Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Ström till Aktiv Baslåda?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    64

    Ström till Aktiv Baslåda?

    Hej, jag fick en Aktiv Baslåda 100w i Julklapp.
    Jag undrar varifrån det är lämpligt att dra/ta ström så att man slipper stänga av baslådan när man stänger av bilen?
    Måste tillägga att bilen är en Saab 9-3 från 1999

    Någon som har tips?

    Mvh Jonas F

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    657
    Medlem#
    5690
    Framifrån batteriet är det ända alternativet. Dra strömkabeln på förarsidan och lågnivån på passagerarsidan. Använd lämplig genomföring genom torpedväggen, ex där orginal säkringsboxen går igenom. Jorda med en lika grov kabel som + matningen.
    Marcus Lind

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    64
    Men om jag drar direkt från batteriet, måste jag då sätta en strömbrytare till baslådan?

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 230
    Nu vet jag inte hur det fungerar med en aktiv baslåda men borde det inte vara en remotkabel mellan lådan och stereon (eller el-antennen) som styr det?

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Nyköpingstrakten
    Inlägg
    438
    Håller med.

    Det verkar vara helt idiotiskt ifall den inte styrs med hjälp utav remote från stereon.

    Men annars måste det gå att lösa med ett relä som du hämtar styr-spänningen till från el-antennen.

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481
    aktiva baslådor har ALLTID remote in så de är bara skarva på elantenns sladden (finns där även om du har vanlig antenn)

    Lågnivå drar du på passagerarsidan, ström på förarsidan.

    Finns 1 lämpligt hål precis där ratten sitter fast i motorumssidan, lite knepig att komma åt men där är bra.

    jorden sätte du en rejäl i tex lastöglorna i bagagen.

    Dra rejäl kabel (minst 8 kvdrat) de brukar medfölja en tunn jäkla sladd med de där, den blir bara varm och smälter om man använder...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 230
    jag har dragit ström på passagerarsidan och lågnivå på förarsidan. Tycker det är lättare att komma in med ström på passagerarsidan.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    64
    Hur gör jag med ljudet?

    Basen har låg-nivå ingång som ser ut som vanliga RCA-kontakter och sedan en hi-input som är en socket-kontakt med fyra kablar till?

    Finns det utgång på baksidan av stereon som jag kopplar RCA-kontakterna till eller kan jag ta ljudet från de bakre högtalarna och då använda mig av hi-input kontakten?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •