad?

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    inte särskilt svårt, remdragningen är väl avbildad i instruktionsboken tror jag. Sen är det 13 nyckel på skruven till hjulen om jag inte glömt hur det är. Remspännaren drar du på med en rundstång eller en 1/2" förlängare. (ett fyrkantigt hål i spännaren du för ner verktyget)
    Har du 10mm hylsor/lednyckel så du kan ta bort luftfilterburken så underlättar det betydligt . Lite trångt att lirka dit remmen på vevaxeln utan att ta bort hjulet men det går.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    99
    Pratade precis med min far som läste i haynes mekarbok (eller vad den nu heter) och de tyckte man skulle skruva bort innerskärmen och palla upp bilen. Och innerskärmen kan ju krångla rejält. Alternativet är nog att bogsera den till Karlstad och det lär ju vara minst 6 mil så det är ju lite jobb det med. Men klarar man sig med att "bara" skruva av hjulen och slappa spännaren med en ½" förlängare så kan man ju iaf försöka innan man bogserar..

  5. #5
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 998
    Medlem#
    5849

    Re: ng900 2,0T -94ståendes utan drivrem

    Citat Ursprungligen postat av StRob
    ....fick ställa bilen i Filipstad
    Har spanat in "PZJ" ett par gånger och funderat på vem som i allsindagar kan "lämna" en sådan pärla ståendes på en parkering ett längre tag....

    Antar att det bör gå att genomföra "uppifrån", att även montera bort luftburken lär - som sagt ovan - underlätta!
    Dock så är väl helt klart enklast för själva hjulet och remmens skull att skruva bort innerskärmen och ta det där ifrån......

    Beroende på tidpunkten för ingreppet finns "förstärkning" att tillgå om det skulle visa sej behövas.....

    MVH
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    99

    Re: ng900 2,0T -94ståendes utan drivrem

    Citat Ursprungligen postat av flaset
    Citat Ursprungligen postat av StRob
    ....fick ställa bilen i Filipstad
    Har spanat in "PZJ" ett par gånger och funderat på vem som i allsindagar kan "lämna" en sådan pärla ståendes på en parkering ett längre tag....

    Antar att det bör gå att genomföra "uppifrån", att även montera bort luftburken lär - som sagt ovan - underlätta!
    Dock så är väl helt klart enklast för själva hjulet och remmens skull att skruva bort innerskärmen och ta det där ifrån......

    Beroende på tidpunkten för ingreppet finns "förstärkning" att tillgå om det skulle visa sej behövas.....

    MVH
    HAHA! Kul att du sett den All hjälp uppskattas mycket! Jag åker upp till en kompis i Karlstad i morgon (fredag) är där från 19.00 och stannar hela helgen så någon gång under helgen skall ingreppet ske. Så bilen står kvar iaf! Jag PMar dej.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 183
    Det är inga problem med att byta multiremmen utan att ta bort innerskärmar . Däremot så tror jag att det är näst intill omöjligt utan att ta bort luftfilterboxen. Kolla bara noga så du drar remmen på rätt sätt och får verkligen får alla räfflorna på rätt plats.

    Mvh Martin
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    99
    Okej, men det är nog inga problem för jag har öppet filter och det är bara att böja undan så borde det inte vara några problem att få bort resten sen. Ingen som känner för att skruva? Finnes: Styrbox nordic steg2 utan VSS (fungerar på alla ng900T) Vill dock ha en box i byte. Har även en uppsättning sprillans nya sänkningsfjädrar till ng900. (till -94 men passar troligen alla årsmodeller). Någon som är sugen? Men det måste lösas nu i helgen..

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    99
    Nu är det löst. Verkstaden fick ta hand om det. 450kr i arbetskostnad och det var det verkligen värt. Jag satt inne i värmen käkade turkpannkaka istället för att stå ute i duggregnet och meka

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    99

    Re: ng900 2,0T -94ståendes utan drivrem

    Citat Ursprungligen postat av flaset
    Har spanat in "PZJ" ett par gånger och funderat på vem som i allsindagar kan "lämna" en sådan pärla ståendes på en parkering ett längre tag....
    Du var inte ensam om det, när jag var på väg till karlstad igen (i PZJ) ringde polisen mig på mobilen och frågade om jag hade en röd saab. Då hade de oxå funderat över den men de hittade inga brytmärken och den var ju inte anmäld stulen så hon blev lite konfunderad

  11. #11
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 998
    Medlem#
    5849

    Re: ng900 2,0T -94ståendes utan drivrem

    Citat Ursprungligen postat av StRob
    .....när jag var på väg till karlstad igen (i PZJ)
    Aaaah! Det löste sej iaf....
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    99
    Jodå, du går den för hoppningsvis en stund till..

Liknande ämnen

  1. Byte av drivrem på 9-5 utan att ta av höger framhjul..??
    Av canardlover i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2016-05-28, 23:41
  2. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2014-03-17, 21:19
  3. Bogsera automat / Köra utan drivrem
    Av ChristianL i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-10-17, 04:23
  4. Drivrem ng900?
    Av sqr-micke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-06-30, 16:03
  5. AKUT! längd på drivrem utan AC?
    Av Rune i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-07-19, 00:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •