Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Är det så viktigt med en dyr dump?

  1. #1
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    7567

    Är det så viktigt med en dyr dump?

    Ja, är det det? Jag köpte min för 350 spänn från USA, o den pyser o har sig, låter tip top! Men folk lägger ju 1500 på en dyr fin dump, vad är egentligen skillnaden? Förstår att dom låter lite olika, men vafan, så olika kan dom ju inte låta. Förstår att det har med kvalitén att göra oxå, och hur tät den är, men ja, ni hajar väl.

    MVH Mig själv
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 710
    Delvis handlar det väl om materialval och sedan hur mycket laddtryck dumper klarar av att hantera. Eftersom jag har läst att orginal-av inte är så förtjust i laddtryck runt 1,5bar så köpte jag mig en Evo-dump för ~700 för att vara på den säkra sidan. Den ska klara högre laddtryck bättre.
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  3. #3
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Evo-dumpen från Mitsubishi är i både materialval och tillverkning jämförbar med en Saab (Bosch) originalventil. Men den hårdare fjädern gör att den "tål" värre laddtryck monterad "rättvänd". Vilket också gör den jobbigare att öppna.

    Evo-dumpens förtjänster råder det kort sagt delade meningar om.

    Annars handlar det väl för de flesta om att köpa trevliga julklappar till sig själv. För egen del överväger jag allvarligt en SSQV - är ju trevligt att pula och hålla på. Blankt och snyggt.

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    185
    Har också funderat på detta. Ni som vet, är det så att ventilen skall öppnas ett spesifikt antal bar över max ladd, eller hur skall man veta när det är läge att byta dump?? Är 1,5 bar max för oginal dumpen??
    Saab 9-5 Aero -06
    Saab 9000 2,3t 170 -97

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 679
    En "felvänd" eller T7 monterad orginal räcker en bit... Annars tar man två.
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 037
    SSQV låter kul också. Hade en kopia av en sådan vilken jag sedan sålde till Lerne som provtryckte den upp till 2,2 bar. Den stod pall för det och hans mätklocka gick inte högre än 2,2 så troligen tålde den mer. Så kass kvalité på kopiorna är det iaf inte. Utseende mässigt skiljde det sig lite med sämre formar osv. men funktionen var det inget fel på.
    Gone country....

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    En "felvänd" eller T7 monterad orginal räcker en bit... Annars tar man två.
    Och då menar du förstås flödet, och inte trycktåligheten väl!?

    Med dubbla så klarar de att evakuera dubbla flödet, men de klarar inte mer tryck än en ensam ventil av samma sort.



    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe
    SSQV låter kul också. Hade en kopia av en sådan vilken jag sedan sålde till Lerne som provtryckte den upp till 2,2 bar. Den stod pall för det och hans mätklocka gick inte högre än 2,2 så troligen tålde den mer. Så kass kvalité på kopiorna är det iaf inte. Utseende mässigt skiljde det sig lite med sämre formar osv. men funktionen var det inget fel på.
    Funktion har med mer att göra än bara hur mycket tryck de kan hålla. Olika turbosystem är olika känsliga för tryckpeakar, och olika kan ge olika tryckpeakar, för att de börjar öppna vid olika tryck och kanske öppnar olika snabbt när de väl börjat öppna.


    Vad som är rätt från gång till gång, eller turbo (-system) till turbo är inta så lätt för oss vanliga garagekillar att veta.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 679
    Tony>> Precis, samt "T7"-modellen gör dem något "uthålligare"...

    Provtryckte en förvisso ny orginal till 1.8, utan läckage. Dynamiskt, tryck, avlasta, tryck, avlasta. Har man inget bättre för sig kan man ju koppla upp de mot en kompressor och avlasta lite för den goda sakens skull
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    Tony>> Precis, samt "T7"-modellen gör dem något "uthålligare"...

    Provtryckte en förvisso ny orginal till 1.8, utan läckage. Dynamiskt, tryck, avlasta, tryck, avlasta. Har man inget bättre för sig kan man ju koppla upp de mot en kompressor och avlasta lite för den goda sakens skull

    Nu är jag inte riktigt säker på vad som skiljer T5 och T7-modellen åt. Mne vad är det som skulle göra att T7 skulle vara något tåligare?


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 679
    T7 kallas bekant för "felvänd". Det är monteringen som skiljer alltså, ser att jag vart lite otydlig där...
    Trycksidan är ansluten mot kolvsida istället för konventionellt, kolvtopp.

    För att citera från ett annat inlägg

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Ventilen tål höga laddtryck bättre i "felvänt" läge. I rättvänt läge så trycks membranet ut i avloppsporten i synnerhet om man åker med lite högre laddtryck. Jag har felvänd AV på min 9000.
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    T7 kallas bekant för "felvänd". Det är monteringen som skiljer alltså, ser att jag vart lite otydlig där...
    Trycksidan är ansluten mot kolvsida istället för konventionellt, kolvtopp.

    För att citera från ett annat inlägg

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Ventilen tål höga laddtryck bättre i "felvänt" läge. I rättvänt läge så trycks membranet ut i avloppsporten i synnerhet om man åker med lite högre laddtryck. Jag har felvänd AV på min 9000.
    Ok, det stämmer. Jag trodde du var ute efter den där metallgrunkan i botten på membranet, som många tror är en förstärkning, vilket det inte ska vara enligt uppgift.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Hälsingland
    Inlägg
    122
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    T7 kallas bekant för "felvänd". Det är monteringen som skiljer alltså, ser att jag vart lite otydlig där...
    Trycksidan är ansluten mot kolvsida istället för konventionellt, kolvtopp.

    För att citera från ett annat inlägg

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Ventilen tål höga laddtryck bättre i "felvänt" läge. I rättvänt läge så trycks membranet ut i avloppsporten i synnerhet om man åker med lite högre laddtryck. Jag har felvänd AV på min 9000.
    Ok, det stämmer. Jag trodde du var ute efter den där metallgrunkan i botten på membranet, som många tror är en förstärkning, vilket det inte ska vara enligt uppgift.


    MVH Tony
    precis den där mässings färgade brickan är till för att "Dämpa ner" ljudet men även för att membranet inte skall ge vika lika lätt, så en viss förstärkning effekt har den, Jag läste om en massa olika Boschventiler och dess serienummer på en Audi site för ett tag sedan..



    Mvh
    9000 Talladega -89 *Såld*
    9000 CDE T16 Limited Edition Nr:92/100 -90 *R.I.P*

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    [quote=Talladega_Power]
    Citat Ursprungligen postat av "Tony 418":2q9rlodn
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    T7 kallas bekant för "felvänd". Det är monteringen som skiljer alltså, ser att jag vart lite otydlig där...
    Trycksidan är ansluten mot kolvsida istället för konventionellt, kolvtopp.

    För att citera från ett annat inlägg

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Ventilen tål höga laddtryck bättre i "felvänt" läge. I rättvänt läge så trycks membranet ut i avloppsporten i synnerhet om man åker med lite högre laddtryck. Jag har felvänd AV på min 9000.
    Ok, det stämmer. Jag trodde du var ute efter den där metallgrunkan i botten på membranet, som många tror är en förstärkning, vilket det inte ska vara enligt uppgift.


    MVH Tony
    precis den där mässings färgade brickan är till för att "Dämpa ner" ljudet men även för att membranet inte skall ge vika lika lätt, så en viss förstärkning effekt har den, Jag läste om en massa olika Boschventiler och dess serienummer på en Audi site för ett tag sedan..



    Mvh[/quote:2q9rlodn]

    Men det är väl aldrig där metallbrickan sitter som membranet brukar gå sönder...?

    Är det inte bara så att metallbrickan är en liten vikt som ändrar ventilens egen resonansfrekvens så den inte "spelar med" vid vissa luftflöden eller pulsationer i systemet?


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 679
    Tidigare ventiler(finns inte längre i produktion) hade ju enkom gummi i "kolven". Detta gummi var rätt mjukt och kunde då ge med sig och tryckas ut i "avlastningsanslutningen". Skiten kantra på ren sjö-svenska
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

Liknande ämnen

  1. Vilken dump passar till min NG900? (dump)
    Av maruthi i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-05-27, 18:18
  2. Köpa 93 02 vad är viktigt....
    Av 900S93 i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-08-11, 18:54
  3. Hur viktigt är luftfiltret ?
    Av salkin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-06-29, 10:12
  4. Race Crew
    Av Sonesson i forum Klubbfrågor
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-02-22, 20:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •