Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: K-jet modifikation

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 034

    K-jet modifikation

    Sitter och läser i FAQ:en över K-Jet, där står som följer:

    ma T8 (ej 89 an)
    Detta är något som man bör tänka på innan man börja trimma.
    Man ska kolla att apc fungera som den ska.
    Man ska ha 3" från turbon,ic typ 9000. innan man börja med att trimma.
    Något jag inte tycker om att prata om är hk.
    vad det blir för effekt är olika på hur motorn mår förövrigt.
    1.
    Man börja med att höja Systemtrycket vilket med för att man får en bättre spridning från spridarna.Detta ger inte så mycket mer soppa men det är ett måste i trimmsynpunkt.
    Detta höjs genom att man sätter brickor mellan fjädern och muttern.
    Placering...Sitter en mutter vid ena sidan på bränslemängdmätaren.

    2.
    Styrtryckventilen är den ventil som styr bränsleökningen vid laddtrycket så det är där man förändra om man ska kunna ladda mer en 1,1 bar (går att ladda mer orginal men den blir känslig för spikningar då).
    Om ni tittar på baksidan av styrtrycksventilen så sitter där en mässingsbricka.
    Borra försiktigt ett hål i mitten på denna bricka så finner ni en insexa där.
    Justering medurs ger mindre soppa och moturs ger mer.
    Man måste ha en tryckmätare kopplad på slangen mellan styrtrycksventilen och bränslehuvudet för att se trycken.
    Nu till trycken:
    orginal
    Styrtryck varm motor 3,4-3,8 bar
    Styrtryck fullast 2,4-2,8 bar (-79 2,5-2,9 bar) mer än 0,4 bars turbotryck
    Trim tryck (man får testa sig fram på trycken men grundjustering är

    Styrtryck varm motor 2,5-3,4 bar
    Styrtryck fullast 1,5-2,4 bar.
    Glöm ej att justera in co efteråt

    Någon som kan fixa bild på vart bbränslemängdmätaren sitter?

    Och slutligen vart styrtrycksventilen sitter?!

    Sen att justera det med trycken verkar väldigt invecklat.. hur pass svårt är det? :S


    mvh
    Ш E L i П - 9-3 2.0t

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926
    jag tycker personligen att du ska skaffa en enkel verkstadshandbok på bilen som täcker de fundamentala sakerna. Sen läser du den och lär dig hur systemet fungerar och vad sakerna sitter.
    Ska man justera tryck på det här viset så är det bättre att först lära sig vad det är man gör innan man börjar justera på saker.
    Ska du justera trycket så behöver du först och främst ett par bränsletrycksmanometrar plus ett helt koppel med adaptrar för att kunna koppla in dem. Knappast något som alla har i verktygslådan.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 034
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    jag tycker personligen att du ska skaffa en enkel verkstadshandbok på bilen som täcker de fundamentala sakerna. Sen läser du den och lär dig hur systemet fungerar och vad sakerna sitter.
    Ska man justera tryck på det här viset så är det bättre att först lära sig vad det är man gör innan man börjar justera på saker.
    Ska du justera trycket så behöver du först och främst ett par bränsletrycksmanometrar plus ett helt koppel med adaptrar för att kunna koppla in dem. Knappast något som alla har i verktygslådan.
    Okej, kanske får höra med någon som gjort det innan att hjälpa mig kanske...

    Men hur pass mycket hjälper det att höja trycket i systemet? Inget alls eller?
    Ш E L i П - 9-3 2.0t

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926
    vad har du för mål med operationen för det första?

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 278
    Medlem#
    5173
    Hej Welin!
    Om jag hade varit du, och om bilen går igenom besiktingen nu (dvs har godkända värden), hade jag inte gett mig på K-jet..det är ett rent meckel att få till ibland med godkända värden. Sen ger det inte så fruktansvärt mycket heller, inte över 200hk ivf.

    Bara hur jag hade gjort...lycka till i vilket fall.

    Vill du ha mer sås, häng i ett LH-system istället. Finns folk på forumet som gjort det, man behöver inte byta ut elnätet utan kan lägga till LH-härvan till bef nät.

    hälsningar
    HFR

  6. #6
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 994
    Medlem#
    5849

    Re: K-jet modifikation

    Citat Ursprungligen postat av WELiN
    Någon som kan fixa bild på vart bbränslemängdmätaren sitter?

    Och slutligen vart styrtrycksventilen sitter?!
    Lägg upp en bild på ditt motorrum så kan vi "rita" lite åt dej....

    "Bränslemängdsmätare" ( ) tror inte jag att det heter, men den brukar också benämnas som "Luftmängdsmätare eller Luftmassamätare. Kanske underlättar lite för dej iaf....

    Visst går det att få fart även med K-jet, men håller dock med föregående talare på punkten ang. avgasvärdena, vanligt förekommande är att dessa blir väldigt varierande vilket för med sej svårigheter vid kontrollbesiktning....
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    146

    Re: K-jet modifikation

    Citat Ursprungligen postat av flaset
    Citat Ursprungligen postat av WELiN
    Någon som kan fixa bild på vart bbränslemängdmätaren sitter?

    Och slutligen vart styrtrycksventilen sitter?!
    Lägg upp en bild på ditt motorrum så kan vi "rita" lite åt dej....

    "Bränslemängdsmätare" ( ) tror inte jag att det heter, men den brukar också benämnas som "Luftmängdsmätare eller Luftmassamätare. Kanske underlättar lite för dej iaf....

    Visst går det att få fart även med K-jet, men håller dock med föregående talare på punkten ang. avgasvärdena, vanligt förekommande är att dessa blir väldigt varierande vilket för med sej svårigheter vid kontrollbesiktning....

    Angående avgas värden så med rätt tändning o en co inställning på en saab verkstad så går det prima! Min gjorde det iaf... Bränslemängdmätaren är den därifrån det går 4 genomskinliga/gula rör upp till dina spridare.. på hörnet/sidan ot torpeden/motorn till sitter muttern du ska ta... har för mig att det är 14? Om du sedan följer den ledningen framåt (slangen e väl 60cm lång) så kommer du till styrtrycksventilen som sitter framtill på motorns vänster sida sett från förarplats.... Har 2 st Bränsleledningar... ta loss den o beroende på om du har en äldre eller nyare variant av k-jet kan du justera styrtrycket genom att ta hål i mässingsbrickan o där inne finna en insex 4 tror jag... Du SKALL mäta upp ditt tryck med en BTR mätare du sätter mellan styrtrycksventilen och bränlsemängdmätaren.. (finns på speedparts)


    BTW... det gör skillnad!!!!!

    MVH
    T8 special 220hk *såld* Saab 9000 2,3T(ventilsallad) og900i T16 *new project*---> Peformance by Friends *såld* turned to the darkside MB SLK 250 AMG -12

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 277
    T8---> Man ska sänka styrtrycket för att öka bränset va?
    Hur ska man mäta och justera för att det ska bli bra?
    Vid tomgång? Ska nåt vakum vara bortkopplat?

    På min bil är det inte justerbart men jag har plockar en styrtrycksventil från en lite äldre turbo som har justerskruv.
    Tänkte byta till den och justera upp bränslet en aning, den går ju lite magert gissar jag idag.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  9. #9
    har för mig att det heter bränslefördelare på våra små T8:or . har hört att det ska läggas en bricka på nån av slangarna så får du upp bränsletrycket..

    jag har inte gjort de kommer inte att göra det heller. då dränker jag vevhuset eller nåt när man startar bilfan ..


    men men som sagt köp en gör det själv handbok eller nåt. finns det mesta där i
    og 900 T8 Sedan modellen

    Borås värsta T8 kommer ut snart.

  10. #10
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 994
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Man ska sänka styrtrycket för att öka bränset va?
    Hur ska man mäta och justera för att det ska bli bra?
    Vid tomgång? Ska nåt vakum vara bortkopplat?
    Lägre styrtryck > mer bränsle till insprutarna, trycket mäts mellan luftmängdsmätaren eller "bränslemätaren" ( ) ,eller vad ni vill kalla det, och styrtrycksventilen. Vad jag kan minnas skall du inte behöva tänka på något vacuum eller nåt för att få rätt mätvärde.....
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huvudstaden
    Inlägg
    1 892
    Bränslehuvud kanske?

    Rent generellt, även om det hägrar att skruva K-Jet och lyckas med den bedriften, det finns bättre vägar att gå:

    1. Den enklaste, häng på ett löstagbart elektroniskt extrasprut och du har soppa så det räcker, bilen förblir dessutom besiktningsbar

    2. Skaffa ett större bränslehuvud, se denna tråd: http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... 4nslehuvud
    Kör BMW 330i Touring -02 med Steptronic

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 277
    Citat Ursprungligen postat av poh99
    Bränslehuvud kanske?

    Rent generellt, även om det hägrar att skruva K-Jet och lyckas med den bedriften, det finns bättre vägar att gå:

    1. Den enklaste, häng på ett löstagbart elektroniskt extrasprut och du har soppa så det räcker, bilen förblir dessutom besiktningsbar

    2. Skaffa ett större bränslehuvud, se denna tråd: http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... 4nslehuvud
    Extrasprut låter dyrt! Kostart säkert flera hunda...!

    Större bränslehuvud... det måste ju vara billigare och enklare att bara justera trycket och få mera sås.
    Någon som har koll på hur mycket en viss sänkning av trycket ökar bränslet i ml/% eller så?

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 034

    Re: K-jet modifikation

    Citat Ursprungligen postat av flaset
    Citat Ursprungligen postat av WELiN
    Någon som kan fixa bild på vart bbränslemängdmätaren sitter?

    Och slutligen vart styrtrycksventilen sitter?!
    Lägg upp en bild på ditt motorrum så kan vi "rita" lite åt dej....

    "Bränslemängdsmätare" ( ) tror inte jag att det heter, men den brukar också benämnas som "Luftmängdsmätare eller Luftmassamätare. Kanske underlättar lite för dej iaf....

    Visst går det att få fart även med K-jet, men håller dock med föregående talare på punkten ang. avgasvärdena, vanligt förekommande är att dessa blir väldigt varierande vilket för med sej svårigheter vid kontrollbesiktning....
    Kan lägga upp bild imorgon då jag precis kom hem från jobb och det spöregnar... inte så kul att gå ut nu!

    Har såklart funderat på att hänga på ett extrasprut, men det känns inte som om det ligger inom min kunskapsnivå just nu... :S
    Ш E L i П - 9-3 2.0t

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 034
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    vad har du för mål med operationen för det första?
    Målet är väl mest att kunna ladda lite mer... (som alltid) och att den inte ska spika.. för just nu klarar den inte av mer än typ orginal i laddtryck innan det börjar spika... går knappt in på det röda fast jag har ställt det på max i APC... förvisso har jag bara orginal-ic ännu, kommer på en ny snart...

    Och batteriböj kommer på i nästa vecka också...
    Ш E L i П - 9-3 2.0t

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    108
    att göra en bra justering av k-jet är krångligare än man kan tro och således så kvarstår nog rekomendationen att byta till elektroniskt sprut av nått slag för att tjäna pengar på det. (om du nu inte jobbar på tex en bosch verkstad och kan justera och har instrument för det)

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 034
    Citat Ursprungligen postat av EmilJ
    att göra en bra justering av k-jet är krångligare än man kan tro och således så kvarstår nog rekomendationen att byta till elektroniskt sprut av nått slag för att tjäna pengar på det. (om du nu inte jobbar på tex en bosch verkstad och kan justera och har instrument för det)
    Okej, får kanske lyssna på detta tipset då... hehe..

    Vet ju inte hur pass svårt det är att sätta i LH i den?!
    Ш E L i П - 9-3 2.0t

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 034



    Hittade en bild på garaget, hilfe!
    Ш E L i П - 9-3 2.0t

  18. #18
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 994
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av WELiN



    Hittade en bild på garaget, hilfe!
    Här har du iaf. komponenternas placering.....
    Ursäkta PAINT-kvalitén...

    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 034
    Tack så hemskt mycket!
    Ш E L i П - 9-3 2.0t

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    146
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Citat Ursprungligen postat av poh99
    Bränslehuvud kanske?

    Rent generellt, även om det hägrar att skruva K-Jet och lyckas med den bedriften, det finns bättre vägar att gå:

    1. Den enklaste, häng på ett löstagbart elektroniskt extrasprut och du har soppa så det räcker, bilen förblir dessutom besiktningsbar

    2. Skaffa ett större bränslehuvud, se denna tråd: http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... 4nslehuvud
    Extrasprut låter dyrt! Kostart säkert flera hunda...!

    Större bränslehuvud... det måste ju vara billigare och enklare att bara justera trycket och få mera sås.
    Någon som har koll på hur mycket en viss sänkning av trycket ökar bränslet i ml/% eller så?

    M.V.H.

    Precis där att man sänker styrtrycket för mer soppa... precis som flertalet andra extrasprut så kostar det! Prova med att skaffa en Ställbar BTR som duu sedan kopplar till 1-2 extra kallstartsventiler... hade det på min o det funkade kalas..... Det finns MYCKET bra beskrivet i FAQ av Herr Patrik2540!!!! Har varit många disskutioner om hurvida CO blir åt fanders efter det att man skruvat o pillat tändning osv.! Jag gjorde det enkelt o körde in till en saab verkstad... Dom ställde in co o notan blev en 300:- Värt varenda spänn!
    T8 special 220hk *såld* Saab 9000 2,3T(ventilsallad) og900i T16 *new project*---> Peformance by Friends *såld* turned to the darkside MB SLK 250 AMG -12

Liknande ämnen

  1. 9-5NG CC, svår/lätt tekniskt modifikation?
    Av turbo4ever i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-12-09, 11:35
  2. Modifikation för att spara bensin...
    Av Founder i forum Allmänt
    Svar: 89
    Senaste inlägg: 2005-10-15, 12:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •