Efter att ha bytt drivaxel för första ggn själv behöver jag lite hjälp med åtdragningsmomentet för navmuttern i spindeln. WIS någon?
Tack på förhand och GOD JUL!!
/Tummen
Efter att ha bytt drivaxel för första ggn själv behöver jag lite hjälp med åtdragningsmomentet för navmuttern i spindeln. WIS någon?
Tack på förhand och GOD JUL!!
/Tummen
Saab 9-5 Aero SC 2002, (familjebilen).
BMW 520d F11 2011
så mycket de går med mutermaskin
jag har både dyselexi och saab
livet börjar vid 4000 varv
ok, och utan muttermaskin?![]()
Jag drar alltså tills jag kräks och sedan lite till...... Sedan köra lite och kolla ibland och vänta på att ngn verkstad öppnar så att man kan låna en mutterdragare.
Tack för svaret!
Saab 9-5 Aero SC 2002, (familjebilen).
BMW 520d F11 2011
På min 9-3 skall denna mutter dras med 290Nm vilket är praktiskt taget samma som 29kpm.
- Jag hade en hylsnyckelsats met ett 45 cm (0,45 m) skaft
- 29kpm dividerat med 0,45 m ger 64,5 kg. Dvs man skall trycka längst ut på skaftet med 64,5 kg för att få momentet draget med 29 kpm.
- Väger man 64,5 kg så är det bara att ställa sig på skaftet längst ut. Se bara till att skaftet hålls så vågrätt som möjligt. Kanske lagomt att be sin fru/tjej om hjälp. Eller också om man väger mer får man gissa sig till hur mycket av sin vikt man skall belasta skaftet med!
Per L
...eller så tar man den enkla vägen och skakar fram en momentnyckel![]()
Verkstadshandboken berättar att det finns två typer av muttrar och två typer av drivaxlar genom åren. En mutter utan spår och en mutter med spår samt före och efter -02.
Min bil hade mutter med spår samt är från -99 så jag drog med 170Nm + 45°. Blir samma för dig om du har mutter med spår. Annars 290Nm.
Fredrik J
Jag har den typen med spår och innan -02. Hade varit enklare med 290Nm.. Antar att verkstäder ändå tar till mutterdragaren..
Saab 9-5 Aero SC 2002, (familjebilen).
BMW 520d F11 2011
Nejnej. Man kör inte mutterdragaren på navet. Hur menar du? Hur kan 290Nm vara lättare än 170Nm?
Fredrik J
290Nm är enklare eftersom jag har ett skaft på ~70cm och väger ~80kg+. Med halva kroppsvikten på skaftet får jag då 280Nm ~290Nm = enklare. (Och med enklare menade jag alltså inte "lättare")
Saab 9-5 Aero SC 2002, (familjebilen).
BMW 520d F11 2011
Om du är så duktig på att lägga HALVA din kroppsvikt på stången kan du väl lika gärna hänga en tredjedel istället...![]()
Allvarligt, köp dig en momentnyckel...
Biltema har om du vill ha budget och den duger om man drar enstaka moment ibland och släpper på fjädern imellan. Det är där priset sitter på en nyckel. En dyrare kan du ha spänd på ett moment hela dagen...
Fredrik J
Du tror väl inte att verkstäder drar centrummuttern med
momentnycket??
Ungefär som om dom drar muttern till remskivan med momentnyckel/Magnus
Klart det finns klåpare i pappskallar i alla bransher. På den verkstad jag lämnar bilen drar man med momentnyckel.
Fredrik J
Fredrik J: jo, skall nog investera i en momentnyckel.
Saab 9-5 Aero SC 2002, (familjebilen).
BMW 520d F11 2011
Ska navmuttern vid lagerbyte på framhjulen dras med moment? isåfall hur många Nm?
Vad för typ av fordon handlar det om?![]()
How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.
sorry glömde skriva... 9-5:a 2004 gått 18K