Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: shift up!

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    283

    shift up!

    ja på 9000 så finns det en shift up lampa jag undrar vad den är till är det nån extra funktion för den har aldrig lyst undrar om man kan koppla in den som spiknings indikator...

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 726

    Re: shift up!

    Citat Ursprungligen postat av OneK
    ja på 9000 så finns det en shift up lampa jag undrar vad den är till är det nån extra funktion för den har aldrig lyst undrar om man kan koppla in den som spiknings indikator...
    har du sett lampan , skall sitta längst ned till vänster i raden. Den skall lysa när du kör oekonomiskt.

    Har en helt hus, med laddtrycksmätare, tank osv. men det är från en -88, frågan är om det funkar och bara sätta i min!?, den har ju ingen shiftupplampa i min. så lite info om inkoppling osv är jag med intresserad av!

    ///MATTSSON
    Kör: 9000 Aero -91

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    283

    Re: shift up!

    Citat Ursprungligen postat av the_Mattsson
    Citat Ursprungligen postat av OneK
    ja på 9000 så finns det en shift up lampa jag undrar vad den är till är det nån extra funktion för den har aldrig lyst undrar om man kan koppla in den som spiknings indikator...
    har du sett lampan , skall sitta längst ned till vänster i raden. Den skall lysa när du kör oekonomiskt.
    jaha då vet jag vad den ska vara till den har liskom aldrig lyst så jag vill med veta hur man kopplar in den...

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    1 731
    Den är väl till för den amerikanska marknaden (bland annat?) så vitt jag vet och är till för att uppmärksamma föraren (som kanske är van automatlåda) att det kan vara dags att växla...

    Är nog inga större svårigheter att koppla in den om man nu vill det skulle jag tro... Funktionen tror jag däremot är "sådär", den börjar nog lysa rätt tidigt...

    Ska du OneK koppla in den som spikningsindikator så gör du nog bäst i att byta ut lampan mot en lysdiod som reagerar lite snabbare än en vanlig glödlampa...

    Mvh

    /Martin

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    283
    Citat Ursprungligen postat av Schlbuditz
    Ska du OneK koppla in den som spikningsindikator så gör du nog bäst i att byta ut lampan mot en lysdiod som reagerar lite snabbare än en vanlig glödlampa...

    Mvh

    /Martin
    hehe okej får väl se vad som händer... jag tror inte jag gör det utan sätter det nån annanstans:P

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Tror att lampan (funktionen) kan aktiveras med tech-II. Någon som vet säkert?
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 571
    Tror det fattas en kabel.. Något säger mig "55" lr så.. Finns i en gammal tråd vilken kabel man ska dra dit..

    Tror även det fattas en lampa där..

    /Marcus
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888
    Står lite om detta här när det gäller 9000.

    Det där att programmera bort funktionen med Tech2 tror jag gäller nyare bilar, ex og9-3 & 9-5 men är inte alls säker.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327
    Shift up light är till för US marknaden. Det är(var) lag på att de skulle finnas någon typ av indikator för att hjälpa till med växlingspunkter för ekonomisk och miljövänlig körning.

    På andra marknader är den inte inkopplad. Det saknas en kabel och lampa. Går dock att dra kabeln, och sedan enabla med TechII. Förstår dock inte varför då det bara skall vara en otroligt störande lampa enligt jänkarna, men det är väll nått med att man alltid vill ha det man inte har....
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    283

    hej !

    hehe jag sätter nog inte dit den lampan orka se den lysa hela tiden....men det var kul att veta vad det var till :P

  11. #11
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469
    Sett samma på og900.
    Ha den som shiftlight? he he

    Lite svag? Nja..
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  12. #12
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt

    För er som undrar: Så här ser den ut i en gammal 900. (Fast inte så suddig kanske)
    Som shiftlight så räcker ljusstyrkan faktiskt till på natten, men tyvärr inte på dagen.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    646
    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    Shift up light är till för US marknaden. Det är(var) lag på att de skulle finnas någon typ av indikator för att hjälpa till med växlingspunkter för ekonomisk och miljövänlig körning.
    Jepp, men det var nog bara om tillverkarna så ville för att få en lägre bränsleförbrukning i sitt produktblad (körschemat blev lite mer styrt). Givetvis måste lampan vara i försäljningsexemplaren om den testats med denna för aktuell modell, kan ju varit olika beroende på motor o s v under åren.
    #2579
    Varför blir det kaos i södra sverige när det en dag snöar precis som en vanlig dag i norrland?

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Mölnbo
    Inlägg
    957
    Hade en sådan lampa på min gamla 9000 som var en usa import.
    På den satt det även en extra givare på vx-lådan som indikerade när 5ans växel var i. När 5an var i lyste ej lampan. Har också förmig att det fanns ytterligare någon givare på motorn som var vacumstyrd som hade med den lampan att göra.
    Garaget Facebook instagram
    Frågan är inte OM något kommer att rasa.Frågan är bara när och hur spektakulärt? Mvh Åke Jahnson.
    Quicksand´s got no sense of humor

Liknande ämnen

  1. Shift up lampan?
    Av Viktor burström i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-02-24, 15:03
  2. kan man få shift up att lysa på en saab 9-5 ?
    Av klimpan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-10-16, 23:54
  3. Short Shift
    Av Brochan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-13, 22:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •