Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: BMC CDA luftfilter bara att slänga???? ELLER??

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Knislinge
    Inlägg
    534

    BMC CDA luftfilter bara att slänga???? ELLER??

    Jag har en ng900SET ganska nyköpt. Det sitter ett BMC CDA-box luftfilter på nu med ett nypris på 2995:-. I forumet får jag uppfattningen av att "sportluftfilter" inte är att föredra.

    Min fråga är således är det bara att slänga detta och köpa ett orginal filter med låda? Kan jag fortsätta använda detta? Bör jag använda orginal?

    Tack på förhand.
    900SET -94 (Gammal och rostig men den är min) Nordic St 3....tills vidare
    9-5 2.3t -02 Vector

  2. #2
    Racecrew
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 142
    Medlem#
    6252
    vart någonstans sitter det placerat?

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    BMC filterna används av bland annat Audi i deras Le Mans bilar. Är filtret bara rätt dimensionerat och monterat så ska det fungera.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Knislinge
    Inlägg
    534
    Filtret sitter placerat ungefär där original luftburk sitter. Detta är enligt anvisning på BMC hemsida.
    900SET -94 (Gammal och rostig men den är min) Nordic St 3....tills vidare
    9-5 2.3t -02 Vector

  5. #5
    Racecrew
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 142
    Medlem#
    6252
    bara det får kall luft så funkar det nog bra detdär filtret

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Knislinge
    Inlägg
    534
    Här är en bild på filterplacering. Bild från återförsäljare. Spontant känns det inte som det blir så kall luft här. Kanske ska dra ner det nånannanstans.
    http://www.fildelaren.com/link/link?name=CDA%20bild.jpg
    900SET -94 (Gammal och rostig men den är min) Nordic St 3....tills vidare
    9-5 2.3t -02 Vector

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 802
    Medlem#
    5228
    Om man ska ha filter där originalburken sitter så är de bästa oftast att ha kvar originalburk dock hålborrad hela undersidan samt ett större rör in. Sportfilter liter nerdraget dock så att de drar kall luft framifrån ger ju klart bättre möjligheter att få in kalluft. Nackdelen är väl att man riskerar att få in skit om filtrtet inte filtrerar ordentligt vilket gör att turbon kan få sej en känga då och då. Men ibland är det svårt att kompromissa.

    /F
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  8. #8
    Racecrew
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 142
    Medlem#
    6252
    Citat Ursprungligen postat av Spets
    Här är en bild på filterplacering. Bild från återförsäljare. Spontant känns det inte som det blir så kall luft här. Kanske ska dra ner det nånannanstans.
    http://www.fildelaren.com/link/link?name=CDA%20bild.jpg
    njee, de såg väl inte sådär jättebra ut precis...

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Knislinge
    Inlägg
    534
    Ett filter för nästan 3000 spänn måste väl filtrera ordentligt???


    För att få kall luft, räcker det med att dra ner ett rör mot fronten eller ska jag placera själva filtret ner mot fronten till?

    Bilen är utan steg förresten.
    900SET -94 (Gammal och rostig men den är min) Nordic St 3....tills vidare
    9-5 2.3t -02 Vector

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 802
    Medlem#
    5228
    BÄsta är ju att dra ner hela filtret.

    /F
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Knislinge
    Inlägg
    534
    Låter som jag får ta en titt på det där.

    Ingen som råkar ha en bild eller ha sett nån bild på en liknande lösning, där filtret är nerdraget framtill??
    900SET -94 (Gammal och rostig men den är min) Nordic St 3....tills vidare
    9-5 2.3t -02 Vector

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Spets
    Ett filter för nästan 3000 spänn måste väl filtrera ordentligt???


    För att få kall luft, räcker det med att dra ner ett rör mot fronten eller ska jag placera själva filtret ner mot fronten till?

    Bilen är utan steg förresten.
    Oljade bomullsfilter är lite sämre i reningsgrad jämfört med ett pappersfilter men de erbjuder högre flöde och mindre turbulens hos den inkommande luften med en given filterarea.

    Vart tar CDA boxen in luften ifrån? Är det inlopp och utlopp på var sin sida av boxen? För det man skulle kunna undersöka i så fall är om det finns någon möjlighet att ta luft ifrån samma ställe som man tar luft till kupén, alltså i botten av vindrutan genom att dra rör dit ifrån boxen. Där finns det gott om kall luft med högt statiskt tryck, dessutom är luften där relativt ren. Gör gärna några mätningar på lufttryck vid hög hastighet innen du väljer ställe att ta luft ifrån om du har möjlighet.

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Knislinge
    Inlägg
    534
    Oljade bomullsfilter är lite sämre i reningsgrad jämfört med ett pappersfilter men de erbjuder högre flöde och mindre turbulens hos den inkommande luften med en given filterarea.

    Vart tar CDA boxen in luften ifrån? Är det inlopp och utlopp på var sin sida av boxen? För det man skulle kunna undersöka i så fall är om det finns någon möjlighet att ta luft ifrån samma ställe som man tar luft till kupén, alltså i botten av vindrutan genom att dra rör dit ifrån boxen. Där finns det gott om kall luft med högt statiskt tryck, dessutom är luften där relativt ren. Gör gärna några mätningar på lufttryck vid hög hastighet innen du väljer ställe att ta luft ifrån om du har möjlighet.
    Menar du att jag ska dra ett rör till bakkanten av motorutrymmet? eller ska jag dra "ut" röret för att få luft utifrån?
    900SET -94 (Gammal och rostig men den är min) Nordic St 3....tills vidare
    9-5 2.3t -02 Vector

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Spets
    Oljade bomullsfilter är lite sämre i reningsgrad jämfört med ett pappersfilter men de erbjuder högre flöde och mindre turbulens hos den inkommande luften med en given filterarea.

    Vart tar CDA boxen in luften ifrån? Är det inlopp och utlopp på var sin sida av boxen? För det man skulle kunna undersöka i så fall är om det finns någon möjlighet att ta luft ifrån samma ställe som man tar luft till kupén, alltså i botten av vindrutan genom att dra rör dit ifrån boxen. Där finns det gott om kall luft med högt statiskt tryck, dessutom är luften där relativt ren. Gör gärna några mätningar på lufttryck vid hög hastighet innen du väljer ställe att ta luft ifrån om du har möjlighet.
    Menar du att jag ska dra ett rör till bakkanten av motorutrymmet? eller ska jag dra "ut" röret för att få luft utifrån?
    Du ska ta luft utanför motorutrymmet. Förmodligen är det en hel del jobb med att fixa så att man kan ta luft vid vindrutan men om man skulle få till det på ett bra sätt så har man tillgång till kall luft av högt tryck.

    Går förstås också att ta luft i fronten. Helst vill man då inte ta luften för nära sidorna, vidare så vill man inte heller ta luften för lågt på grund av problem med smuts/vatten men inte heller för högt då trycket vanligtvis är högst under stötfångaren.

    Tar man luft vid vindrutan måste man förstås också se till att vatten inte kan rinna ned till luftfiltret då det regnare eller då man tvättar bilen.

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-10-17, 11:35
  2. Jag har råkat köpa öppet luftfilter - bara att slänga det?
    Av GaFFe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-07-13, 10:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •