Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Motorn ryker & och luktar bränt OG9-5

  1. #1

    Motorn ryker & och luktar bränt OG9-5

    Hej alla. Nu har jag suttit å läst detta forum i en månads tid, nybliven saabägare av en9-5 -98 och hittat massa saker som jag behövt ha svar på. Men nu till ett problem jag inte hittat på forumet.

    Det började med att jag hade duktigt med majonäs i oljepåfyllningsröret. Vidare så luktade det avgaser inne i bilen varje gång jag stannade. Nån dag efter att jag märkt detta problem skulle jag besikta, det första killen på bilprovningen säger när jag kommer dit och han öppnar huven är: "jaha, här luktar det avgaser, kolla till de här slangarna, det läcker någonstans" (han pillade på slangarna till vevhusventileationen)

    Visst tänkte jag, då har jag i alla fall fått svar på varför jag håller på att gasas ihjäl inne i cupén.

    Det och mitt problem med majonäs gjorde att jag bytte vv till den senaste versionen ( 6 tror jag visst det är) samt gjorde ett oljebyte.

    Nu till mitt nya problem: Efter vv bytet så har har det slutat lukta avgaser, och istället ryker det som fan (nånstans från motorn, stört omöjligt att se varifrån) samt att istället för att lukta avgaser så luktar det bränt (och det rejält) varje gång man står still. Visst, när man kör blåser väl allt bort, så det e inte så konstigt.

    Någon som kan ha en aning om vad som försigår? De jag pratat med hittils gissar på att det läcker olja på grenröret. Visst läcker den lite olja, men det luktade inte så här illa innan jag bytte vv. Kan det kanske va så enkelt som att det är aningen lite mer olja i nu, så att det blir värre? jag blir inte klok på det här...

    Tacksam för svar....
    9-3 SC Aero ´07 (Saab nr.7)

  2. #2
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 684
    Medlem#
    7346
    Du har inte fått olja någonstans på grenröret i samband med att du bytte vevhusventen? Det kan ju annars osa som satan rätt lång tid...

  3. #3
    Jag har hittat felet. Oljetrycksgivaren läcker ganska ordentligt så oljanrinner rakt ner på katten... Jag blev supernöjd att jag hittat vad som var fel, köpte en ny givare å skulle byta. Efter två timmars försök med hundra olika verktyg, både ovan & underifrån, insåg jag att det var omöjligt att lossa gamla givaren utan att ta bort startmotorn. Tyvärr är det mer än vad jag törs ge mig på, så det blir ett samtal till verkstan på tisdag.

    Men lika glad är jag för det, för jag har hittat läckaget!!!
    9-3 SC Aero ´07 (Saab nr.7)

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 031
    Känns skönt ändå, när man vet vad det är iallafall.
    9-5 2,3t -02
    9-5 2,0t -02

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Slö, ryker och luktar bränt samt P1105 OG9-5 2.0t BioPower -10
    Av manton i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2018-11-05, 22:22
  2. [LÖST] Högtalare luktar bränt NG9-3
    Av Avveawesome i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2018-10-14, 13:10
  3. Bromsar ryker och luktar bränt NG9-3
    Av aeromagnus i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2017-10-18, 18:50

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •