Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Regnsensor 9-3ss fungerar dåligt

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    208

    Regnsensor 9-3ss fungerar dåligt

    Eftersom det har regnat en hel del på sista tiden har jag kör regnsensorn mycket och har filosoferat lite kring att den inte funkar klockrent. Oavsett vilken känslighet jag ställt in så tillåter den ibland att rutan blir full av vatten för att nästa sekund toktorka på nästan torr ruta....

    Kollega med Volvo XC90 säger samma sak, verkar som BMW och Audi-ägarna är mer nöjda med denna funktion.

    Vad säger ni SS ägare, funkar det bra för er och vilken känslighet kör ni på?

    Tilläggas kan att vid sista servicen fick jag ny programvara men det har inte avhjälpt problemet....
    SAAB 9-3 SS Aero 2004

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 426

    Re: Regnsensor 9-3ss fungerar dåligt

    Citat Ursprungligen postat av zandman72
    Eftersom det har regnat en hel del på sista tiden har jag kör regnsensorn mycket och har filosoferat lite kring att den inte funkar klockrent. Oavsett vilken känslighet jag ställt in så tillåter den ibland att rutan blir full av vatten för att nästa sekund toktorka på nästan torr ruta....

    Kollega med Volvo XC90 säger samma sak, verkar som BMW och Audi-ägarna är mer nöjda med denna funktion.

    Vad säger ni SS ägare, funkar det bra för er och vilken känslighet kör ni på?

    Tilläggas kan att vid sista servicen fick jag ny programvara men det har inte avhjälpt problemet....
    Regnsensorn på båda mina 9-3:or var bedrövlig.
    Ibland vispa den på utan att det var något vatten på rutan och ibland gick den inte ens igång fastän man inte ens såg ut.
    På min A4 funkar den däremot hur bra som helst.
    Dessutom ställer man känsligheten direkt på spaken viket är mycket bra jämfört med alla knapptryckningar och vred man var tvungen att göra på Saaben.

    Så för att svara på din fråga, den är tyvärr så dålig, jag körde alltid på högsta läget.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 927
    Kör alltid på högsta läget och den har fungerat klockrent på cabben i alla fall.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    606

    Re: Regnsensor 9-3ss fungerar dåligt

    Kör regnsensorn på högsta känslighet. Det torkar ändå för lite ofta.
    I motorvägsfart funkar det bättre iofs (beror väl på att sensorn känner av mer vatten).

    Undrar förresten över en sak här:
    På min bil startar torkarna inte efter att jag har slagit på tändningen (trots regn ), eller om det börjar regna efter längre uppehållsväder.
    Dvs jag får flytta spaken från regnsensor-läget och sen tillbaka för att funktionen skall sparka igång...
    Skall det vara så??

    Använder ändå regnsensor-funktionen ofta, men den kunde ju ha varit bättre intrimmad...

    mvh
    9-3 SC Aero 07

  5. #5
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273

    Re: Regnsensor 9-3ss fungerar dåligt

    Citat Ursprungligen postat av icbm
    Dvs jag får flytta spaken från regnsensor-läget och sen tillbaka för att funktionen skall sparka igång...
    Skall det vara så??
    Tyvärr är det så

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    208

    Re: Regnsensor 9-3ss fungerar dåligt

    Citat Ursprungligen postat av icbm

    Undrar förresten över en sak här:
    På min bil startar torkarna inte efter att jag har slagit på tändningen (trots regn ), eller om det börjar regna efter längre uppehållsväder.
    Dvs jag får flytta spaken från regnsensor-läget och sen tillbaka för att funktionen skall sparka igång...
    Skall det vara så??

    mvh
    Ja, jag tror det är "by design", man vill ju styra när regnsensorn ska vara aktiv, tex om du slår på tändningen på vintern och bladen är fastfrusna är de ju inte så bra om den får för sig att försöka torka osv.

    Håller med om att i motorvägsfart funkar det bättre men jag kör mest i stan och då är det lite si och så med funktionen
    SAAB 9-3 SS Aero 2004

  7. #7
    Min var lika puckad på min Octavia RS.
    Dock var den enbart för snabb trots att jag satte på den minst känsliga nivån.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    140
    Hela sommaren har jag använt regnsensorn och den har vekligen fungerat klockrent. Nu på vintern däremot känns den lite skum ibland, toktorkar när det inte behövs och tvärtom.

    Var sitter sensorn? Är det högst upp i mitten på rutan?

    Mina torkare börjar bli slitna, de kanske lämnar vatten där sensorn känner av fast resten av rutan är torr..

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 273
    Jag har haft samma problem som ni övriga. Ibland funkar den klockrent länge och väl. Sen får den spelet och viftar som tokig. Sen ibland torkar den inte alls när det är massor av vatten på rutan. Jag kör på högsta läget.

    Har en polare som kör V70, han har samma problem. Däremot två andra som kör Bmw har aldrig märkt några problem. Verkar som tyskarna har lagt lite större budget för sitt mjukvaruteam som utvecklar regnsensorfunktionen

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Hallstahammar
    Inlägg
    198
    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    Jag har haft samma problem som ni övriga. Ibland funkar den klockrent länge och väl. Sen får den spelet och viftar som tokig. Sen ibland torkar den inte alls när det är massor av vatten på rutan. Jag kör på högsta läget.

    Har en polare som kör V70, han har samma problem. Däremot två andra som kör Bmw har aldrig märkt några problem. Verkar som tyskarna har lagt lite större budget för sitt mjukvaruteam som utvecklar regnsensorfunktionen
    Se till å ha fräscha torkare istället så ser ni att den funkar fint...min missade massor torkade inte när den skulle mm... men när jag bytte till nya torkare (BOSCH) så fungerar den klockrent.

    //mvh
    Kör: Saab 93 SS Aero -03-- BSR steg 1

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 426
    Citat Ursprungligen postat av zeki
    Se till å ha fräscha torkare istället så ser ni att den funkar fint...min missade massor torkade inte när den skulle mm... men när jag bytte till nya torkare (BOSCH) så fungerar den klockrent.

    //mvh
    Spelade aldrig någon roll för mig.
    Funkade lika dålig på både SS:en och SC:n oavsett hur bra bladen var.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    208
    Citat Ursprungligen postat av D.J
    Citat Ursprungligen postat av zeki
    Se till å ha fräscha torkare istället så ser ni att den funkar fint...min missade massor torkade inte när den skulle mm... men när jag bytte till nya torkare (BOSCH) så fungerar den klockrent.

    //mvh
    Spelade aldrig någon roll för mig.
    Funkade lika dålig på både SS:en och SC:n oavsett hur bra bladen var.
    Samma här, mina blad är 1 månad gamla och har samma problem som innan jag bytte dom.
    SAAB 9-3 SS Aero 2004

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    118
    Citat Ursprungligen postat av Corduroy
    Var sitter sensorn? Är det högst upp i mitten på rutan?
    Regnsensorn sitter väll längst upp, i mitten framför backspegeln på rutan ja.


    Citat Ursprungligen postat av Corduroy
    Mina torkare börjar bli slitna, de kanske lämnar vatten där sensorn känner av fast resten av rutan är torr..
    Sensorn känner nog inte av vatten utan är troligen en optisk enhet som "läser av" brytningen i ljuset som vattedroppar och andra "vattenrester" som ligger på rutan ger!?!

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    53
    Jag haf haft mina torkarblad i 2år/7.400 mil (orginal) och funkar fortfarande klockrent. Dock får man ibland byta känslighet mellan olika typer av nederbörd. Och att det skulle fungera bättre på BMW eller Audi tror jag inte på. Det handlar snarare om att många av dem ALDRIG skulle erkänna en sådan sak
    9-3SS Vector

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 426
    Citat Ursprungligen postat av husaab
    Jag haf haft mina torkarblad i 2år/7.400 mil (orginal) och funkar fortfarande klockrent. Dock får man ibland byta känslighet mellan olika typer av nederbörd. Och att det skulle fungera bättre på BMW eller Audi tror jag inte på. Det handlar snarare om att många av dem ALDRIG skulle erkänna en sådan sak
    Okej!
    Jag jämför min nuvarande bil i signaturen med 2 av mina egna ng9-3 samt min fars ng9-3 och du kallar mig ändå för lögnare?

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    53
    Lögnare var väl att ta i
    För min egen del har jag inga problem med regnsensorn. Det som är att olika nederbörd ger olika effekt på sensorn. Jag åker regelbundet i både BMW och Audi och det är samma funktionalitet och effekt på dem... det kanske är en ren slump?
    Sedan är det ett känt fenomen att många(inte alla) som köper Audi och BMW defakto aldrig skulle erkänna problem med bilen då det är en status grej! Hurvida dina Saab:ar inte haft fungerande sensorer kan jag inte bedömma!
    9-3SS Vector

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    606
    Nu fick jag "Regnsensor ur funktion - kontakta verkstad" i morse...
    Hoppas på att det bara var tillfälligt beroende på isbildning...

    mvh
    9-3 SC Aero 07

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 273
    Citat Ursprungligen postat av icbm
    Nu fick jag "Regnsensor ur funktion - kontakta verkstad" i morse...
    Hoppas på att det bara var tillfälligt beroende på isbildning...

    mvh
    Har du vanlig intervalltorkning nu istället då, eller är det bara "dött" i det läget?

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    606
    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    Citat Ursprungligen postat av icbm
    Nu fick jag "Regnsensor ur funktion - kontakta verkstad" i morse...
    Hoppas på att det bara var tillfälligt beroende på isbildning...

    mvh
    Har du vanlig intervalltorkning nu istället då, eller är det bara "dött" i det läget?
    Mitt minne sviker mig...

    Har för mig att torkarna gjorde ett svep efter felmeddelandet, vilket skulle kunna tyda på vanlig intervalltorkning.
    Men sen skedde inga mer svep, och om det berodde på att det dog, eller att jag instinktivt puttade spaken till off-läge, minns jag inte.

    Brukar vara rätt trött om morgnarna på väg till jobbet...

    mvh
    9-3 SC Aero 07

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 273
    För om det nu blev vanlig intervalltorkning istället, så är det ju bara att skratta dig lycklig.

Liknande ämnen

  1. Hastighetsmätaren fungerar dåligt saab 9000
    Av Jbx i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-11-12, 23:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •