Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: fixa kopplingen, vad behöver man tänka på?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Åtvidaberg
    Inlägg
    518
    Medlem#
    6148

    fixa kopplingen, vad behöver man tänka på?

    Hejsan &God Jul på er saab åkare

    Dettta gäller en ng900T -96:a
    Min koppling surrar och låter mycket konstigt.
    Vet inte säkert vad det är för fel men jag kan tänka mig att det är vajern som är på väga att gå av.
    Men lamelen är inte häller specielt färsk.
    frågan är dock "VAd mera bör man byta när man ända har kopplingen nere?"
    Även om man skulle vilja byta upp sig så kommer det bli orginal pga ekonomin. så är inte intreserad av att bygga om till viggen m.m. om det inte blir billigare.
    det jag tänkt på är lamelen och vajern bara.

    Snälla hjälp mig vill få fart på bilen igen nu.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 554
    Urtrampningslager, du kan ju byta slaven med när det ändå är nere!

    Lycka till o God jul
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 274
    Citat Ursprungligen postat av niohundra
    Urtrampningslager, du kan ju byta slaven med när det ändå är nere!

    Lycka till o God jul

    Det sitter ingen slavcylinder på en bil som har vajerkoppling.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 274
    Som niohundra skrev så är det läge att byta urtrampningslagret. För övrigt ska man göra rent urkopplingsmekanismen under sprängkåpan ordentligt, ta isär den så att du kommer åt överallt, smörj den sedan med lämpligt smörjmedel så att den löper lätt.

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jönköping/Värnamo
    Inlägg
    3 621
    passa på att skifta vajer om du misstänker den... kostar inte många kronor.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Åtvidaberg
    Inlägg
    518
    Medlem#
    6148
    tackar för alla svar
    vet ni ungefär vad det kan kosta eller har ni bra ideér på vart man bör köpa sakerna så är det också väldigt välkommet

    tackar iaf

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 003
    Byt packboxen mellan motor å låda också. Kostar inte mycket.
    Gone country....

  8. #8
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 000
    Medlem#
    4869
    Saabs originalvajer kostar mellan 250 och 300 kr. Minns inte exakt.
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 554
    Citat Ursprungligen postat av Dirq
    tackar för alla svar
    vet ni ungefär vad det kan kosta eller har ni bra ideér på vart man bör köpa sakerna så är det också väldigt välkommet

    tackar iaf
    www.speedparts.se kan du kika på, de har det mesta
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Bredäng, Jämjö
    Inlägg
    97
    jag bytte koppling på min ng900 2.3s -94 för ett par månader sedan eftersom urtrampningslagret var helt slut, det rann ut kulor ur lådan...
    Det kostade ca 2200 kr och då bytte jag lamell, tryckplatta och urtrampningslager. Köpte mina grejor på speedparts, fick mer rabbatt än vad jag skulle fått så dom rekomederar jag varmt.
    9000 2.3ltt -96 med taklucka!
    9000 2.3ltt -97 A50 Steg 2 T7MV by T5suite
    Aktivt arbetssökande lastbilschaufför. Pm:a om ni har tips i Blekinge med omnejd.

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Åtvidaberg
    Inlägg
    518
    Medlem#
    6148
    när man skall byta lamel måste jag byta tryckplattan då?
    eller kan jag strunta i det?

    Kollade speedparts efter packbox är det den som skall vara "bakre, vid svänghjulet" som dom skriver?

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Bredäng, Jämjö
    Inlägg
    97
    Du kan byta bara lamell men du måste kolla tryckplattan så där inte är sprickor och ojämnheter. Är den aldrig bytt innan så kan det vara idé att byta den oxå. Set går att svarva om tryckplattan men jag vet inte vad det kostar, kanske dyrare än att köpa ny?
    9000 2.3ltt -96 med taklucka!
    9000 2.3ltt -97 A50 Steg 2 T7MV by T5suite
    Aktivt arbetssökande lastbilschaufför. Pm:a om ni har tips i Blekinge med omnejd.

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 003
    Citat Ursprungligen postat av Dirq
    när man skall byta lamel måste jag byta tryckplattan då?
    eller kan jag strunta i det?

    Kollade speedparts efter packbox är det den som skall vara "bakre, vid svänghjulet" som dom skriver?
    Korrekt.
    Gone country....

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    538
    Kopplingen byter man i regel som ett helt "kit" dvs även tryckplattan.
    Mvh
    jag har kramat Lill-Babs...

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Målerås/Växjö
    Inlägg
    680
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe
    Byt packboxen mellan motor å låda också. Kostar inte mycket.

    Det är så tråkigt om denna börjar läcka bara en liten stund efter man har haft allt nere och att den läcker är väl inte en allt för ovanlig företelse.
    Återigen Aero ägare i form av 9k!
    Saab 96 V4
    Rallyåkning med VW

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Åtvidaberg
    Inlägg
    518
    Medlem#
    6148
    Citat Ursprungligen postat av Mr.Maniac
    Du kan byta bara lamell men du måste kolla tryckplattan så där inte är sprickor och ojämnheter. Är den aldrig bytt innan så kan det vara idé att byta den oxå. Set går att svarva om tryckplattan men jag vet inte vad det kostar, kanske dyrare än att köpa ny?
    märkte att speedpart säljer tryckplattan med lamelen i kit också, så det var visst jag som missat lite

Liknande ämnen

  1. Ersätta en T8 -89 till en T16 -91 vad behöver man tänka på?
    Av jrswe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-01-30, 22:06
  2. Behöver hjälp med kopplingen!!
    Av J.Eriksson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-01-23, 14:14
  3. vad behöver jag lossa å tänka på för att ta veck ventilkåpan
    Av SaabTurbo95 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-16, 17:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •