Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Öppet filter!

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Svedala
    Inlägg
    157

    Öppet filter!

    Tjena! Ny här på forumet, och har en kanske enkel fråga!
    Har precis köpt en 9-3 aero och tänkte sätta på ett öppet sportluftfilter, men en kompis granne, som är väldigt duktig på saab i största allmänhet, avrådde mig från detta! Han påstod att det kunde förstöra motorstyrningen totalt! Kan detta verkligen stämma? Han sa även att man inte skulle chippa 9-3 aero, då även detta kunde förstöra motorstyrningen!
    Jonas Jeppsson
    Cooper S -02
    Saab 9³ Aero -01 -Såld-

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 690
    haha, ja och folk säger att man kan åka till månen oxå.....
    Bara skojar....

    Finns många olika teorier.. jag vet många som kör med optiflow utan problem... med steg III oxå... kolla runt lite bland trimfirmorna och köp en garanti om du är orolig.... ska nog vara lugnt om du inte trimmar hos "pelles trim o knåp" i källaren runt hörnet..
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Hej,

    Att "chippning" förstör motorstyrningen är ju inte så konstigt. Det är väl liksom poängen?

    Öppet filter är egentligen ingen höjdare på T7-bilar (som din 9-3 Aero är), mest därför att den olja man behandlar filtret med har en tendens att sabba luftmassemätaren.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 800
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    Att "chippning" förstör motorstyrningen är ju inte så konstigt. Det är väl liksom poängen?

    Öppet filter är egentligen ingen höjdare på T7-bilar (som din 9-3 Aero är), mest därför att den olja man behandlar filtret med har en tendens att sabba luftmassemätaren.

    Mvh

    KK
    Lika illa med insatsfilter av sportmodell då isåfall?
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Svedala
    Inlägg
    157
    Citat Ursprungligen postat av KK

    Öppet filter är egentligen ingen höjdare på T7-bilar (som din 9-3 Aero är), mest därför att den olja man behandlar filtret med har en tendens att sabba luftmassemätaren.

    Mvh

    KK
    Men kan man inte bara byta filterolja eller detta gäller oljor i allmänhet?
    Jonas Jeppsson
    Cooper S -02
    Saab 9³ Aero -01 -Såld-

  6. #6
    Individuell mappning TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    7 012
    Citat Ursprungligen postat av jonte_j

    Men kan man inte bara byta filterolja eller detta gäller oljor i allmänhet?

    Luftmassemätaren är inte förtjust i några oljor alls.

    Ett alternativ är att köra med std filter och i stället se till att luften kommer in lättare i luftburken.


    Mvh TD04
    CH43J6 m.m.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av TD04
    Ett alternativ är att köra med std filter och i stället se till att luften kommer in lättare i luftburken.
    Det låter t.o.m. som ett bra alternativ...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Svedala
    Inlägg
    157
    Std???
    Jonas Jeppsson
    Cooper S -02
    Saab 9³ Aero -01 -Såld-

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 568
    Citat Ursprungligen postat av jonte_j
    Std???
    Standard..
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Chippa på du, din Saabmekaniker har ju verkligen koll på läget verkar det som

    Som KK sa, det är ju liksom meningen att det skall "paja" motorstyrningen ju

    Öppet filter "funkar" det också, men det är inget att rekomendera direkt, du får inga större fördelar av det !

    /Rydde

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    En annan del av Köping
    Inlägg
    1 122
    Jag tex kör med Jr Optiflow på min 93 Aero och det funkar fint. (än så länge pepper peppar ta i trä) säjs ju som sagt att det pajar LM mätaren, men eftersom det satt ett kn insats när jag köpte bilen så såg jag inte det som ett problem eftersom det åxå är oljat! Anledningen till att jag köpte optiflowet är för att jag tycker det låter lite skjystare. Däremot så tycker jag att jag den gick bättre med Kn filtret så de blir nog att byta tillbaks!
    Mvh/Adde
    "Utan turbo kan man inte leva!"
    Kör V70 R Design
    Har hört Saab 9-3 Aero 2001
    Kika på 93 Aeron

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Citat Ursprungligen postat av Aero_Jansson
    . Däremot så tycker jag att jag den gick bättre med Kn filtret så de blir nog att byta tillbaks!
    Mvh/Adde
    Det är just det.......

    /Rydde!

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 453
    jonte_j:
    jag vill inte vara gnällig,men animerade avatarer är tyvär ej tillåtet. sorry.
    MVH Lerne
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665
    Appropå detta att oljan i sportfilter skulle förstöra luftmassemätaren. Det är nog många här som kör med sportluftfilter, hur många har fått förstörda luftmassemätare? Går de sönder ofta eller är det sådant som bara händer en gång på miljonen pga att någon har dränkt sitt filter i olja?

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trelleborg / Vallby / Skåne
    Inlägg
    1 356
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Chippa på du, din Saabmekaniker har ju verkligen koll på läget verkar det som

    Som KK sa, det är ju liksom meningen att det skall "paja" motorstyrningen ju

    Öppet filter "funkar" det också, men det är inget att rekomendera direkt, du får inga större fördelar av det !

    /Rydde
    Hmmm......

    Jag som är "Saab mekanikern"... Verkar som henke fått det om bakfoten när han skulle återberätta historien för Jonte ....

    Öppet filter är enligt mig (o många andra) ett "aber" på bilar med Lmm, dels då filter oljan har en tendens att fästa på volframtråden varpå den brinner av. Dels för att de uppg jag fått så kan T7 ha en tendens att reagera lustigt på detta i vissa situationer...

    Huvudorsaken till att jag avrådde från trimmning är att jag sett en del trimmade T7 motorer som totalhavererat (Vevhusvent relaterat med +meny av trimmet) och kunden blivit visad kalla handen på verkstan när de vill ha en ny motor på garantin .

    Ang "chippning" så var svaret jag gav henke att JAG tycker peronligen inte att det är försvarbart att chippa bilen då man börjar sträcka ut gränserna på vad HV klarar (15T #5 mår INTE bra av steg3 enligt mig . Inte LLK heller för den delen).......... Börja i rätt ända direkt och montera bättre LLK ....


    Sen ett par andra anledningar som sääääkert trimmfirmorna med anhängare säkert inte villhöra....

    MVH Henrik ( som slängde pajen i soptunnan istället för att undvika ett pajkalas
    *BMW 530D LCI-07*
    *9000 2,3T M5 Classic-1998*
    *BMW M3 CSL-2003*

  16. #16
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Citat Ursprungligen postat av Henrik-2236
    Ang "chippning" så var svaret jag gav henke att JAG tycker peronligen inte att det är försvarbart att chippa bilen då man börjar sträcka ut gränserna på vad HV klarar (15T #5 mår INTE bra av steg3 enligt mig . Inte LLK heller för den delen).......... Börja i rätt ända direkt och montera bättre LLK ....
    Hej!

    Detta är intressant, vill du beskriva närmare vad det är som är så farligt med att trimma bilen med hjälp av dessa agg ?

    Bättre LLK är alltid trevligt, men en viggen-ic klarar 260hk utan större bekymmer.

    /Rydde

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trelleborg / Vallby / Skåne
    Inlägg
    1 356
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Citat Ursprungligen postat av Henrik-2236
    Ang "chippning" så var svaret jag gav henke att JAG tycker peronligen inte att det är försvarbart att chippa bilen då man börjar sträcka ut gränserna på vad HV klarar (15T #5 mår INTE bra av steg3 enligt mig . Inte LLK heller för den delen).......... Börja i rätt ända direkt och montera bättre LLK ....
    Hej!

    Detta är intressant, vill du beskriva närmare vad det är som är så farligt med att trimma bilen med hjälp av dessa agg ?

    Bättre LLK är alltid trevligt, men en viggen-ic klarar 260hk utan större bekymmer.

    /Rydde
    Hej

    Visst kan jag göra det. Har du mätt insugstempen på ett 15T #5 agg steg 3 nån gång (som du sett IRL och ingen förskönad datorgraf från trimfirman) ?? Jag har och den var inga 930-950gr som firman påstod. Vid hård belastning (fullgasrepa på 3,4,5 växel till toppfart) som var vi uppe och vände på nästan 1100 grader. Tycker inte JAG är lämpligt

    Ang Viggen/Aero LLK så är det samma visa där. Funkar fint när det är kallt väder ( iofs inga optimala värden då heller men ...) men en varm sommardag och en glad gasfot så är den UNDERDIMENSIONERAD............

    Har inget som helst emot trimmade bilar men jag såg efter Jonte:s bästa i detta fallet. En og 9-3 Aero med över 10k mil som man har knåpat ihopa eller har lån på tycker jag är rent ut sagt KASS att klydda med medtanke på diverse fabriksfel och barnsjukdommar.

    Tycker man ska va ganska insatt i hur bilen fungerar och mår innan man börjar stoppa dit en massa grejer som kan göra plånboken TOM ( jag har varit där oxå men lärt mig av mina misstag) Bara det att det första som ska stoppas dit är den största och mest blänkande dumpventil som "pyyyser sååå fräckt" får en att höja ögonbrynen lite.....

    Men detta är bara MINA tankar o funderingar ...

    Rätta mig gärna om jag har fel..

    Mvh Henrik (som kollar oljan på 9-5:an oftare än jag tankar
    *BMW 530D LCI-07*
    *9000 2,3T M5 Classic-1998*
    *BMW M3 CSL-2003*

  18. #18
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Jag är ju lite mer praktiker än teoretiker. Min har iaf gått 7500mil med steg 3 och drygt 1500mil med steg3+ och sen även ++ men bara en kortare period.

    Härommånaden när jag uppgraderade turbon så var det verkligen inga fel på mitt 15T#5..
    Det jag däremot märkt av är ju som sagt ic´n, den började krokna efter 260 häst typ, har mätt upp 95 graders insugstemp med Tech2 en varm sommardag, det blir inte mycket effekt av det inte. Mycket laddtryck=mycket värme, då går det åt en ordentlig ic till det, nu har jag ju bytt även den som tur är

    1100 grader i avgastemp är ju helt åt helvete och skall inte vara så högt, men upp emot 1000 grader verkar ju dem aggen tåla, dem är fruktansvärt stryktåliga faktiskt, tror inte många knäckt dem pga trim, det kryllar ju av steg3 bilar därute som åker omkring utan att paja turbon

    Så fälttest kryllar det ju av och det verkar ju fungera bra, steg3 är nog rätt så safe tycker jag, men sen när man ska börja klättra uppåt från det så bör det bytas hårdvara, det är min åsikt iaf.. Fler steg3 killar kan ju skriva sina erfarenheter här om dem vill!

    /Rydde

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trelleborg / Vallby / Skåne
    Inlägg
    1 356
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Jag är ju lite mer praktiker än teoretiker. Min har iaf gått 7500mil med steg 3 och drygt 1500mil med steg3+ och sen även ++ men bara en kortare period.

    Härommånaden när jag uppgraderade turbon så var det verkligen inga fel på mitt 15T#5..
    Det jag däremot märkt av är ju som sagt ic´n, den började krokna efter 260 häst typ, har mätt upp 95 graders insugstemp med Tech2 en varm sommardag, det blir inte mycket effekt av det inte. Mycket laddtryck=mycket värme, då går det åt en ordentlig ic till det, nu har jag ju bytt även den som tur är

    1100 grader i avgastemp är ju helt åt helvete och skall inte vara så högt, men upp emot 1000 grader verkar ju dem aggen tåla, dem är fruktansvärt stryktåliga faktiskt, tror inte många knäckt dem pga trim, det kryllar ju av steg3 bilar därute som åker omkring utan att paja turbon

    Så fälttest kryllar det ju av och det verkar ju fungera bra, steg3 är nog rätt så safe tycker jag, men sen när man ska börja klättra uppåt från det så bör det bytas hårdvara, det är min åsikt iaf.. Fler steg3 killar kan ju skriva sina erfarenheter här om dem vill!

    /Rydde



    Henrik
    *BMW 530D LCI-07*
    *9000 2,3T M5 Classic-1998*
    *BMW M3 CSL-2003*

  20. #20
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Japp, 95 grader, ca 20 ute den dagen, men ok, vi hade gasat ett par vändor genom norrköping

    Sen beställde jag ny ic

    Du har snart PM!

    /Rydde !

Liknande ämnen

  1. öppet filter
    Av zman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-02-19, 22:52
  2. Öppet filter og 9-3
    Av torsobon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-04-30, 20:58
  3. öppet filter?
    Av saabistan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-09, 21:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •