Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Docka för Ipod i bilen?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    139

    Docka för Ipod i bilen?

    Har lött in en AUX kabel till originalstereon och är nu sugen på att koppla in en Ipod Nano. Vill slippa alla dessa skivor... Men då är frågan, finns det någon snygg och bra dockningsstation för en sådan till min 9-5'a? Ett plus är ju om den dessutom har inbyggd laddare! Har kollat in Dension's produkter, men det verkar inte som att dom bara säljer dockningsstationen, utan det säljs bara hela kit. Och iom att jag redan har fixat aux så känns det lite onödigt med 1500:- för nåt jag redan har.

    Ska man kanske satsa på ett sånt här kit? http://www.brl.se/main.aspx?mc=575&c=575&p=3732

    Tacksam för alla synpunkter!

    Edit: Gick tydligen inte att länka till BRL's produkter, men kitet heter Harman Kardon DRIVE+PLAY, art.nr: 285HKDRIVEPLAY
    Saab 9-3 SS 2,0t Vector -04
    Saab 9-5 2.0t Steg:1 R.I.P

  2. #2
    HK:s drive+play funkar kanon om man använder aux, jag kör själv med fm modul och får inte då 100% :igt ljud men det duger, produkten fungerar mycket bra och det finns många sätt att placera skärm och joystick på...!!
    Saab 9-5 Aero sportkombi -00
    I'm going to live forever..
    or die trying

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Lomma
    Inlägg
    443
    Jag gjorde följande. Jag använder min ipod endast i bilen.

    Köpte en Belkin laddkabel billigt på ebay.


    http://catalog.belkin.com/IWCatProdu...duct_Id=193794

    Lödade om den enligt instruktioner från nätet jag hittade så att den ger line out istället för den inbyggda förstärkningen. Så den laddar, line out och pausar ipoden när det inte är ström i kabeln.

    Sen köpte jag en sån här hållare:


    http://l8shop.net/Products/iPod_iHol...er__Black.aspx

    Den skruvade jag i en brodit vridmojäng och sen på en Saab org. mobilhållare. Jag ville ha denna lösning så att jag kan lätt ta den och slänga ner den i armkonsollen och den laddas ändå då kabel sitter i hela tiden.



    9-5 SC 2,3t -00 automat nu med aux-in
    9-5 SC 2,3 BioPower -08 automat

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    51
    Köpte en aktiv hållare iPod Video från Brodit. Snyggt och smidigt. Kostade totalt knappt 800 kr vill jag minnas. Den har dels laddström och dels en tunn line out-sladd på 0,5 m som (på min i alla fall) har en vinklad liten 3,5 propp som passar perfekt in i AUX på min 06:a (9-5). Mycket nöjd.

    Här kan man köpa Brodit-hållaren:

    http://www.skyddet.nu/html/pages/brodit.php

    Brodit nr 960712 samt 853719 (obs! för 06-07, äldre har annat art nr)
    9-5 2.3t Vector SC 2006, 9-5 Aero SC 2002

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    139
    Citat Ursprungligen postat av MrGoose
    HK:s drive+play funkar kanon om man använder aux, jag kör själv med fm modul och får inte då 100% :igt ljud men det duger, produkten fungerar mycket bra och det finns många sätt att placera skärm och joystick på...!!
    Låter bra, är som sagt riktigt intresserad av den nu, särskilt som priset ligger under tusenlappen. Hur fungerar skärmen i dagsljus? Lätt att montera oavsett underlag/lutning?

    Tack för er andras förslag, tål att tänkas på! Fördelen är väl att det är billigare med en vanlig hållare, men inga av förslagen var särkilt snygga enligt mig (obs! min åsikt bara).

    Edit: Glömde säga, fortsätt gärna att komma med förslag och idéer!!
    Saab 9-3 SS 2,0t Vector -04
    Saab 9-5 2.0t Steg:1 R.I.P

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Lomma
    Inlägg
    443
    Om man orkar meka så kan det göras riktigt snyggt.



    Hämtat från denna megatråd:

    http://forums.ilounge.com/showthread.php?t=23488
    9-5 SC 2,3t -00 automat nu med aux-in
    9-5 SC 2,3 BioPower -08 automat

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    203
    Nu blev man ju riktigt sugen på Harman kardons drive and play.
    Snygga saker ju.

    Tyvärr har jag ju ingen aux-ingång på min AS2-stereo.

    MrGoose, har du den kopplad via antenn ingången nu då? Eller har du satt en FM-sändare. Jag är lite lost på hur det fungerar men slutar inte vanliga radion att fungera ifall man kopplar det via antennuttaget?

    Man kan iofs försöka sig på att löda in en aux-ingång på stereon som jag såg att några hade gjort.
    9-5 Aero -01

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Keffooo
    Nu blev man ju riktigt sugen på Harman kardons drive and play.
    Snygga saker ju.

    Tyvärr har jag ju ingen aux-ingång på min AS2-stereo.

    MrGoose, har du den kopplad via antenn ingången nu då? Eller har du satt en FM-sändare. Jag är lite lost på hur det fungerar men slutar inte vanliga radion att fungera ifall man kopplar det via antennuttaget?

    Man kan iofs försöka sig på att löda in en aux-ingång på stereon som jag såg att några hade gjort.
    Det följer med en FM- modul, fungerar ungefär som en split (t-kors) sedan väljer du bara en passande radiostation i HK:n och ställer in denna på stereon, fördelen med detta sätt jämfört med en FM sändare är att det blir trådbundet och därmed mycke bättre mottagning...
    Men en Aux-ingång är ju alltid ett bättre sätt.
    Saab 9-5 Aero sportkombi -00
    I'm going to live forever..
    or die trying

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    203
    Citat Ursprungligen postat av MrGoose
    Citat Ursprungligen postat av Keffooo
    Nu blev man ju riktigt sugen på Harman kardons drive and play.
    Snygga saker ju.

    Tyvärr har jag ju ingen aux-ingång på min AS2-stereo.

    MrGoose, har du den kopplad via antenn ingången nu då? Eller har du satt en FM-sändare. Jag är lite lost på hur det fungerar men slutar inte vanliga radion att fungera ifall man kopplar det via antennuttaget?

    Man kan iofs försöka sig på att löda in en aux-ingång på stereon som jag såg att några hade gjort.
    Det följer med en FM- modul, fungerar ungefär som en split (t-kors) sedan väljer du bara en passande radiostation i HK:n och ställer in denna på stereon, fördelen med detta sätt jämfört med en FM sändare är att det blir trådbundet och därmed mycke bättre mottagning...
    Men en Aux-ingång är ju alltid ett bättre sätt.

    Tackar

    Ja då är frågan om man ska köpa sig en sådan här, koppla in den via FM-modulen tills dess att man tröttnar på ljudet och istället löder in ett aux-uttag.
    Eller om man ska vänta på trollpod:en. Som aldrig verkar bli färdig.

    Fördelen med trollpod är låttitlar i SID och kunna styra IPOD från rattknapparna.
    Fördelen med Harman är väl att den finns idag...
    Plus att den har ju ganska snygg display och enkel styrning.
    9-5 Aero -01

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    203
    MRGoose:
    Förresten, hur var fästen till display och joysticken?
    Sugproppshistoria eller något man limmar fast?
    Har du några bilder på hur det blev i din bil?

    MVH
    9-5 Aero -01

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kumla..
    Inlägg
    1 235
    Underbar tråd.. Drive+play verkar ju klockrent..

    Nån som vet pris på Drive+play 2..? Eller ska man kanske nöja sig med ettan
    Saab 99 Turbo -78 (Projekttråd)
    Saab 9-3 2.0t -99
    Volvo V50 2.0D -07

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kumla..
    Inlägg
    1 235


    Köpte mig en Drive+Play2 Får se om jag hinner få in den i Saaben nu i helgen.. ska bli skönt att kunna lyssna på musik utan att behöva fumla med min lilla Ipod Nano
    Saab 99 Turbo -78 (Projekttråd)
    Saab 9-3 2.0t -99
    Volvo V50 2.0D -07

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    23
    Har en saab 95 combi "05" med navi systemet as2 och frågan är jag kan koppla in den i min, behöver hjälp nån som vet hur man gör bild osv innan man beställer.

    tacksam för hjälp...

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kumla..
    Inlägg
    1 235
    Citat Ursprungligen postat av Dane
    Har en saab 95 combi "05" med navi systemet as2 och frågan är jag kan koppla in den i min, behöver hjälp nån som vet hur man gör bild osv innan man beställer.

    tacksam för hjälp...
    Kanske kan vara till nån hjälp? http://www.harmankardon.com/drive-2/docs/dp2_qsg.pdf

    http://www.harmankardon.com/drive-2/pro ... pport.aspx
    Saab 99 Turbo -78 (Projekttråd)
    Saab 9-3 2.0t -99
    Volvo V50 2.0D -07

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    23
    Har kollat där på http://www.harmankardon.com/dr.....p2_qsg.pdf men min sterio har ingen aux ingång därför behöver jag löda lite men vet inte hur.... nån som lött ditt en aux ingång på sin navi system el om de är samma som utan navi ? bilder under letar...

  16. #16
    Vet inte om du har laddare, men jag har löst det på detta sätt i mitt pågående ljudbygge..

    [/url]

    Gjorde en "dummy" i trä av ipoden och körde med glasfiberspackel(fintrådig) på tunn masonit för att få en så platt och liten hållare som möjligt. Denna tog ca 15 minuter att tillverka och man kan lägga ner bra mycket mer tid för att få en finare finish om man vill, men denna fyller sin funktion nu.

    När allt stelnat så har jag jobbat med lilla dremeln och format till hålen för laddaren och putsat på kanterna lite. Går lätt att byta ipod mellan min och fruns då hon ska köra bilen.
    Saab 9-5 AERO sc -02
    SAAB 9-5 VECTOR sc -03

    http://www.garaget.org/?car=86821

Liknande ämnen

  1. ipod i bilen
    Av intruder24 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-01-04, 11:21
  2. iPod i bilen
    Av Cabmange i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2007-01-23, 18:20
  3. När kommer iPod-anslutning typ Volvos iPod Adapter till 9-5?
    Av Aero-Blue i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-01-04, 16:30
  4. iPod i bilen
    Av Travis i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-03, 11:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •