Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Batteri drar ur på nolltid i 9000 -98

  1. #1

    Batteri drar ur på nolltid i 9000 -98

    Det gäller en 98:ans 9000 2,3T som när den står kan dra ur batteriet helt på bara några timmar, både med gamla batteriet och det sprillans nya. Ibland gör den det och ibland inte, men börjar bli allt oftare.

    Ett annat elfel som kanske hänger ihop (vad vet jag?) är att centrallåset bränner säkringar. Även där kan det variera från att hålla ett par månader på en säkring, till att bara hålla en låsning. Även här har trenden varit mot det kortvariga hållet. Den låser och låser upp alla dörrarna och tanklocket när den håller, så det är ingen som verkar fastna.

    Någon som har förslag på var man börjar?
    Saab är ett Aerorikt märke!
    ---------------------------------
    You don´t get any longer dick by driving a turbo charged car, but the turbo gives a nice BLOW JOB!

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Dörrkontakterna till innerbelysningen.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Dörrkontakterna till innerbelysningen.
    Jag tror att min bror har kontrollerat dem, men jag ska dubbelkolla. Annars, undrar jag om det är kopplat så att om man stänger av innerbelysningen på knappen i taket, så bryter man den kretsen och skyddar säkringen ifall en kontakt skulle vara defekt?

    Kan detta vara orsaken till att batteriet drar ur så snabbt. Min tanke är att så smala sladdar formligen borde brinna av om 50-60 Ah passerar på några timmar, eller gör jag en feluppskattning av värmeutvecklingen? Värt att notera är att efter att ha tröttnat på att byta säkringar så har den senaste avbrunna säkringen fått sitta kvar senaste månaden och bilen låsts med nyckel.

    Vidare finns ett fel till, och det är att larmet fungerar med blinkningar och så, men inte signalen. Startspärren fungerar dock, och bakluckan fungerar bra både med nyckel och dörrknappen, samt avger sina 3 korta tut-pip.
    Saab är ett Aerorikt märke!
    ---------------------------------
    You don´t get any longer dick by driving a turbo charged car, but the turbo gives a nice BLOW JOB!

  4. #4
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Verkar som det är dags att koppla in Saabs Tech2 för att kolla eventuella felkoder.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Verkar som det är dags att koppla in Saabs Tech2 för att kolla eventuella felkoder.
    Jodu .. möjligtvis om det gällt en 9-5´a från -98
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  6. #6
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Citat Ursprungligen postat av Mitsu Bitchie TD-007
    Någon som har förslag på var man börjar?
    Det händer att bagagerumsbelysningen står och lyser hela tiden. Är i alla fall snabbt och enkelt att eliminera.

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    2 651
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Citat Ursprungligen postat av Mitsu Bitchie TD-007
    Någon som har förslag på var man börjar?
    Det händer att bagagerumsbelysningen står och lyser hela tiden. Är i alla fall snabbt och enkelt att eliminera.

    /J
    Men kan den klena lampan få ett batteri till och tömmas på ett par timmar ? Har stått och mekat i några timmar med den tänd men ändå 11 volt kvar

  8. #8
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Nja, ett par timmar bara låter nog för lite på ett friskt batteri.

    På min gamla Dodge Van räckte det med öppna dörrar i en timme så blev det startkablar, men det var några fler glödlampor inblandade då.

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 192
    Dörrkontakter eller genom en centrallåsmotor. Taskig generator som laddar vid körning men där en diod e halvpaj å låter strömmen gå "baklänges". Finns ett antal felkällor. Och inget som man hittar via Esat eller Tech2.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    jag tippar på diodfel i generatorn, en tänd belysning tömmer knappast ett batteri på några timmar.
    Känn på generatorn, man brukar kunna känna att den är varm om det rusar ström genom nån diod.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    13
    jag felsökte min ng900 som drog ur batterriet långsamt.

    Koppla en multimeter (ampere) till batteriet för att kolla hur mycket ström bilen drar med allt avstängt .måste vara en hel del om den drar ut så snabbt. Om den inte drar ström eller mycket lite är det ladd problem.

    OBS! självklart skall du inte starta bilen med multimetern inkopplad när du mäter amp.

    börja sen att dra säkringarna en efter en med ett öga på multimetern, när strömmen försvinner har du hittat var på bilen du skall börja leta.

    på min ng900 var det en kabel koppling till extraljusen....
    SAAB OG 900i -87 Sedan, B201i, 2.0 8v, K-jetronic och färg 201 :-)

  12. #12
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    4 921
    Flyttar

Liknande ämnen

  1. Problem med Samsung GS2. Drar batteri som f*n.
    Av Mr Aero i forum Off Topic
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-06-23, 22:49
  2. Batteri 9000
    Av Xhail i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-09-26, 23:12
  3. Larm drar ut batteri?? Turbo 9-5?
    Av isis i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-08-18, 02:01
  4. Batteri laddar ur på 9000.
    Av Lix i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-10-16, 16:37
  5. Känns som nåt drar ut mitt batteri på natten....
    Av Sundance Kid i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-12-19, 18:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •