Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Höja/Ta bort övervarvningsskyddet på og900 med turbo

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    183

    Höja/Ta bort övervarvningsskyddet på og900 med turbo

    Hejsan
    Har en 900 Aero-90 med Bosch LH 2.4 sprut som jag har trimmat motorn på lite. Vad jag har förstått så ligger övervarvningsskyddet vid ca 6000rpm och då bryts strömmen till bränslepumpen genom dess relä som är tändningsimpulsstyrt. Hur kan man komma förbi detta, eller är orginalsprutet ingen ide att försöka varva mer med.

    mvh
    Saab 900 Turbo 16S Aero
    Saab 9-3 Turbo X (Såld)
    #5308 - T.Olofsson

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    166
    borde det inte gå att koppla om reläna så dom inte styrs av boxen utan av tändningen

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    183
    Det är mycket möjligt, men tänkte om det var någon som satt med kunskapen här. Saken är den att bränslepumpsreläet är ju som sagt tändningsimpulsstyrt så när signalerna uteblir 1sek eller mer så bryter reläet, varvid bränslepumpen blir strömlös. Detta är ju en funktion som man vill ha kvar.

    mvh
    Saab 900 Turbo 16S Aero
    Saab 9-3 Turbo X (Såld)
    #5308 - T.Olofsson

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 760
    Varvstoppet ligger i bränslechippet, går bara att "chippa" bort.
    Är kanske dags ändå när du trimmat?

    Varva inte för mycket bara, ventilfjädrarna sätter stopp ganska snart..
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    183
    Jasså? Jag har redan "Matschip" i den. Är nämligen så att jag sitter på alla saabs verkstadspärmar för og900 och där står det som ovan om varvtalsspärren. Jag har provat att varva ur bilen och då gick spärren i, eller menar du att varvtalsspärren skulle var borta redan?
    Saab 900 Turbo 16S Aero
    Saab 9-3 Turbo X (Såld)
    #5308 - T.Olofsson

  6. #6
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 010
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av Turbo S
    menar du att varvtalsspärren skulle var borta redan?
    Det är ju att föredra i de allra flesta fall att ha kvar övervarvningsskyddet, det är säkert satt till XXXXrpm av en anledning.
    Därför brukar det ligga på samma nivå även på "trimchip".
    Antar att du behöver beställa ett "speciellt" med ditt egna förslag på varvstopp....
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    183
    okej, det hänger på chipet alltså. Är så att jag har både trimkammar och hårdare ventilfjädrar, så tycker att varva 6500-7000 inte vore nått orimligt. Ja får forska vidare i detta.

    Tack för svaren
    Saab 900 Turbo 16S Aero
    Saab 9-3 Turbo X (Såld)
    #5308 - T.Olofsson

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    1 773
    ja ahr sett sifror på max 6700 med standardbitar i toppen vid 7500 så trötnar trykanra i allafla

    harförmig att nån hrä på forumet solde solida tryckare där amnfik ag spelet i frväg något lättare en orgenal emd


    men varför sa du vara så jävligt för?
    jag har både dyselexi och saab

    livet börjar vid 4000 varv

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    797
    Hej!

    På Lh2.4.2 ligger även en flödesspärr av luft i bränslechippet, Blir det för mycket luft så stryper den som ett varvstopp fast inte p g a varv utan luftmassa. En effekt begränsare.. Detta råkade jag ut för på en 9000 -89 en gång.. Ett nytt chip och vips vad det blev bra

    Varva 7000rpm är inga problem med 2,0, nu menar jag inte att ligga på det varvet i minuter men ett par sekunder vid växling har inte jag dödat nån motor med (än i alla fall)

    Mvh Patrik
    Kör 9-3 Aero SC V6 wiiieee http://www.garaget.org/?car=157483
    " I didn´t mean to kill anybody. I just shoot him in the head. Him dying was between him and God" Citat av R.L Burnside

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    183
    hehe, tja varför jag vill varva så jävligt, var mest ute för att kolla om det gick att höja. Vi får se hur det slutar.

    mvh
    Saab 900 Turbo 16S Aero
    Saab 9-3 Turbo X (Såld)
    #5308 - T.Olofsson

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    183
    Citat Ursprungligen postat av Patrik 226
    Hej!

    På Lh2.4.2 ligger även en flödesspärr av luft i bränslechippet, Blir det för mycket luft så stryper den som ett varvstopp fast inte p g a varv utan luftmassa. En effekt begränsare.. Detta råkade jag ut för på en 9000 -89 en gång.. Ett nytt chip och vips vad det blev bra

    Varva 7000rpm är inga problem med 2,0, nu menar jag inte att ligga på det varvet i minuter men ett par sekunder vid växling har inte jag dödat nån motor med (än i alla fall)

    Mvh Patrik
    Okej, vad har du för chip i din då? Bad du om att få höjt din varvspärr? Mvh
    Saab 900 Turbo 16S Aero
    Saab 9-3 Turbo X (Såld)
    #5308 - T.Olofsson

  12. #12
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 010
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av gascan
    ja ahr sett sifror på max 6700 med standardbitar i toppen vid 7500 så trötnar trykanra i allafla

    harförmig att nån hrä på forumet solde solida tryckare där amnfik ag spelet i frväg något lättare en orgenal emd


    men varför sa du vara så jävligt för?
    Instämmer, tryckarna är kanske inte så jättepigga på högre varv heller (Hydrauliska) efter vidare åtanke....

    MVH
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 760
    Citat Ursprungligen postat av flaset
    Citat Ursprungligen postat av gascan
    ja ahr sett sifror på max 6700 med standardbitar i toppen vid 7500 så trötnar trykanra i allafla

    harförmig att nån hrä på forumet solde solida tryckare där amnfik ag spelet i frväg något lättare en orgenal emd


    men varför sa du vara så jävligt för?
    Instämmer, tryckarna är kanske inte så jättepigga på högre varv heller (Hydrauliska) efter vidare åtanke....

    MVH
    Hydraliska tryckare tål egentligen ganska hög varvtal, finns väl några motor med hydraliska motorer som varvar runt 8000-9000rpm.

    Detta pratade Johan Edlund om för ett bra tag sen, problemet var väl oljetillförsel osv, oljan skummar sig när man når de där varvtalen.

    Om man skulle höja oljetrycket en del så kanske de skulle tåla lite mer varv, vad vet jag, har inte praktiserat det, men borde väl i teorin hjälpa till lite..
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    183
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Citat Ursprungligen postat av flaset
    Citat Ursprungligen postat av gascan
    ja ahr sett sifror på max 6700 med standardbitar i toppen vid 7500 så trötnar trykanra i allafla

    harförmig att nån hrä på forumet solde solida tryckare där amnfik ag spelet i frväg något lättare en orgenal emd


    men varför sa du vara så jävligt för?
    Instämmer, tryckarna är kanske inte så jättepigga på högre varv heller (Hydrauliska) efter vidare åtanke....

    MVH
    Hydraliska tryckare tål egentligen ganska hög varvtal, finns väl några motor med hydraliska motorer som varvar runt 8000-9000rpm.

    Detta pratade Johan Edlund om för ett bra tag sen, problemet var väl oljetillförsel osv, oljan skummar sig när man når de där varvtalen.

    Om man skulle höja oljetrycket en del så kanske de skulle tåla lite mer varv, vad vet jag, har inte praktiserat det, men borde väl i teorin hjälpa till lite..
    Okej, hur gör man för att höja oljetrycket i motorn, och hur mycket är lämpligt att höja? mvh
    Saab 900 Turbo 16S Aero
    Saab 9-3 Turbo X (Såld)
    #5308 - T.Olofsson

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 724
    Medlem#
    10798
    Höja oljetrycket är egentligen något som man vill undvika. I regel är det då bättre att försöka lösa problemet än att gå kring det med ökat oljetryck. Det finns i alla fall några motorer som varvar lite mer med hydrauliska tryckare, men det bästa (eller i alla fall enklaste) är ju i sådana fall att byta till mekaniska tryckare något som tyvärr också kräver nya kammar.

    Jag misstänker också att smörjningen av vevtapparna blir bristfällig på högre varvtal. Har inga uppgifter om just Saabs motor men liknande konstruktioner med en slaglängd på närmare 90 mm har ett maximalt säkert varvtal på grund av detta på ca 6500 rpm. Med 78 mm borr så skulle man förstås kunna varva lite mera men sen bör man nog modifiera vevaxeln eller ramlagerna för att garantera driftsäkerheten.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    183
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Höja oljetrycket är egentligen något som man vill undvika. I regel är det då bättre att försöka lösa problemet än att gå kring det med ökat oljetryck. Det finns i alla fall några motorer som varvar lite mer med hydrauliska tryckare, men det bästa (eller i alla fall enklaste) är ju i sådana fall att byta till mekaniska tryckare något som tyvärr också kräver nya kammar.

    Jag misstänker också att smörjningen av vevtapparna blir bristfällig på högre varvtal. Har inga uppgifter om just Saabs motor men liknande konstruktioner med en slaglängd på närmare 90 mm har ett maximalt säkert varvtal på grund av detta på ca 6500 rpm. Med 78 mm borr så skulle man förstås kunna varva lite mera men sen bör man nog modifiera vevaxeln eller ramlagerna för att garantera driftsäkerheten.
    Ja, det bästa är väl att skaffa mekaniska tryckare, men det går inte att "plugga" de hydraliska tryckarna? mvh
    Saab 900 Turbo 16S Aero
    Saab 9-3 Turbo X (Såld)
    #5308 - T.Olofsson

Liknande ämnen

  1. Hur höja laddtryck 9000 CSE 2,0T -96?(Turbo)
    Av Scherman91 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-01-26, 10:40
  2. Ta bort koffångare på og900
    Av Turbosnurra i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-04-11, 12:33
  3. Ta bort AC-system og900
    Av marty i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-06-22, 19:16
  4. Höja bränsletrycket, og900 T8
    Av NIzmO i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-06-17, 21:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •