Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Vem är tillverkaren av DVD-Gps!?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Inlägg
    91
    Medlem#
    2456

    Vem är tillverkaren av DVD-Gps!?

    Vem är det som tillverkar kartorna för Saab/Kenwood navi-skivorna? Om jag har förstått det hela rätt så, så finns det bara tre-fyra kart-tillverkare som sedan, i detta fallet, Kenwood köper sina kartor från!
    Är det någon som känner till detta?

    Den aktuella bilen är en 9-5 -03 med org. GPS!!

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 280

    Re: Vem är tillverkaren av DVD-Gps!?

    Citat Ursprungligen postat av oreda
    Vem är det som tillverkar kartorna för Saab/Kenwood navi-skivorna? Om jag har förstått det hela rätt så, så finns det bara tre-fyra kart-tillverkare som sedan, i detta fallet, Kenwood köper sina kartor från!
    Är det någon som känner till detta?

    Den aktuella bilen är en 9-5 -03 med org. GPS!!

    9-5 01 -03 har GPS från Kenwood och då även kartor därifrån, 9-5 från 04- har Denso navigationsenhet och skivor.

    9-3SS har Navteq.s system.

  3. #3
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Denna Kart-DVD "KNA-MP225" är den senaste till den Kenwood KNA-DV2200 baserade navigering som SAAB använder sig av i 9-5 http://www.justkenwood.co.uk/stock01/knamp225.asp

    Kartdatabasen är baserad på Navtech kartdatabas.

    Kart-DVDn som fanns med original till bilen hade/har en SAAB logga vid uppstart medans denna Kenwood Original DVD har Kenwood logga vid uppstart. F.ö. är det likadant utseende & funkar som den skall. Även bl.a. Ford & Jaguar anväder sig av samma DVD i några av deras navigeringssystem så även deras DVD-skivor ska funka om man kommer över en sådan.

    Med tanke på att det står både 'Kenwood Corporation' & 'Denso Corporation' på dessa DVD-skivor så får man anta att de antingen ingår i samma organisation eller har något sammarbete. Dock så funkar inte kart-DVD:erna till de nyare systemen i de äldre & vice versa.

  4. #4
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941

    Re: Vem är tillverkaren av DVD-Gps!?

    Citat Ursprungligen postat av 93t
    9-5 01 -03 har GPS från Kenwood
    9-5 före -02 fanns väl inte med intregrerade navi system, utan då användes ett VDO-Dayton sytem som monterades brevid.

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 280

    Re: Vem är tillverkaren av DVD-Gps!?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Citat Ursprungligen postat av 93t
    9-5 01 -03 har GPS från Kenwood
    9-5 före -02 fanns väl inte med intregrerade navi system, utan då användes ett VDO-Dayton sytem som monterades brevid.
    My bad. 02-03 ska det vara isf.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trelleborg / Vallby / Skåne
    Inlägg
    1 357

    Re: Vem är tillverkaren av DVD-Gps!?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Citat Ursprungligen postat av 93t
    9-5 01 -03 har GPS från Kenwood
    9-5 före -02 fanns väl inte med intregrerade navi system, utan då användes ett VDO-Dayton sytem som monterades brevid.
    Njae, det fanns Becker/Kenwood navi MY2002 (har det i den ena 9-5:an) , står Saab-Becker på den...





    Henrik
    *BMW 530D LCI-07*
    *9000 2,3T M5 Classic-1998*
    *BMW M3 CSL-2003*

  7. #7
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Vill bara säga att Saab inte bara byter utrustning på helårs basis, utan det händer ju att det byts på halvår också. Tidiga 02:or kan således ha annat system än sena 02:or.

    /Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  8. #8
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941

    Re: Vem är tillverkaren av DVD-Gps!?

    [quote=Henrik-2236][quote="Fredrik / 1941":zm28p13n][quote=93t]9-5 01 -03 har GPS från Kenwood [/quote]
    9-5 före -02 fanns väl inte med intregrerade navi system, utan då användes ett VDO-Dayton sytem som monterades brevid.[/quote]

    Njae, det fanns Becker/Kenwood navi MY2002 (har det i den ena 9-5:an) , står Saab-Becker på den...

    [url="http://houke.efterbliven.com/albums/userpics/10001/normal_Bild%20004%7E7.jpg"]http://houke.efterbliven.com/albums/use ... 04%7E7.jpg[/url]

    Henrik[/quote:zm28p13n]
    Mycket möjligt, men det var nog inget som fanns på den Svenska marknaden, eller?

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Inlägg
    91
    Medlem#
    2456
    Nu tycker jag att det har spårat ut lite!!!

    Det jag undrar, är varifrån Kenwood köper in sina kartorna?! Inte vilket år dom olika navi-system kom!

  10. #10
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av oreda
    Nu tycker jag att det har spårat ut lite!!!

    Det jag undrar, är varifrån Kenwood köper in sina kartorna?! Inte vilket år dom olika navi-system kom!
    Tycker det är en intressant tråd.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Inlägg
    91
    Medlem#
    2456
    Jo, det är det väl egentligen. Men, det var ju inte riktigt vad jag menade!!

  12. #12
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Jo ämnet är intressant, speciellt med tanke på att det finns ganska lite öppen information om detta med navigation.

    Men du har fått en del info i mitt första inlägg i denna tråd.

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327
    I sverige gick det inte att köpa "fabriksmonterad" navigation till MY02. Däremot så fanns det ett system från VDO som de hade i tillbehörslistan. Till MY03-04 så var det Kenwood och från MY05 och framåt så är det numera DENSO.

    Självklart gäller detta 9-5an.
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  14. #14
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540
    kartorna kommer med största sannolikhet ifrån Navteq eller TeleAtlas då de är bla de största i världen på "fordons kartor."

    Dock säljer de dem inte direkt till slutkund. Man får handla dem av Kenwood eller Saab.

    <lite lagom ironi>
    Eftersom jag inte vill uppmana till olagligheter så passar jag på att säga ifrån om det omoraliska beteendet att provköra nya/beg bilar med "rätt" Navi i syfte att åka hem o bränna kopia på kartskivan.
    Fy skäms. Oavsett om det är listigt eller inte. Så gör man bara inte, man betalar sin surt förvärvade tusnelappar för kart cd'n", så det så
    </lite lagom ironi>
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  15. #15
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Jag hänger på i den allmäna off-topicen i denna tråd:
    Navi:n i 04:orna är rätt så "bulkig" och tar ju upp en hel del plats i bagaget med växlaren och DVD-läsaren.
    På 05 sitter det väl en läsare i enheten fram i panelen. Är det lika mycket "grejs" i bagaget på dessa?
    Är det möjligt (inom rimlighetens gränser) att stoppa en 05-navi i en 04 som inte haft navi innan?

  16. #16
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Jag svarar mig själv med hjälp av sökfunktionen:
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=128274

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327
    Nackdelen med DENSO:n i -05---> är att man inte kan använda navi:n och spela skiva i enheten i kupe:n samtidigt, man är mao begränsad till växlaren i skuffen. Dock är det ju så att man i -03-04 inte ens har en spelare i kupe:n så...

    Skulle personligen sätta in ett eftermarknadssystem typ Kenwood DDX7025 eller Pioneer AVID-X1 el dylikt
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trelleborg / Vallby / Skåne
    Inlägg
    1 357

    Re: Vem är tillverkaren av DVD-Gps!?

    [quote=Fredrik / 1941][quote="Henrik-2236":2zzgysgr][quote="Fredrik / 1941":2zzgysgr][quote=93t]9-5 01 -03 har GPS från Kenwood [/quote]
    9-5 före -02 fanns väl inte med intregrerade navi system, utan då användes ett VDO-Dayton sytem som monterades brevid.[/quote]

    Njae, det fanns Becker/Kenwood navi MY2002 (har det i den ena 9-5:an) , står Saab-Becker på den...

    [url="http://houke.efterbliven.com/albums/userpics/10001/normal_Bild%20004%7E7.jpg"]http://houke.efterbliven.com/albums/use ... 04%7E7.jpg[/url]

    Henrik[/quote:2zzgysgr]
    Mycket möjligt, men det var nog inget som fanns på den Svenska marknaden, eller?[/quote:2zzgysgr]

    Nix, du har helt klart för dig ..

    Henrik
    *BMW 530D LCI-07*
    *9000 2,3T M5 Classic-1998*
    *BMW M3 CSL-2003*

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 280
    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Jag hänger på i den allmäna off-topicen i denna tråd:
    Navi:n i 04:orna är rätt så "bulkig" och tar ju upp en hel del plats i bagaget med växlaren och DVD-läsaren.
    På 05 sitter det väl en läsare i enheten fram i panelen. Är det lika mycket "grejs" i bagaget på dessa?
    Är det möjligt (inom rimlighetens gränser) att stoppa en 05-navi i en 04 som inte haft navi innan?

    Jag har precis gjort denna operation i min 04.a och det var relativt enkelt to.m.

    Störtskönt med navigator för en annan som lätt går vilse i sitt eget badrum

  20. #20
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Hittade en på bildelsbasen... 13975 skulle de ha!

Liknande ämnen

  1. Vad heter tillverkaren?
    Av saab_4ever i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-09-27, 11:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •