Hade bilen på 3 000 mila service i förra vekan. Till min förvåning skulle luftfiltret bytas först vid 6 000 mil.
Är detta nytt för V6:an eller är det samma intervall på övriga SS/SC motorfamiljerna?
Hade bilen på 3 000 mila service i förra vekan. Till min förvåning skulle luftfiltret bytas först vid 6 000 mil.
Är detta nytt för V6:an eller är det samma intervall på övriga SS/SC motorfamiljerna?
det enda jag skullle göra är att byta luftfilter ändå. skulle aldrig låta ett filter sitta i 6000 mil glöm det.Ursprungligen postat av Pelle
men tyvärr är det nog inte svar på din fråga
Saab 9000 cse 93:a 2,3T T5.2 utan TCS (blivande banbil)
Saab 9-5 SC 2003 - bruksbilen
Byts var 6000:e mil på 2.o:orna likaså...
Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
Kör: Tre tüskar och en svensk...
Där ser man. Saab gör sitt bästa för att hålla nere servicekostnaderna (internt) även om det inte märks gentemot kund. Låter dock ytterst osunt med samma luftfilter i 6 000 mil.Ursprungligen postat av Johnken
Jo, känns faktiskt inte helt bra. Kom på nu när denna tråd dök upp att jag faktiskt inte bytt filter på mitt skåp. Får la svänga förbi saab på vägen hem och plocka upp ett filter tror jag bestämt.
Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
Kör: Tre tüskar och en svensk...
Så bra att du fick shoppa lite till bilen Johnken.Ursprungligen postat av Johnken
Själv kör kag med sportluftfilter som det är hög tid att rengöra nu.
Ursprungligen postat av Pelle
Jo, det är ju alltid kul att få köpa lite prylar till kärran :P
Tycker du det är ngn skillnad på Sportluftfilter vs papp-dito? Körde med K&N Insats i min 2.0T, vart lite mer ljud och kanske ngt snabbare spoolup på snurbon, men hur är det på V6an?
Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
Kör: Tre tüskar och en svensk...
Jag har det framförallt för ljudet.Ursprungligen postat av Johnken
Har ju inte haft någon 2,0T men tycker ljudet på V6:an blir bättre (högre) än det var på 2,0t motorn med insatsfilter.
Märker ingen skillnad i respons med insatts vs. papp.
Eftersom ett luftfilter inte tappar i reningsgrad med åldern så finns det väl egentligen ingen mening att byta filter i onödan. Kör man på väldigt smusiga vägar kanske ett extra filterbyte inte kan skada då tryckfallet överfiltret stiger i takt med att det sätts igen.Ursprungligen postat av Pelle
Sedan är luftfilterna på SS/SC rätt stora vilket medför att dom kan ta upp mer smuts än ett og9-3 filter som är rätt litet...
Mvh Johan!!
6000 mil?
Varför inte hälla en hink grus ner i turbon på en gång för? :P
Replacement pappfilter kostar ju ingenting...
Folk är idioter.. jag är också folk...
Fiser omkring i en 9-3 SS diesel -08
( förra bilen var en 9-5 Aero -01.. )
Ja det är garanterat mera osunt att åka omkring med ett K/N-filter hur ofta du än gör ren filtret.Ursprungligen postat av Pelle
Än att åka med samma originalfilter mellan två service, max 6000mil/2år.