Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 42

Ämne: Motorstopp, startar om man gasar OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    90

    Motorstopp, startar om man gasar OG9-5

    Följande gäller en 9-5 2,0 1999, 10000 mil.

    Motorn startar bara om man ger mycket gas, men går ojämnt när den når tomgångsvarvtal. Den skulle nog dö om den fick stå på tomgång en kort stund. Låter som att den inte går på alla cylindrar.

    Bilen är helt nyservad. Har bara kört hem den från service-verkstan (gick bra). Ett par dar senare skulle den köras igen, och då gick den bara 500 meter innan motorstopp och "Check Engine". Gick som en klocka innan sevice.

    Nån som har några idéer? Bilen står på samma verkstad nu som gjorde servicen, och jag skulle gärna vilja ha något litet på fötterna när de ringer, ifall det eventuellt kan ha hänt nåt vid servicen som de inte vill kännas vid. Själv tänkte jag på att nåt kanske gått snett när de bytt tändstift, men enligt serviceprotokollet är de inte bytta (verkar bara bytas vid var tredje service enligt protokollet).

    Verkstaden har gjort "Årsservice" - är det detta som kallas mellanservice? Det här är min första bil, och jag har haft den i två år, så jag är inte så hemma på hur man ska tolka serviceprotokollet. Är dessutom en komplett gröngöling vad gäller motorer. Hur som helst är sista sevicen stämplad på plats åtta i häftet. 11 000-mila gjordes innan bilen gått 9 000.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    172
    låter nästan som DI / tändstift blev sabbade av någon anledning
    eller felaktigt isatta.. mycket mer kan man väl inte ha sönder på en service?
    Skulle försäkra mig om att de inte gängat tändstiften fel eller något helt jävla
    otroligt korkat.. då kan ju din topp vara körd..söndergängad..
    fast det låter nästan för kasst för att vara möjligt..
    De har nog säkert kollat tändstiften för att se till att inget är helt galet..

    Kolla åxå oljenivån.. så inte bilen blåst oljan vid oljefiltret eller något
    annat spännande.. fast det borde du ha känt / luktat dig till..
    Folk är idioter.. jag är också folk...
    Fiser omkring i en 9-3 SS diesel -08
    ( förra bilen var en 9-5 Aero -01.. )

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 156
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Milkyn
    låter nästan som DI / tändstift blev sabbade av någon anledning
    eller felaktigt isatta.. mycket mer kan man väl inte ha sönder på en service?
    Skulle försäkra mig om att de inte gängat tändstiften fel eller något helt jävla
    otroligt korkat.. då kan ju din topp vara körd..söndergängad..
    Om det inte inträffat på service skulle jag nog också gissa DI.

    Kontrollera att DI och tändstift är ditskruvade som de ska, och ev att gnistgapen är rätt.

    Men DI kan avlida plötsligt. Speciellt om man gör en motortvätt utan att skydda DI-kassetten...
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 192
    Fick död DI 14 timmar efter service. Och platinumstiften ska bara bytas efter ca 6000 mil. Så DI;n är nog det som ska bytas. Har du den gamla så ska det vara kostnadsfritt.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    94
    Citat Ursprungligen postat av glassguran
    Fick död DI 14 timmar efter service. Och platinumstiften ska bara bytas efter ca 6000 mil. Så DI;n är nog det som ska bytas. Har du den gamla så ska det vara kostnadsfritt.

    Jag har hört att om man ställer kasetten upåner när man byter stift så måste man vänta ett tag (efter montering) innan man startar bilen annars kan spolarna i kasetten paja!!??

    Kan någon bekräfta eller dementera??
    Köra bil utan turbo e som o ha sex me kådis..

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 192
    De äldsta kassetterna hade den egenheten ja. De sköt nästan direkt om man hade för bråttom. De nyare röda o svarta är inte lika känsliga. Men faktum kvarstår;

    Vänd aldrig DI;n upponer.

    För säkerhets skull.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    803
    Citat Ursprungligen postat av glassguran
    De äldsta kassetterna hade den egenheten ja. De sköt nästan direkt om man hade för bråttom. De nyare röda o svarta är inte lika känsliga. Men faktum kvarstår;

    Vänd aldrig DI;n upponer.

    För säkerhets skull.
    Fast å andra sidan, när man köper en ny DI så ligger den upp och ner i kartongen och så har den legat från den dagen den tillverkades så frågan är hur skadligt det är att ha den på det viset

    Mvh Patrik
    Kör 9-3 Aero SC V6 wiiieee http://www.garaget.org/?car=157483
    " I didn´t mean to kill anybody. I just shoot him in the head. Him dying was between him and God" Citat av R.L Burnside

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 192
    Senast jag köpte en kassett ny, så låg den i en kartong med pilar som pekade uppåt. Fast de va en röd o de va typ 4 år sen. När jag öppna locket så låg den stående rättup. Likadant när jag fick nya di;n till Aeron. Kartongen hade pilar och kassetten låg rättupp. Stod t.o.m This side up.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    94
    Citat Ursprungligen postat av glassguran
    Senast jag köpte en kassett ny, så låg den i en kartong med pilar som pekade uppåt. Fast de va en röd o de va typ 4 år sen. När jag öppna locket så låg den stående rättup. Likadant när jag fick nya di;n till Aeron. Kartongen hade pilar och kassetten låg rättupp. Stod t.o.m This side up.
    Precis så! har hört att man ska förvara dem upprätt och om man nu måste vända på den så ska man låta den vara monterad nån timma innan man startar bilen, ungefär som när man köper ny kyl och frys fast då måste man vänta 4-8 tim, men det har ju inte ett dugg å göra med saabs kasetter
    Köra bil utan turbo e som o ha sex me kådis..

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    525
    Hade exakt samma problem på min och det var inget av ovannämnda utan det var spjällhuset. Första gången gick det att rengöra men kom tillbaka efter ett tag då köpte ja nytt spjällhus istället sedan gick den som en klocka igen.
    Berätta gärna när du fått felet undersökt var det var

    Mvh Magnus
    9-3Vector 2.0t Nordic Steg2
    Att Styla En Volvo Är Som Att Sminka En Gris!!
    http://www.garaget.org/?car=35951

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    94
    Citat Ursprungligen postat av Mange_9-3vector
    Hade exakt samma problem på min och det var inget av ovannämnda utan det var spjällhuset. Första gången gick det att rengöra men kom tillbaka efter ett tag då köpte ja nytt spjällhus istället sedan gick den som en klocka igen.
    Berätta gärna när du fått felet undersökt var det var

    Mvh Magnus
    Så du menar att verkstan har varit på spjällhuset under service??
    ..Nä, om bilen beter sig konstigtr efter verkstan ska man fråga vad de har åtgärdat och sedan felsöka därifrån..
    Kasetten vet man att de har lossat annars blir det ju svårt att byta stift ..tycker jag iaf
    Köra bil utan turbo e som o ha sex me kådis..

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    525
    Citat Ursprungligen postat av Demon
    Citat Ursprungligen postat av Mange_9-3vector
    Hade exakt samma problem på min och det var inget av ovannämnda utan det var spjällhuset. Första gången gick det att rengöra men kom tillbaka efter ett tag då köpte ja nytt spjällhus istället sedan gick den som en klocka igen.
    Berätta gärna när du fått felet undersökt var det var

    Mvh Magnus
    Så du menar att verkstan har varit på spjällhuset under service??
    ..Nä, om bilen beter sig konstigtr efter verkstan ska man fråga vad de har åtgärdat och sedan felsöka därifrån..
    Kasetten vet man att de har lossat annars blir det ju svårt att byta stift ..tycker jag iaf
    kan ju ha kommit dit ändå kanske bara otur att det dök upp när den varit på service precis men som sagt hoppas han återkommer med vad för fel det var
    9-3Vector 2.0t Nordic Steg2
    Att Styla En Volvo Är Som Att Sminka En Gris!!
    http://www.garaget.org/?car=35951

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    94
    [quote=Mange_9-3vector]
    Citat Ursprungligen postat av Demon
    Citat Ursprungligen postat av "Mange_9-3vector":qew5n5gk
    Hade exakt samma problem på min och det var inget av ovannämnda utan det var spjällhuset. Första gången gick det att rengöra men kom tillbaka efter ett tag då köpte ja nytt spjällhus istället sedan gick den som en klocka igen.
    Berätta gärna när du fått felet undersökt var det var

    Mvh Magnus
    Så du menar att verkstan har varit på spjällhuset under service??
    ..Nä, om bilen beter sig konstigtr efter verkstan ska man fråga vad de har åtgärdat och sedan felsöka därifrån..
    Kasetten vet man att de har lossat annars blir det ju svårt att byta stift ..tycker jag iaf
    kan ju ha kommit dit ändå kanske bara otur att det dök upp när den varit på service precis men som sagt hoppas han återkommer med vad för fel det var[/quote:qew5n5gk]


    Ok, du kan ha rätt spjällhuset är ju känt får att vara ett "spökhus" på Saabar
    ..och som du säger, alltid bra om man får veta hur allt löste sig..
    Köra bil utan turbo e som o ha sex me kådis..

  14. #14
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 993
    Det är ju inte direkt ovanligt att spjällhusen lägger av! Om det är spjällhuset så finns det ny mjukvara som gör att det kan funka igen. Testa det innan, ett nytt kostar c:a 5000kr om du låter saab montera!

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    94
    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Det är ju inte direkt ovanligt att spjällhusen lägger av! Om det är spjällhuset så finns det ny mjukvara som gör att det kan funka igen. Testa det innan, ett nytt kostar c:a 5000kr om du låter saab montera!
    Åfn, då blir man ju nyfiken ..hur länge har den mjukvaran funnits?
    Köra bil utan turbo e som o ha sex me kådis..

  16. #16
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 993
    Fick den inprogramerad för nästan exakt ett år sedan... har funkat fint sen dess! Vet inte när den kom!

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    94
    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Fick den inprogramerad för nästan exakt ett år sedan... har funkat fint sen dess! Vet inte när den kom!
    Ok, bra att veta och för Olle borde det vara högintressant..
    Köra bil utan turbo e som o ha sex me kådis..

  18. #18
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 993
    Nu verkar det ju som hans bil inte vill gå på alla cylindrar, har den gått in i limp home pga spjällhuset så går ju motorn på alla fyra cylindrar ändå, spjället blir ju då vajerstyrt istället för elektroniskt pga att nåt är fel!

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    94
    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Nu verkar det ju som hans bil inte vill gå på alla cylindrar, har den gått in i limp home pga spjällhuset så går ju motorn på alla fyra cylindrar ändå, spjället blir ju då vajerstyrt istället för elektroniskt pga att nåt är fel!
    ..därför misstänker jag kasetten eller nåt stift, har träffat på många dåliga verkstäder.
    Ska någonting bli bra så får man tamefan göra det själv.
    Köra bil utan turbo e som o ha sex me kådis..

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    525
    hehe men ja hoppas ändå han berättar för oss vad som var kasst för min betedde sig exakt så som hans
    9-3Vector 2.0t Nordic Steg2
    Att Styla En Volvo Är Som Att Sminka En Gris!!
    http://www.garaget.org/?car=35951

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Motorn startar men inget händer när man gasar OG9-5 1,9TiD
    Av cjohman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2021-02-04, 21:18
  2. Motorstopp vid inbromsning OG9-3 T7
    Av Valjus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2020-05-08, 16:32
  3. Motorstopp på 9-3SS -05
    Av Vfr i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-08-24, 06:51
  4. Märkliga motorstopp
    Av fruktis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-06-24, 18:32
  5. startar ej om man inte "pump gasar"
    Av TSHT i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-06-30, 17:02

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •