Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: 9-3ss uppgradering från E413 avr

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    827

    9-3ss uppgradering från E413 avr

    Tja!

    Dags att börja modda min ss.
    Fråga ett, hur får jag bort dörrsidorna fram för de måste bytas omg!
    Det är 6,5" som sitter i framdörrarna va, hur djupa kan man ha? Jag har en uppsättning amegor q-qomp liggandes samt ett par dls magnesiumsserie. Amgerona dunkar ju bättre men dlserna harmindre magneter.

    Bör man sätta asfaltsmatta för att få bort de mesta vibrationerna frå dörrsidorna?

    Pioneer 69erna ger jag inte mkt för heller, vad ska man ha där ist? HAr för mig att förr när jag var audiofikus så fanns nått element med samma mått som 6xor fast membranytan motsvarade 7x10 och skulle ge bättre drag, finns fortf?

    Överkurs men ev i framtiden, svårt att få bort instrpanelen så man kan byta 3,5skrikorna med?

    Tack på förhand!

    EDIT: Vilken ohm bör elementen ligga på?
    Goin' on rage n anabolic fuel!!

  2. #2
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273

    Re: 9-3ss uppgradering från E413 avr

    Citat Ursprungligen postat av G-man
    Tja!

    Dags att börja modda min ss.
    Fråga ett, hur får jag bort dörrsidorna fram för de måste bytas omg!
    Det är 6,5" som sitter i framdörrarna va, hur djupa kan man ha? Jag har en uppsättning amegor q-qomp liggandes samt ett par dls magnesiumsserie. Amgerona dunkar ju bättre men dlserna harmindre magneter.

    Bör man sätta asfaltsmatta för att få bort de mesta vibrationerna frå dörrsidorna?

    Pioneer 69erna ger jag inte mkt för heller, vad ska man ha där ist? HAr för mig att förr när jag var audiofikus så fanns nått element med samma mått som 6xor fast membranytan motsvarade 7x10 och skulle ge bättre drag, finns fortf?

    Överkurs men ev i framtiden, svårt att få bort instrpanelen så man kan byta 3,5skrikorna med?

    Tack på förhand!

    EDIT: Vilken ohm bör elementen ligga på?
    DLS har 7x10" tror det heter något 1070 eller nått. är inte det lättaste att få dit dem i ng900 i alla fall, var ett tag sedan jag kollade i en SS, men jag tror de ska gå på relativt enkelt där.

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 272
    Dörrhögtalarna har en impedans på 2 Ohm

    Resten ligger på 4

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ånge
    Inlägg
    1 284

    Re: 9-3ss uppgradering från E413 avr

    Citat Ursprungligen postat av G-man

    Överkurs men ev i framtiden, svårt att få bort instrpanelen så man kan byta 3,5skrikorna med?
    Du behöver inte ta bort instrumentpanelen för att byta dessa, bara att bända bort gallret på de två på sidorna iaf. Använd något passande som inte skadar ytan runt om. Det ger ett otroligt lyft i ljudbilden bara genom att byta dem till något bättre.

    Sen finns det hur mycket som helst om man söker i ämnet på forumet...
    9-3 SS 2.0t Vector -03
    9-3 SC 2.0t Aero Biopower -09

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    827
    Tack så jättemkt för svaren so far!

    Var i tusingens får man tag i 6" med 2ohm då?!

    Samt igen, hur får man bort dörrsidorna och hatthyyllan bak? 6x9erna såg ut att va skruvade ovanifrån såg det ut som om jag inte missminner mig kopiöst?

    Drog ba lite snabbt kring panelen på dörrsidorna fram men kunde inte hitta några skruvar? Var ska man se upp vid, vill inte ha sönder alltförmånga plastpluppar.

    MVH
    Goin' on rage n anabolic fuel!!

  6. #6
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706
    Citat Ursprungligen postat av G-man
    Tack så jättemkt för svaren so far!

    Var i tusingens får man tag i 6" med 2ohm då?!

    Samt igen, hur får man bort dörrsidorna och hatthyyllan bak? 6x9erna såg ut att va skruvade ovanifrån såg det ut som om jag inte missminner mig kopiöst?

    Drog ba lite snabbt kring panelen på dörrsidorna fram men kunde inte hitta några skruvar? Var ska man se upp vid, vill inte ha sönder alltförmånga plastpluppar.

    MVH
    Dörrsidorna sitter skruvarna under det svarta handtaget. Finns 2 skruvar sedan är det bara att dra utåt och uppåt.

    Hatthyllan sitter bara med klipps.
    Fäll baksätet, sitter det klipps som du kan trycka in i mitten gör du det annars är det bara att dra. Dra i underkant av hatthyllan emot du och uppåt.

    M.v.h. Andreas

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ånge
    Inlägg
    1 284
    Citat Ursprungligen postat av G-man
    Tack så jättemkt för svaren so far!

    Var i tusingens får man tag i 6" med 2ohm då?!

    Samt igen, hur får man bort dörrsidorna och hatthyyllan bak? 6x9erna såg ut att va skruvade ovanifrån såg det ut som om jag inte missminner mig kopiöst?

    Drog ba lite snabbt kring panelen på dörrsidorna fram men kunde inte hitta några skruvar? Var ska man se upp vid, vill inte ha sönder alltförmånga plastpluppar.

    MVH
    Se bild för demontering av dörrsidorna. Använd ett kilformat verktyg...


    Om du fäller bakätet ser du ett gäng "plastploppar" i framkant på hatthyllan. Använd en skruvmejsel och tryck in ploppen i mitten på samtliga och plocka bort dem. Sen ä det bara att dra hatthyllan mot dig lagom försiktigt. Ganska enkelt faktiskt...

    9-3 SS 2.0t Vector -03
    9-3 SC 2.0t Aero Biopower -09

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    827
    Mittenhögtalarn på brädan, ska man beställa en sådan också när man ändå byter ut de övriga? Vad är det för storlek, ohm och vad gör den för nytta?

    Newbie
    Goin' on rage n anabolic fuel!!

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 272
    Citat Ursprungligen postat av G-man
    Mittenhögtalarn på brädan, ska man beställa en sådan också när man ändå byter ut de övriga? Vad är det för storlek, ohm och vad gör den för nytta?

    Newbie

    Den är 4" och kräver ett ganska extremt låg byggdjup pg.a ventilationskanalen under, köper du en högtalare utan öron så ska den passa "bolt on" med metallclipsen som originalaren sitter med..

    Jag köpte Kenwoods lite värre serie, tyvärr går alla högtalare bara köpa i par så jag beställde ett par och sålde den ena.

    Har en sådan Kenwood 4" liggandes från min förra SS som passar direkt i om du är intresserad?

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    827
    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Citat Ursprungligen postat av G-man
    Mittenhögtalarn på brädan, ska man beställa en sådan också när man ändå byter ut de övriga? Vad är det för storlek, ohm och vad gör den för nytta?

    Newbie

    Den är 4" och kräver ett ganska extremt låg byggdjup pg.a ventilationskanalen under, köper du en högtalare utan öron så ska den passa "bolt on" med metallclipsen som originalaren sitter med..

    Jag köpte Kenwoods lite värre serie, tyvärr går alla högtalare bara köpa i par så jag beställde ett par och sålde den ena.

    Har en sådan Kenwood 4" liggandes från min förra SS som passar direkt i om du är intresserad?
    Inte helt ointressant...
    Vilka ljud kommer från centern, är det rösten eller även musiktonerna?
    Goin' on rage n anabolic fuel!!

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Arboga
    Inlägg
    26
    G-man>> Jag har pajjat mina dörrhögtalare. Så om du ska sälja dina så är jag intresserad.

    Mvh Ola
    ---------------------------
    9-3 SS Aero -04

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    827
    Orginalskiten åker för nya doningar så man slipper 2ohmsskiten!

    Tänkte låta mitt 4kanals rf-steg driva framsystemet och 1070ina bak, ta högnivåomvandlare från signalen till 6X9orna. Hur högt spelar dem, fullrange?

    6orna i framdörrarna, mellan vilka frek spelar de?

    Hur får man lättast in strömkabeln från motorrummet och sedan genom kupen till trunken?
    Goin' on rage n anabolic fuel!!

  13. #13
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    6x9 spelar endast 20-100 Hz.
    6" i framdörrarana spelar 80-800 Hz om du har AMP2 monterat. Står att läsa i FAQ

    Jag och 93t drog våra strömkablar i robotslang under bilen. Är trångt nog som det är i trösklarna i bilen.

    Mvh Stoffe

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    827
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    6x9 spelar endast 20-100 Hz.
    6" i framdörrarana spelar 80-800 Hz om du har AMP2 monterat. Står att läsa i FAQ

    Jag och 93t drog våra strömkablar i robotslang under bilen. Är trångt nog som det är i trösklarna i bilen.

    Mvh Stoffe
    Tack! Inte för att va den men att dra utanförbilen låter liite tattigt men wtf, funkar det så! Hur fick ni in den i skuffen sen då och var fästet man den under bilen?

    Tips på ställen som säljer sån slang, kostnad/m?
    Goin' on rage n anabolic fuel!!

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 272
    [quote=G-man]
    Citat Ursprungligen postat av "Stoffe #2959":2k945sjg
    6x9 spelar endast 20-100 Hz.
    6" i framdörrarana spelar 80-800 Hz om du har AMP2 monterat. Står att läsa i FAQ

    Jag och 93t drog våra strömkablar i robotslang under bilen. Är trångt nog som det är i trösklarna i bilen.

    Mvh Stoffe
    Tack! Inte för att va den men att dra utanförbilen låter liite tattigt men wtf, funkar det så! Hur fick ni in den i skuffen sen då och var fästet man den under bilen?

    Tips på ställen som säljer sån slang, kostnad/m?[/quote:2k945sjg]


    Tattigt?, jo jag tackar,

    Det är ju inte precis så att vi hänger den löst släpandes under bilen, jag ser bara fördelar.

    - enkelt att dra
    - du slipper slita loss halva inredningen
    - minskar risken för störningar

    Knalla in hos en elfirma med en bit av strömkabeln och säg att du behöver robotslang som passar till kabeln.

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    827
    Ber om ursäkt till dig 93t och Stoffe!

    Dock som gammal sascanörd är man ju van att skruva ur typ allt ur bilen för att lägga stöm, remote, lågnivå mm under mattor. Jämfört med det så kan man kanske tycka att utanför är lite "primitivt" men absolut INTE dåligt! Snarare lite skönt nytänkande som hade spartmig många kalla timmar ute i gargaget i tidigare byggen. Var ju ett tag sedan så man är lite ringrostig nu samt att man inte vill ha nån nedrans airbag i nyllet.

    Nå, någon som vill vara vänlig nog att tala om var/hur man får in strömkabeln i bagageutrymmet så man har nått att ägna sig åt imorn?
    Goin' on rage n anabolic fuel!!

  17. #17
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    Jag drog kabeln utmed en balk under bilen. Klammade flitigt med oljebeständiga straps och sen in genom en gummigenomföring i reservhjulsbaljan och tätade ordentligt med tätningsmassa.

    Mvh Stoffe

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    827
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Jag drog kabeln utmed en balk under bilen. Klammade flitigt med oljebeständiga straps och sen in genom en gummigenomföring i reservhjulsbaljan och tätade ordentligt med tätningsmassa.

    Mvh Stoffe
    Tack Stoffe! (Även fast du snodde 93T´s 4are mitt framför näsan på mig... )

    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Uppdaterar med lite ny info.
    Detta ska driva 3,5" högtalarna på 2 kanaler och de andra 2 ska driva 6,5" i dörrarna. Signal till steget kommer att tas från AMP1 och via högnivå från högtalarkablarna i panelen. På så vis kommer effekttåligheten att öka på dörrhögtalarna iom att jag kan dela dom vid 80-100 Hz istället för 20-40 som är vad de normalt sett spelar.
    Kontentan av det hela är att man kan reglera delningsfrekvens och nivå på dörrhögtalarna individuellt i förhållande till övriga system och därmed påverka ljudet på många olika sätt. Alltså kan man få lite kraftigare midbas för att bättre matcha subben.

    Hoppas detta kan vara till lite hjälp vid fundering om uppgradering av ljudsystem i just SS.

    Mvh Stoffe
    I min tråd ang uppgradering av info 300 plus så sades det att dörrarna fram spelar 80-800hz orginal, stämmer inte detta då lr?

    Hötalarkabeln, drar du även den i robotslang under bilen?

    Mitt problem är ju hur jag ska kunna driva 3,5erna och 6,5" plus 6,9erna bak med de fyra kanaler jag har från mitt RF-steg.
    Goin' on rage n anabolic fuel!!

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    827
    Har kollat FAQen men hittar inte svar på några saker.

    Vilka frekvenser får 4arna i hatthyllan samt var sker delningen, i steget bak eller delas det redan i steget fram innan det skickas vidare bakåt?


    Helst hade jag velat ha det som så att jag driver 3,5 och 6" på två kanaler och 6x90rna med de andra två kanalerna.

    Några tips på hur jag ska koppla då för att kunna uppfylla denna önskan?
    Goin' on rage n anabolic fuel!!

  20. #20
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    Hemskt elak jag är, eller hur G-man.

    Enligt mina uppgifter spelar dörrhögtalarna 80-800 Hz om du har AMP2 installerat.

    Högtalarkabel till dörrarna använde jag original. Klippte av dom vid AMP1 och lödde på förlängningar bak till skuffen där stegen är.
    Jag vet inte hur du väljer att koppla dina högtalare, men själv lät jag 4" bak drivas av EHU, 3,5" drivs av slutsteg mha signalen från 3,5 som jag monterat lågnivåomvandlare på.
    6,5" driver jag med slutsteg och har tagit lågnivåomvandlare från utgångarna på AMP1.

    Mvh Stoffe

Liknande ämnen

  1. Uppgradering av ljudsytemet från 75W till 150W
    Av Henke_A i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-01-22, 00:15
  2. Dags för uppgradering från 9k till 9-5
    Av Moe i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-12-31, 03:30
  3. uppgradering från 150w på en ss ´04
    Av G.Bruno i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-02-05, 13:36
  4. Uppgradering bakbromsar till 9-5 aero -02 från 9-5 aero-00
    Av MITH i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-27, 11:35
  5. Fusk uppgradering från AS2 - AS3
    Av DB i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-11-03, 09:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •