Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Dåligt ljud ur baslådan

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    64

    Dåligt ljud ur baslådan

    Har monterat en GAS AS-8 aktiv bas (8'' 200W) från BRL i min 9-3a från 99. Eldragningen fungerar perfekt med remotekoppling å allt. Dock är basljudet ur basen inte särskilt starkt.

    Högnivåingången på baslådan består av två par kablar. Det ena paret är svart / röd och det andra är svart / blå. Dessa har jag kopplat på höger respektive vänster högtalare bak.

    När jag sedan spelar musik blir basljudet som sagt inte särskilt starkt.

    Jag har provat att ändra fasen (!? knapp där man kan välja 0 eller 180 grader) samt vridit på frekvensomfångsknappen (varierar mellan 80-180) och även vridit på volymknappen.

    Någon som har några tips på hur jag ska koppla för att få bättre ljud i basen?

  2. #2
    är inte säker på att det går att få så jättebra ljud.

    dom brukar inte spela något ofantligt men det ska ju bli skillnad.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    442
    Antar först och främst att du inser att det inte blir jordbävning med ett sådant rör... ("inte särskilt starkt" kan ju bero på referenser) Dock borde det lugnt klara av att fylla ut i botten.

    Två tänkbara problem.

    1. Fasen är omkastad på nån av inkopplingarna (+ och -) . Antar att högnivån plockar fram en monosignal, och om den ena stereosignalen spelar i motfas till den andra så borde basen bli klen. Testa att kasta om den ena.

    2. Högtalarna du tar högnivån ifrån spelar inte bas. Frekvenserna är beskurna innan högtalarna. Jag vet inte om det är så här i 9-3.

    Lycka till!
    *Såld* 9-5 Aero SC Aut -02
    V70 T6 -14

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    64
    Citat Ursprungligen postat av GubbNicke

    2. Högtalarna du tar högnivån ifrån spelar inte bas. Frekvenserna är beskurna innan högtalarna. Jag vet inte om det är så här i 9-3.

    Lycka till!
    Någon som vet hur det ligger till med frekvenserna på de bakre högtalarna, spelar de bas?


    Jag jämför ljudet med en aktiv bas som sitter i en annan bil (ford focus), där hörs basen betydligt mer/högre.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 214
    Gissar att det är samma som i 900 och dom spelar du fulltregister, kan det vara inställningar på stereon som jävlas? Hade dåligt tryck ur basen tills jag ställde att ca 80% av ljudet kom bakifrån.

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 343
    Medlem#
    9481
    Jag hade en sånn baslådan innan, de blir en OTROLIG skillnad om du kopplar den med lågnivå.

    Spelar MYCKET högre av någon anledning, tror inte högnivå ingången är specielt bra på de där lådorna...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

Liknande ämnen

  1. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-12-16, 01:36
  2. Dåligt ljud i 9-3 SS
    Av patrik747 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-02-13, 19:08
  3. Dåligt ljud i stereon, dåligt från fabrik? NG9-3
    Av Voyce i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-02-28, 03:07
  4. Dåligt ljud i HF
    Av mange69 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-03-10, 23:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •