Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 98

Ämne: Test av etanol-drift 9000 2.3Turbo

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    259

    Test av etanol-drift 9000 2.3Turbo

    Hej, en kompis har kört på etanol nu i 1år+ i sin Ford Scorpio 2.9i och med mycket bra resultat. Han började på ca 30% och stegade efterhand upp så nu kör han på 100% (E85 innehåller 15% bensin så...).
    Han har fått höja tändningen och lite andra smågrejjor men inga stora ingrepp annars, förutom då motorvärmare för kallstarter...

    Så igår tänkte jag att "nu skall det tankas E85". Jag tankade 12L E85 och 26.75L 95-oktan (fanns bara 95 i samma pump, OK-macken Brunnsbo Göteborg). Nån som kommer ihåg hur mycket tanken rymmer i en 9000?
    Låt oss säga att den rymmer 65L => 18% Etanol-blandning (hade 98oktan i innan).

    Var lite nervös nu att köra, startade utan problem (varmkörd bil), inga tendenser på hicka. Körde iväg lite lugnt...efter en stund drog jag på lite, knappt så turbo'n laddade...körde en 10min och gjorde nån fullgas-acc i några sek och när man är van att turbo'n tappar så bara drog den på mer, nästan så man tyckte sig höra vinet ifrån snurran. Efter nästa rondell o bilfri raka gjorde jag samma igen, gott mos...vände tillbaka i nästa rondell och tänkte kolla laddtrycket. Tyckte att så som det drog måste det gå i topp och den gick upp en bra bit på det röda upptäckte jag och jag tänkte att hoppas inget gått sönder nu. Körde lugnt hem sista biten och den går mjukt och fint, stod på parkeringen en stund och kollade tomgång, inga oroligheter alls, varavde upp, låter bra, inga hick eller annat skumt, tomgång fin igen...bättre än en sommardag med AC på

    Idag skall jag köra hem (Göteborg-Karlskrona) och nu kommer den få lite tid på sig att adapteras, så de första 15-milen (Gbg-Laholm) blir det inga fullgas-experiment.
    Hoppas den adapteras bra, vill ju inte att trycket skall skena iväg så som det gjorde...
    Återkommer hur det gick med adapteringen, den har 4-5 tim på sig...blir lite fullgas-omkörningar senare på sträckan

    Idag var det -2grader (enl färddatorn) och jag var lite nervös om den skulle starta, vips...inga problem...kanske ett litet hick i tändögonblicket. Bilen går mjukt och fint utan några tendenser på hicka.

    Tja....
    Saab 9-5 Aero Sportkombi -04. Numera Gazer3312-anpassade chips.
    Såld:9000 CSE 2.3 Turbo 1998, Orginal 225Hk, numera en påse med nordiska anpassade räkchips.

  2. #2
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Låter ju kalas det.
    Är lite sugen själv att köra med viss iblandning av etanol i min vinterbil.
    Kan ju vara en säkerhetsåtgärd så att den säkert går igenom besiktningen med bra avgasvärden i a f om inte annat.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    621
    Är inte etanolen aggressivt mot vissa packningar och dylikt?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    259
    Från Etanol.nu:

    "
    Men blir det inte en massa problem med etanol i bilen?
    Jo, självklart är inte övergången till etanoldrift inte helt problemfri. Användningen
    av etanol som fordonsbränsle är inte lika utvecklad ännu som bensin, bensin har används
    som motorbränsle i över hundra år, därför är det väl inte konstigt om det är lite problem
    med etanol i början! Men i ottomotorns barndom var etanol ett vanligt bränsle. Henry Ford
    lär ha förespråkat etanol som motorbränsle. Men i en tid då oljan nästan sprutade gratis
    ur marken så var det väl inte konstigt att det blev bensin som användes. Det var ju en
    restprodukt vid tillverkning av lysfotogen.

    Etanol är ett väldigt enkelt bränsle med en kokpunkt på 78 grader C vid normalt lufttryck
    och ett högt oktantal så är det ett lätt bränsle att anpassa motorer för. Att det dessutom
    inte blandar sig med motorns smörjolja och därför inte späder ut oljan och tvättar bort
    oljan från cylinderväggarna är ju bara ett plus som minskar motorslitaget. Med sin kok-
    punkt på 78 grader så avdunstar den fullständigt ur oljan när den blir varmare, bensin
    innehåller vissa tunga fraktioner som har en kokpunkt långt över 100 grader och dessa
    förorenar smörjoljan i en bensinmotor.

    Att etanol inte är blandbar med vanlig olja ställer till problem med tvåtaktsmotorer,
    men det finns speciell olja som är blandbar med etanol.
    "

    Lite info om Etanol i sig:
    http://susning.nu/Etanol


    Forums-inlägg ang Etanol/Gummi:
    http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?t= ... ight=gummi
    http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?t=474
    Saab 9-5 Aero Sportkombi -04. Numera Gazer3312-anpassade chips.
    Såld:9000 CSE 2.3 Turbo 1998, Orginal 225Hk, numera en påse med nordiska anpassade räkchips.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Rimbo (Stockholms Län)
    Inlägg
    1 514
    Låter juh kalas detta tycker jag och att den ladda på bättre är väll kanske pga att din motor går bättre .. med bättre oktantal osv, hur är det med oss T16 ägare + APC .. skulle det fungera att brassa på Etanol. ?
    Kör: Saab 9000 A50 -98.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    737
    Nån som vet vart man tankar det i Trollhättan? Kan inte komma ihåg att jag sett det men jag har inte hållt ögonen öppna heller...
    "Nä det är inte jag som är Djävulen...
    Jag är hans onda tvillingbror."
    900ng med rasad motor, bra anledning till att köpa en 900og. Äntligen!

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmköping
    Inlägg
    1 091
    Vad jag har hört så finns det små små träflis i Etanol som kan sätta igen bränslepumpen...

    Skulle i och försig hända om man har mycket effekt men endå...

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 201
    Citat Ursprungligen postat av HELLracing
    Nån som vet vart man tankar det i Trollhättan? Kan inte komma ihåg att jag sett det men jag har inte hållt ögonen öppna heller...
    tror det finns en mack bredvid volvo brandt i trollhättan!
    inte macken precis bredvid utan den som ligger ca 15 meter därifrån!
    Sunshine

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 268
    Visst låter detta riktigt spännande!!
    Men hur är det eg med koorotionsmotståndet på de ingående delarna i bränslesystemet??
    Och hur kompenserar man för det lägre energiinnehållet i etanolen?
    Lite biffigare spridare?

    Hur mycket måste/bör tändningen ändras/anpassas? Ligger det inom reglerområdet för Trionic?
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819
    Citat Ursprungligen postat av Orrez
    Vad jag har hört så finns det små små träflis i Etanol som kan sätta igen bränslepumpen...

    Skulle i och försig hända om man har mycket effekt men endå...
    Njaa, men etanolen kan lösa upp beläggningar i tanken och de kanske sätter igen bränslefiltret.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmköping
    Inlägg
    1 091
    Jag har hört det från en kille med mycket erfarenhet av Etanol om vi säger så... visst jag kan ju ha missförstått.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Insjön
    Inlägg
    154
    Citat Ursprungligen postat av Orrez
    Vad jag har hört så finns det små små träflis i Etanol som kan sätta igen bränslepumpen...

    Skulle i och försig hända om man har mycket effekt men endå...
    Tror du på det själv? då skulle alla etanolbilar nya som gamla vars bensinpumpar haverera inom ett visst intervall?
    SAAB 9000 2.3 A50 -97.

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmköping
    Inlägg
    1 091
    Som jag har skrivit så ska det inträffa om man kör med mycket effekt ingen orginal saab tex....

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819
    Ökar man soppan med 33% så funkar det att köra på 100% E85.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 268
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Ökar man soppan med 33% så funkar det att köra på 100% E85.
    Ok! Då ska jag bara montera 520ml spridare så är bränslesidan klar.
    Men hur blir det med tändningen?
    Och klarar alla saker i bränslesystemet av etanolen, tex spridare m.m. ?
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 453
    Citat Ursprungligen postat av Orrez
    Som jag har skrivit så ska det inträffa om man kör med mycket effekt ingen orginal saab tex....
    men alltså...vad menar du? "träfliser" uppkommer väl knappast av att bilen har mycke effekt..?
    och om du menar att man har kralligare pump/ar på högeffektsbilar så borde det vara samma problem på orginalpumparna...
    och skulle inte en pump klara av lite skit skulle man inte satt bränslefiltret efter pumpen orginal...man har ju ett "grovfilter" innan pump oavsett pump.
    däremot kan det ju vara smart att byta bränslefilter lite oftare.

    MVH Lerne
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmköping
    Inlägg
    1 091
    Jag säger bara det jag hört och ville höra om någon annan hört det också...

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av Orrez
    Jag har hört det från en kille med mycket erfarenhet av Etanol om vi säger så... visst jag kan ju ha missförstått.
    Hehe, man kan ju ha mkt erfarenhet av etanol på lite olika sätt. Var han röd om näsan?


    För övrigt tror jag knappast att det finns träflisor i. Kanske ngn som trott att etanol är träsprit. Etanolen görs mest på vanligt socker har jag för mig. Svensk etanol görs nog på ngt sädesslag. Men inte trä i alla fall. Och om det så skulle vara det så skulle det inte vara så svårt att filtrera...
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  19. #19
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273
    Citat Ursprungligen postat av Orrez
    Vad jag har hört så finns det små små träflis i Etanol som kan sätta igen bränslepumpen...

    Skulle i och försig hända om man har mycket effekt men endå...
    Träsprit?



  20. #20
    Så detta är något man kan prova i sin vanliga 900 turbo -97 utan att skada något?

    Hade ju naturligtvis inte tänkt fylla tanken med bara etanol men sisådär 10% eller nått. Förväntar mig givetvis inga effektökningar motsvarande ett chip, mest bara kul att prova.

Liknande ämnen

  1. Svar: 38
    Senaste inlägg: 2009-09-05, 16:38
  2. Konvertera V6 2.8t till etanol drift
    Av Johnken i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-28, 15:14
  3. Bygga om till etanol-drift efter årsskiftet
    Av Johnken i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-03-24, 11:45
  4. Trim 9000 2,3turbo -91?
    Av saab9000turbo-92 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-01-17, 13:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •