Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Får ej i andra växlar när 5:an varit i [FIXAT]

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 491

    Får ej i andra växlar när 5:an varit i [FIXAT]

    Bil: 9-5 2.3t maptun steg 1 1998

    Hjälp! Blev stående vid Tenhult utanför Jönköping idag. Hade legat på ca 140 km/h, motorbromsar på femman och ska då lägga i fyran. Jag får inte i en enda växel. Åker in till kanten, låter motorn stå på tomgång. Går ut och tittar efter läckage. Det finns inget. Det luktar ej heller bränt.

    Frikopplar och får då i alla växlar igen. Kör en bit till och blir stående i en rondell med samma problem. När bilen stått på tomgång 20 sekunder får jag i alla växlar igen.

    Är det någon som har en aning om vad det är?

    Jag ska byta olja i lådan, skölja den imorgon.

    Tack på förhand

    Kan tilläggas att bilen är köpt hos en handlare för ca 6 veckor sedan. Jag har sparat varudeklarationen. Kan bli dyrt för han. Konsumentköplagen går väl in där?

    Kan det vara växellänkaget eller bussningar?
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    karlshamn
    Inlägg
    235
    bara att köra in till handlaren och be dom fixa. du har ju minnst 3 mån garanti där.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 491
    Jo jag vet det enligt konsumentköplagen. Frågan är om det blir dyrt eller billigt. Frågan är om växellådan är paj eller länkaget. Vi behöver nämligen två bilar.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 491
    Jag körde på fyran hem i 90 km/h kul

    Jag kunde köra på 5:an en liten stund sedan gick den inte att få i.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    829
    Citat Ursprungligen postat av aeromagnus
    Jo jag vet det enligt konsumentköplagen.
    Enligt konsumentköplagen har du väl bara rätt att reklamera inte garanti och då ligger bevisbördan hos dig = svårt. Däremot ger de flesta handlare garanti och då behöver du inte bry dig om KKL öht. Hoppas för din skull att sådan garanti utlovats vid köpet.

    Mvh
    Anders
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 491
    Enligt konsumentköplagen har jag 6 månaders garanti för ursprungliga fel. En växellåda rasar ej efter ca 150 mil om den inte var dålig innan. Är felet väsentligt har jag rätt att häva köpet.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  7. #7
    Kolla om du har MRF-garanti på bilen, i sånna fall är det bara att åka in och be dem kolla på det hela.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 491
    Säljaren ringde mig idag. Bilen ska repareras i vilket fall men om jag ville så fick jag häva köpet.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 681
    Citat Ursprungligen postat av aeromagnus
    Säljaren ringde mig idag. Bilen ska repareras i vilket fall men om jag ville så fick jag häva köpet.
    Låter som en smidig säljare i alla fall.
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 491
    Ge mig ett råd?

    Bilen ifråga har fåt en ny kamkedjetransmission + vv + ny startmotor + nytt tändningslås + ny (begagnad) larmsirén nytt avgas (halvsats). Jag har även en styrbox med maptun steg 1. Går bra maskinellt.

    Helskinn med pilotpaket, "ädelträpanel" Bra skick i lacken mindre rostskada vid hjulhusen (ytrost).

    Problemen:

    Femmans växel trasig (Renoveras av handlaren)
    Tjuter som fan mellan 4000-5000 varv (Efter trimning) Större system skall införskaffas.

    1. SKa jag häva köpet?
    2. Ska jag låta handlaren renovera lådan samt som kompensation sätta dit en aero-koppling?
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 710
    Jag hade låtit säljaren renovera lådan och varit nöjd sedan. Att kräva kompensation låter lite överdrivet. Bilen har gått sönder och säljaren ska laga den. Bättre kan det väl inte bli även om det är väldigt trist att saker går sönder.
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 491
    Som kompensation menar jag att han kan sätta dit kopplingen om jag betalar materialet. Uttryckte mig nog lite klantigt.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 681
    Citat Ursprungligen postat av aeromagnus
    Som kompensation menar jag att han kan sätta dit kopplingen om jag betalar materialet. Uttryckte mig nog lite klantigt.
    Det bör dom ju rimligtvis gå med på då, verkar som en vettig lösning iaf.
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 491
    Pratade med försäljaren idag som i sin tur pratat med sin verkstadschef. Tydligen behöver man ej riva lådan när det är femman som strular. Stämmer det????

    Verkar konstigt. Hur kommer man åt denna växel ifrån utsidan?
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 037
    Femman har ett eget hus på de flesta lådor.
    Gone country....

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 491
    Ok det visste jag inte. Kan inte så mycket om växellådor. Vet att volvos m45 låda med od hade ett eget hus.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 491
    Idag har jag varit inne på Saab i Vimmerby och kollat bussningar och länkage. Det glappade lite men det lång långt inom tolleransens normer. Marcus som verkstadschefen heter tog en sväng och var mycket förbryllad. Samma problem som innan men om man frikopplar ett par gånger när man rullar så får man i alla växlar.

    När man haft backen i och ska lägga i 1:an så hugger det till lite och det hppade lite bakåt. Felet ligger nog på den axeln som 1:an och backen ligger på i lådan. Tur att man inte behöver pröjsa detta. Troligtvis så rivs lådan ned på onsdag nästa vecka.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979
    Det låter som dina synkringar har fått kaffet.
    Som jag förstår av din berättelse, så får du inte i lägre växlar, än den du har i??, eller är det bara när du haft femman i??
    Hjälper det då att gå i neutral släppa koppling, koppla, och sedan fungerar växeln?? Fungerar växlarna då, är garanterat synkarna kass, och detta beror på att lamellens centrum var för stumt på 98-99. Det var garantiåtgande från Saab då, och det monterades en sats med nya synkar på 3,4,5 och backen inklusive alla packingar/boxar och växelmuff 5:an, växelgranat 1/2ans växel.
    Alltså ska bilhandlaren även stå för kopplingen, då den är orsak till synkringarnas haveri.
    Om kopplingen varit bytt, till den rätta någon gång, går att se runt lamellnavets centrum, där ska vara 8st "piggar" runt, är det inga piggar i fyrkantiga små hål, så skall kopplingen bytas, då den är orsak till alltihop

    Du har även ett annat symtom:
    Hoppade bilen bakåt, när du försökte lägga i 1:an, isåfall kan det vara så att lamellcentrumet spruckit, och lamellen vobblar, då drivs ingående axeln sakta, vilket medför STORA växlingssproblem, precis som kopplingen inte kopplar ur.

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 491
    Jag får i alla växlingar. Men när femman varit i och man kört några minuter på femman och sedan ska växla ned så får jag inte i varken trean eller fyran. Då kanske jag kör i ca 80-90 km/h. Ibland när jag ska lägga i trean skrapar det vilket jag tolkar som taskiga synkningar.

    Jag kan köra på alla växlar men när jag kört på femman och inte får i någon växel måste jag frikoppla två-tre gånger sedan går fyrans eller treans växel i. Jag har provat att när jag haft i femman rulla tills jag kommer ned i ca 30 km/h och lägga i tvåan men den går inte heller i då.

    Jag hoppas att du förstår vad jag menar.

    Får gärna lägga en kommentar. Kan jag skicka din beskrivning till min verkstad och bilförsäljaren?

    Magnus
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979
    Nu som du förklarar det, så är 3an och 4ans synk kass, eventuellt även synknavet till 3an och 4an.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Automat växlar inte OG9-3 T5 BSR
    Av geronimoe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-10-08, 18:48
  2. *FIXAT*Luftläckage ng900 *FIXAT*
    Av 900R i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-10-03, 20:46
  3. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-08-22, 21:13
  4. [LÖST] Behöver hjälp ng900- 96
    Av 900R i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-08-10, 12:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •