Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: 9-5:a rycker till väldigt kort då och då, felet är??

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    368

    9-5:a rycker till väldigt kort då och då, felet är??

    Som rubriken..Har sökt men frågar andå i hopp om ngn bra idé

    En 9-5:a som gått 24000 snart..Servad regelbundet på Saab till 20000..Resten gjort av mig enligt service schemat..
    Vid lugn, helt jämn belastning och vid full belastning har den en ovana sen besiktingsdagen att rycka till väldigt kort. Ett ryck som helt klart uppkommer av att det inte tänder på ett stift eller flera i ngn halv sekund..Kommer nästan alldrig två i rad, förutom idag..
    Detta är förmodligen bara när motorn är riktigt varm, då det inte hänt med kallare motor än en som gått 15 min..
    Stiften är bytta, DI kassetten har gått kortare än bilen, vet dock inte riktigt..Rycker dock garanterat på låga varv på mycket blöt grusväg, ca: 1500 varv..på tvåan och ettan vid liten belastning, men det är ju segt underlag för en tung bil..
    Ska byta lite vakumslangar imorgon då dom på bilen är lite väl torra..
    Den är inte svårstartad förutom ibland då det verkar kunna ta lite längre tid, men det har hänt en gång sen detta felet uppkom..Så vevaxelgivaren kan det kanske vara??
    En grenrörsbult är av längst ut, men det läcker inget, lr ytterst lite då det är några få sotkorn bara..
    Finns det någon med ideér?
    Det är så pinsamt när den rycker till när man precis lämnat nån..hehe..känns som att folk tror att man inte kan köra..Dessutom är jag orolig för min stackars bil...

  2. #2
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Prova med en annan DI-kasette!

    Sedan kan vevaxelgivaren vara ett hett tips oxå!

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Finland
    Inlägg
    24
    vad har du för tändstift, kanske är de för varma?
    Provade med bosh platinum stift och motorn började misstända, böt tillbaka till NGK orginal inga problem.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    368
    Stiften är dom där NGK BCPR6ES-11..Har kört med dom förut utan några problem, förutom att förra satsen var trasig från fabrik..Så jag fick nya då som funkade mycket bra hela sommaren..

    Skulle så klart va toppen å prova med en annan DI, dock har jag ingen jag kan låna en dag eller två..För det är nog vad som behövs verkar det som..För efter jag tvättade bilen nu så går den klockrent (körde ca: 1 mil)..Men innan tvätten så åkte jag typ två mil med ett antal misständningar..En så grov/stor att det blev ett fint svart moln bakom mig

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    368
    Lyfter denna...Felet finns kvar och verkar inte bli värre...Dock har den varit mycket svårstartad två gånger..

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    STHLM/Huddinge Medlemsnr: 5631
    Inlägg
    423
    Som tidigare har sagt byt DI, har du ingen du kan byta med fösök hitta en beggad och köpa, är det inte DI kassett så har du en extra DI som du kommer att få byta för eller senare och skulle du mot all förmodan sälja bilen så är en DI inte svår såld.

    Har man saab skall en extra DI egentligen vara lika mycket standard som extrahjul


    LARS H

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    368
    Citat Ursprungligen postat av LarsH
    Som tidigare har sagt byt DI, har du ingen du kan byta med fösök hitta en beggad och köpa, är det inte DI kassett så har du en extra DI som du kommer att få byta för eller senare och skulle du mot all förmodan sälja bilen så är en DI inte svår såld.

    Har man saab skall en extra DI egentligen vara lika mycket standard som extrahjul


    LARS H
    Det är väl bara att köpa en, tänkte mest på att den förra höll ju 20400 mil så...men visst går dom sönder om vart annat så det var väl bara tur..Ingen som har en begagnad som funkar??

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    trollhättan,alingsås
    Inlägg
    400
    skulle inte di kasset funka kan det oxå vara spjällhus som krånglar

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    368
    Idag passerade bilen 24000 mils gränsen och vägrade att starta fyra fem ggr under dagen..En gång var det nästan omöjligt att få igång den..hoppade igång några ryck för att sedan lägga av..gång på gång..
    Hur som hellst så tänkte jag att nu måste jag mäta upp vevaxelgivaren, och jag fick faktiskt inget värde på den så en ny ska köpas imorgon så det med mycket stor sannolikhet är felet

    Återkommer med rapport så klart...

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    368
    Tänkte bara tala om att vevaxelgivaren var boven i dramat

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    368
    Tänkte bara tala om att vevaxelgivaren var boven i dramat

  12. #12

    Re:

    Citat Ursprungligen postat av Pepe
    Tänkte bara tala om att vevaxelgivaren var boven i dramat
    Perfekt, har nämligen exakt samma symptom på min bil. Får väl a byta då...
    _________________________
    SAAB 9-5 SC Vector 2,3t 2004

Liknande ämnen

  1. felet hittat) går dåligt på tomgång och rycker något extremt
    Av TheBlackBullit i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-01-10, 16:58
  2. 9-5 Aero -04 som rycker vid jämn gas (felet hittat).
    Av gn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-18, 02:58
  3. 9000 som rycker, vad är felet?
    Av Wallgren i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-02-02, 12:59
  4. WIS till 9-5 väldigt okomplett?
    Av Psycho Dave i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-12-31, 12:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •