Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Tips på slutsteg och baslåda

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    288

    Tips på slutsteg och baslåda

    Tjenare!
    Jag är ute efter mer dunk i min 9-3a, just nu sitter det As2 med utbytta 6x9or i mot dls classic 960.

    Jag är ute efter snärtig bas som kan spela ikapp med 6x9orna. Har kikat på Dls fyrkanalssteg Ca41 som jag har hört tillsammans med en äldre Jbl gto 15"are och verkade spela på bra för den lilla effekt som det lämnar.

    Sen i basväg har jag inte kollat på något mer än Cerwin Vega V-max men har fått för mig att dom är rätt långslagiga och ger mer tung bas? Jag vet dock inte vilken prisklass jag ska lägga mig i men det är inget tävlingsbygge jag är ute efter

    Rätta mej gärna och kom med förslag och egna erfarenheter och tips på andra steg och basar

    Mvh Erik

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    190
    Man ska inte generalisera angående ljud då det kan skilja sig mycket mellan högtalare till hötalare, dock blir jag tvungen att göra det ändå Är du ute efter en snärtig bas är det OFTAST 8" eller 10" du ska sattsa på.
    Saab 900 -95. BSR steg 2. SE Paket

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 231
    Om du har möjlighet så far ut till olika försäljare och lyssna på olika element och köp det du tycker spelar bra.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    288
    Jo det brukar ju vara så att mindre element ger snärtigare bas, men det beror ju på vilken frekvens du delar subben på. 15"aren som nämns ovan spelade snärtigt som en 8"are

    Tyvärr kan har jag inte den möjligheten att kunna lyssna på steg och basar annars hade jag gjort det. Ingen här på forumet som har passiv sub och steg som ni är nöjda med och kan tipsa om? Gärna 4-kanals steg, vill kunna driva 6x9orna på det med..

  5. #5
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 912
    Medlem#
    2959
    Det skiljer enormt beroende på tillverkare hur ljudet blir. Själv kör jag med Kickers L5 tolva. Spelar på som satan. Men troligtvis lite för "boomig" bas för finsmakaren. Enligt min erfarenhet så spelar Cerwin-Vega för djupt, även om man försöker ändra på lådkonstruktionen.
    Har hänt så otroligt mycket på stereomarknaden sen jag slutade tävla så det som gällde på den tiden behöver inte alls stämma idag. Därför har jag väldigt svårt att ge råd beträffande högtalarval. Sen beror det ju även på vad det får kosta.

    Mvh Stoffe

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    288
    Okej, har väl tänkt mej 4-5000:- för steg och bas med eller utan låda. Jo Cv spelar väldigt djupt.. Kikade på Jbls Gto sub med en 12"are i, och vet inte riktigt hur pass mycket effekt som behövs? Dls classic steget lämnar 4x50W men om jag bryggar två kanaler till basen och kör två kanaler i stereo till 6x9orna blir det ju mer pulver iofs.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    288
    Har nu köpt 2st Infinity basar (Infinity REF1250W) på 1000W max. 300W RMS.. Hoppas dom kommer lira bra med 6x9orna Fattas bara ett steg

  8. #8
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 912
    Medlem#
    2959
    Blir säkert bra med Infinitybasarna. Dom är ju kända för att göra bra grejor. Frågan är bara vad du ska driva dom med och hur högt du vill kunna spela.

    Mvh Stoffe

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    288
    Jo, dom verkar ju kunna göra bra grejjer. Kikade lite på Rockford fostgates punch steg som levererar 4x110W RMS i 2ohm.. Verkar vara strömstarkt steg.. Något annat steg som kan passa bra?

    Mvh Erik

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Inlägg
    195
    ska du driva dina 6*9or och 1 eller 2subbar på samma steg så kanske DLS CA31 hade vait något? ett 3-kanaligt som lämnar 2x65+1x170 Watt RMS 4Ω
    2x90+1x280 Watt RMS 2Ω
    och sen 2st 10" eller 1st 12" med dubbla 4ohms talspolar hade vait något?
    900aero

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    288
    Som det ser ut just nu ska jag driva dls 6x9orna på två kanaler och sen köra basarna på dom två andra i stereo eller om jag bryggar dom..

    Någon som vet om man kan göra det lite smidigt för sig att räkna ut litervolymen som behövs till två basar när man bara vet hur stor lådan ska vara med en bas?

    Enkel sluten låda ska vara 35,4 liter hur stor blir den med två basar? Ett alternativ är ju att bygga ihop lådorna och sätta en skiva i mitten för att dela på lådan innuti..

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 231
    Tror du kommer att få problem att hitta ett steg som kan driva båda 6x9orna och basarna bra. Kör 6x9orna på stereon och skaffa ett steg till basarna eller köp två steg, ett till 6x9orna och ett till basarna.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    288
    Snackade med en kille om lådorna, man tar litervolymen gånger 1,8 så får man rätt litervolym. Dom inne på brl sa att det skulle räcka bra med det rockfordsteget och jag skulle inte behöva gå upp i effekt på deras kraftigare steg. Kan ju iofs vara säljarsnack men då borde dom väl tryckt på mej något dyrare och kraftigare steg

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    657
    Medlem#
    5690
    Citat Ursprungligen postat av Kelso
    Snackade med en kille om lådorna, man tar litervolymen gånger 1,8 så får man rätt litervolym. Dom inne på brl sa att det skulle räcka bra med det rockfordsteget och jag skulle inte behöva gå upp i effekt på deras kraftigare steg. Kan ju iofs vara säljarsnack men då borde dom väl tryckt på mej något dyrare och kraftigare steg
    Hmmm, bygg 2 separat lådor istället på angiven volym. Tips.
    Marcus Lind

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 231
    Citat Ursprungligen postat av Kelso
    Snackade med en kille om lådorna, man tar litervolymen gånger 1,8 så får man rätt litervolym. Dom inne på brl sa att det skulle räcka bra med det rockfordsteget och jag skulle inte behöva gå upp i effekt på deras kraftigare steg. Kan ju iofs vara säljarsnack men då borde dom väl tryckt på mej något dyrare och kraftigare steg
    Tror att det steget kan fungerar bra. Enligt brl så lämnar Rockford Fosgate Punch 450W (om det är det du menar) 488W RMS vilket fungerar bra för basarna men då kan du inte driva 6x9orn på steget. Men det skulle inte skada att ha lite mer effekt. Ca600wrms eller mer skulle va bra för att riktigt använda basarna till max.

Liknande ämnen

  1. Baslåda+Slutsteg 93 -01
    Av trrane i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-06-11, 20:23
  2. ang baslåda, slutsteg
    Av prets i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-10-08, 15:42
  3. Baslåda+slutsteg, vilka?
    Av Hammula i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-05-23, 16:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •