Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Släpvagnskontakt - 9000

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    118

    Släpvagnskontakt - 9000

    Tjena, är det någon som har ett kopplingsschema för släpvagnskontakten på en 9000Aero -94??? gjärna med orginalfärgerna inte dom man hittar på nätet som är lite otydliga med vilka färger som skall vart -_- provade ett sånt och det vart allt annat än bra!

    Edit: Jag har sökt på forumet men inte hittat något som verkar duga... har besiktning på torsdag och måste ha kopplat in elen tills dess. Finns det ingen som har en blekaste?

    Tack på förhand
    mvh/ Pelle
    Saab Sonett III -74

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    118
    Ingen som har den blekaste?

    Puttar upp igen...
    Saab Sonett III -74

  3. #3
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Ingen aning.

    Men en metod, om än ganska jobbig, är ju att mäta sig fram kabel för kabel med multimeter (och jämföra de med de standard-kopplingsscheman för släpvagnskontakter som finns på nätet).
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    118
    Åh vad jag älskar Internet...

    Här har vi två stycket olika kopplingsscheman för släpvagnskontakt... med lite varierande färgsättning och kopplingssätt. Imorgon ifall jag har lyckats med min koppling så ska jag göra en "How to, manual"...







    "Friskt kopplat, hälften brunnit!"
    Saab Sonett III -74

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Nyköpingstrakten
    Inlägg
    435
    Den undre är den som gäller. Den visar i alla fall internationella färgkodningen.

    Ett tips. Skruvarna i kontakten brukar vara märkta med 54G, 58L osv. Det tycker jag är lättare att använda än försöka kolla på bilden. Det slutar alltid med att man blandar ihop vad som är fram och baksida på kontakten. Den där bilden visar ju framsidan, inte baksidan där kablarna ska in.

    Edit: 54G används ibland till dimbakljus istället för permanent +12v, men jag tror det är ganska ovanligt med dimbakljus på släpvagnar i Sverige.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 192
    Min kontakt kom med mellankopplingsdel som man drog till både höger och vänster ljuskontakt. bara trycka dit. Busenkelt.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    118
    Så, efter mycket om och men så är det färdigkopplat och kollat så att det fungerar

    Skälet till varför jag frågade var inte det att jag ville vet hur man kopplar, då jag har gjort det många gånger förut, utan det att Saab hade andra färger gentemot andra bilar. Utan dom har en annan färgsättning på sladdarna, det var de som förbryllade mig.

    Jag hade inför lackering av bilen gjort det fatala misstaget att klippa härvan för att sen få rådet att inte ta bort dragkroken... och eftersom jag är lika bra på Bil el som kärnvapenfysik så känndes det typ sådär->

    Men med lite hjälp av min käre far så fixade det sig idag. Det var en Saab orginaldragkrok med gjuten släpvagnskontakt, därav så kunde jag inte heller kolla orginalkopplingen. Men här kommer det som vi kom fram till iallfall


    Rödvit = Höger Blinkers (R)
    Svart = Jord (31)
    Grå = Extra/dödad (58G)
    Grön = Höger Bakljus (58R)
    Vit = Bromsljus (54)
    Blåvit = Vänster blinkers (L)
    Blå = Vänster Bakljus (58L)


    Som ni ser så stämmer inte så många färger överens med vad som Bosch t.ex. har som standard... inte andra bilar heller >.<
    Saab Sonett III -74

Liknande ämnen

  1. Hur koppla in släpvagnskontakt på 9000 -97?
    Av Micke P i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-11-13, 09:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •