Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Ombyggt eller amatörbyggt fordon. Frågor:)

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Sangis (10mil ifrån Luleå)
    Inlägg
    2 055

    Ombyggt eller amatörbyggt fordon. Frågor:)

    hej !

    Satt och spånade lite om besiktning av bilen med tanke på ombyggnationer och så. Man har ju ingen lust alls att åka på en reg besiktning eller så.

    Men hur är det med ombyggt eller amatörbyggt fordon? Måste man ha byggt bilen från grunden för att kunna regga som amatörbyggt?

    Skulle nån kunna beskriva vad som krävs göras för att få igenom en tex Saab 9000Aero som ombyggt respektive amatörbyggt?


    Mvh Isak

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 300

    Re: Ombyggt eller amatörbyggt fordon. Frågor:)

    Citat Ursprungligen postat av Moribound
    hej !

    Satt och spånade lite om besiktning av bilen med tanke på ombyggnationer och så. Man har ju ingen lust alls att åka på en reg besiktning eller så.

    Men hur är det med ombyggt eller amatörbyggt fordon? Måste man ha byggt bilen från grunden för att kunna regga som amatörbyggt?

    Skulle nån kunna beskriva vad som krävs göras för att få igenom en tex Saab 9000Aero som ombyggt respektive amatörbyggt?


    Mvh Isak
    Svar ja! Ombyggt fordon blir det om du tex. Sänker taket, bygger om till pickup, Gör en cabb, stoppar i V-8 etc.
    Amatörbyggt; Tjae.. gör du en helt ny ram/bur med hjulställ och klär på din Aerokaross över detta så blir det ett amatörbygge.

    På SFRO´s hemsida; http://www.sfro.com/ finns det en hel del intressant info.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    231
    Bygger du om litegrann t.ex. byter ut drivlinan, eller byter kaross eller bygger om kraftigt t.ex. gör pickis av den så är det läge för ett "ombyggt fordon".

    Om du bygger om mycketgrann alltså i princip bygger en ny bil men t.ex. med komponenter från en donatorbil då blir det amatörbyggt. Om du svetsar ihop en "rörhög", tar drivlina, bromsar, hjulupphängning, styrning m.m från din donatorbil och avslutar det hela med en ny kaross, då är det helt klart en "amatörbyggd bil".

    Men som jag alltid förespråkar, ta en funderare på vad du tänkt göra, vad du tänkt förändra, vilka delar du tänkt använda. Ta det och åk till din lokala bilprovningsstation och diskutera projektet med en besiktningsingenjör. Det är ändå honom du ska va polare med när du väl ska få igenom bygget. Då får du veta om han tycker att det är en ombyggd eller amatörbyggd bil.

    Av honom får du också veta vilka intyg han kan tänkas vilja ha och vilka regler du bör tänka på (typ belysning / bullerprov / bromsprov och annat tråkigt).

    Lycka till / Kenth
    Bruksåker inte 900t16 83-00 HPD, med krokig framvagn vilar den sig i en lada :-( Tack för DEN hjälpen.
    Hobbyåker understundom 95V6 -69. Den som ingen turbo har, han får åka utan Bar

  4. #4
    Steg 3 jonkas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3 132
    Både ombyggt och amatörbyggt fordon SFRO-bestiktas väl av den lokala SFRO-besiktningsmannen, så det är hos den personen frågor ska göras. Personalen på bilprovningen har långt ifrån alltid full koll på vilka regler som gäller för amatörbyggd resp. ombyggt fordon.

    Sen görs ju alltid slutbesiktningen på SBP, men det är ändå både SFRO och SBP som svarar på vilka bestämmelser som gäller.


    Kolla in SFRO:s hemsida. Där finns även en lathund för "standardändringar" av bilar där man kan se ungefär vad som krävs för att bilen ska klassas olika.

    http://www.sfro.com


    Mvh Jonathan
    Jonathan Nilsson STCS#4021
    Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
    Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 300
    Citat Ursprungligen postat av jonka
    Både ombyggt och amatörbyggt fordon SFRO-bestiktas väl av den lokala SFRO-besiktningsmannen, så det är hos den personen frågor ska göras. Personalen på bilprovningen har långt ifrån alltid full koll på vilka regler som gäller för amatörbyggd resp. ombyggt fordon.

    Sen görs ju alltid slutbesiktningen på SBP, men det är ändå både SFRO och SBP som svarar på vilka bestämmelser som gäller.


    Kolla in SFRO:s hemsida. Där finns även en lathund för "standardändringar" av bilar där man kan se ungefär vad som krävs för att bilen ska klassas olika.

    http://www.sfro.com


    Mvh Jonathan
    Prexis.. att åka till bilprovningen är snudd på lönlöst när det gäller en större modd på en bil. Allting lastas i princip över på SFRO idag och bilprovninges ansvar är att kontrollera trafiksäkerhetsdetaljerna. Även om många på SBP har teknisk kompetens och kan säkerställa att en konstruktion är säker så skall det gå genom SFRO.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 716
    När jag hade kontakt med sfro fick jag reda på att en bil är i princip "omöjlig" att reggbesiktiga om den är årsmodell nyare än -88 med över 20% effektökning.

    skall man amatörbygga ett fordorn så kostar en komlett besiktning med provkörningar och buller prov osv, bort åt 8 000. då spelar ingen roll om man bara gjort en lite förändring allt måste ändå gås igenom

    en annan grej som inte borde funka är att du inte får kalla den för saab i märkesbeteckningen, med tanke på att saab är ett skyddat varumärke. Borde de inte vara så?

    ///MATTSSON
    Kör: 9000 Aero -91

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    625
    Hej, min 99a är reggad som ombyggt fordon.

    Har ändrat allt i framvagn,motor,låda,styrväxel mm,mm.

    Att ställa frågor hos sbp är bortkastad tid, allt kollas ändå av
    sfro.
    Bes av sfro gubben tog 4 timmar för min del,då kollades ALLT.
    Sen vid bes hos sbp kollades Typ att tuta, lampor fungerade
    iövrigt inget annat.

    Ska in på bes till våren igen och den lär inte ta lång tid
    då ansvaret ligger hos sfro ang ombyggnaden av bilen/Magnus

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    490
    Hmm...
    Detta var lite dyster läsning tycker jag.

    Innebär detta att jag kommer få problem med mitt tänkta projekt?

    Projektidé:
    Byta från en 2.0i -90 till en 2.3T -90<


    Vad tror ni? Låter detta som en omöjlighet att få igenom?
    Kostnad för en eventuell reg.besiktning?

    Edit: Detta projekt hamnar som ombyggt fordon väl?

    mvh
    Tobbe

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 300
    Citat Ursprungligen postat av SAAB_POWER
    Hmm...
    Detta var lite dyster läsning tycker jag.

    Innebär detta att jag kommer få problem med mitt tänkta projekt?

    Projektidé:
    Byta från en 2.0i -90 till en 2.3T -90<


    Vad tror ni? Låter detta som en omöjlighet att få igenom?
    Kostnad för en eventuell reg.besiktning?

    Edit: Detta projekt hamnar som ombyggt fordon väl?

    mvh
    Tobbe
    Vem ser/tänker på skillnaden? Byt till tvåtrean du och låssas som om det regnar vid nästa besiktning.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    490
    Citat Ursprungligen postat av Hotrodder
    Citat Ursprungligen postat av SAAB_POWER
    Hmm...
    Detta var lite dyster läsning tycker jag.

    Innebär detta att jag kommer få problem med mitt tänkta projekt?

    Projektidé:
    Byta från en 2.0i -90 till en 2.3T -90<


    Vad tror ni? Låter detta som en omöjlighet att få igenom?
    Kostnad för en eventuell reg.besiktning?

    Edit: Detta projekt hamnar som ombyggt fordon väl?

    mvh
    Tobbe
    Vem ser skillnad? Byt till tvåtrean du och låssas som om det regnar vid nästa besiktning.
    Om det är enda sättet så...

    // Tobbe

  11. #11
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 054
    NEJ!!!
    det går alldeles utmärkt å besikta, motorbyte enbart faller inte innom ramen för ombyggt fordon, iaf inte på en 9000.

    http://popeye.rty.nu/2002/regbes.htm

    läs infon i länken så klarnar det nog lite.
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    231
    Citat Ursprungligen postat av Hotrodder
    Citat Ursprungligen postat av jonka
    Både ombyggt och amatörbyggt fordon SFRO-bestiktas väl av den lokala SFRO-besiktningsmannen, så det är hos den personen frågor ska göras. Personalen på bilprovningen har långt ifrån alltid full koll på vilka regler som gäller för amatörbyggd resp. ombyggt fordon.

    Sen görs ju alltid slutbesiktningen på SBP, men det är ändå både SFRO och SBP som svarar på vilka bestämmelser som gäller.


    Kolla in SFRO:s hemsida. Där finns även en lathund för "standardändringar" av bilar där man kan se ungefär vad som krävs för att bilen ska klassas olika.

    http://www.sfro.com


    Mvh Jonathan
    Prexis.. att åka till bilprovningen är snudd på lönlöst när det gäller en större modd på en bil. Allting lastas i princip över på SFRO idag och bilprovninges ansvar är att kontrollera trafiksäkerhetsdetaljerna. Även om många på SBP har teknisk kompetens och kan säkerställa att en konstruktion är säker så skall det gå genom SFRO.
    Då är kanske frågan mer vad som räknas som ombyggd resp ändrat fordon. Scabben regbesiktades 2001 när den blev "av med taket" av ASB. Men såvitt jag förstår så ändrades reglerna nångång 2003 och SFRO skulle ta mer besiktningar. Men, ombyggnaden av Scabbens hjulupphängning med luftfjädrar OCH fjäderfästen godkändes av ASB utan att SFRO var inblandade. Jag tolkade reglerna som om att den ombyggnaden skulle föranlett en klassning som ombyggt fordon men det var kanske fel, det var kanske bara ändrat fordon.....men det var i juni 2004, så...

    "The bottom line" i mitt inlägg var väl egentligen bara att kolla med den som ska godkänna bygget INNAN man sätter igång att bygga ! Kan spara både pengar och tid.

    God Jul / Kenth
    Bruksåker inte 900t16 83-00 HPD, med krokig framvagn vilar den sig i en lada :-( Tack för DEN hjälpen.
    Hobbyåker understundom 95V6 -69. Den som ingen turbo har, han får åka utan Bar

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 300
    Citat Ursprungligen postat av Scabben
    Citat Ursprungligen postat av Hotrodder
    Citat Ursprungligen postat av jonka
    Både ombyggt och amatörbyggt fordon SFRO-bestiktas väl av den lokala SFRO-besiktningsmannen, så det är hos den personen frågor ska göras. Personalen på bilprovningen har långt ifrån alltid full koll på vilka regler som gäller för amatörbyggd resp. ombyggt fordon.

    Sen görs ju alltid slutbesiktningen på SBP, men det är ändå både SFRO och SBP som svarar på vilka bestämmelser som gäller.


    Kolla in SFRO:s hemsida. Där finns även en lathund för "standardändringar" av bilar där man kan se ungefär vad som krävs för att bilen ska klassas olika.

    http://www.sfro.com


    Mvh Jonathan
    Prexis.. att åka till bilprovningen är snudd på lönlöst när det gäller en större modd på en bil. Allting lastas i princip över på SFRO idag och bilprovninges ansvar är att kontrollera trafiksäkerhetsdetaljerna. Även om många på SBP har teknisk kompetens och kan säkerställa att en konstruktion är säker så skall det gå genom SFRO.
    Då är kanske frågan mer vad som räknas som ombyggd resp ändrat fordon. Scabben regbesiktades 2001 när den blev "av med taket" av ASB. Men såvitt jag förstår så ändrades reglerna nångång 2003 och SFRO skulle ta mer besiktningar. Men, ombyggnaden av Scabbens hjulupphängning med luftfjädrar OCH fjäderfästen godkändes av ASB utan att SFRO var inblandade. Jag tolkade reglerna som om att den ombyggnaden skulle föranlett en klassning som ombyggt fordon men det var kanske fel, det var kanske bara ändrat fordon.....men det var i juni 2004, så...

    "The bottom line" i mitt inlägg var väl egentligen bara att kolla med den som ska godkänna bygget INNAN man sätter igång att bygga ! Kan spara både pengar och tid.

    God Jul / Kenth
    Just right yeeah!! Som så många gånger tidigare så är det subjektivt vad som funkar, går igenom osv. när det gäller bilprovningen. Skulle kunna ge massor av exempel på hur det ska vara men vad som blev.

    Dragkroksbygge på min Firebird i somras. Krav ställdes på ritning, licensierade svetsar som skulle styrkas med intyg, faktablad/typskylt från kroktillverkare (ursprungsmaterial)

    Ingetdera av dessa krav förutom typskylten visade det sej senare behövas eftersom jag.. Har byggt massor med krokar tidigare, resonerade sunt ifråga om konstruktionen osv. kom upp med bilen så får vi se var svaret när jag i ett annat ärende var upp på bilprovningen för ett internt resonemang om en regbesiktningstid.

    Motorbyten brukar i regel inte heller vara några probs och oftast går dessa utanför SFRO. Det är iaf. min egen bedömning då jag regat om mängden med bilar. Dels från sexor till v-åttor. Äldre maskiner till nyare däremot är en turbokonverterad sugis i princip omöjlig att få igenom eftersom den stupar på avgaskrav.

    Det finns en tidigare regel om att motorn som skall ner i den främmande bilen måste vara avgascertifikerad i Sverige och av samma årsmodell eller nyare. Kort sagt finns det en bil med den motorn här i landet som är typad och godkänd (gäller inte flyttgodsbilar då dessa går på dispans) så borde det vara grönt ljus. Sålänge de andra kriterierna om vridmoment/effekt följs.

    Varför jag var snabb ifråga om -90´ans 9000 som ville ha en 2,3 så ansåg jag det inte vara lönt mödan att jiddra med omregning då det e i princip samma maskin och risken för upptäkt är lika med noll. f'n har besat igenom bilar med åttor istället för sexor flera gånger/år och ser bara installationen fakbriks ut så går det många gånger vägen.

    Teorier och spekulationer avskyr jag när man inte vet, återigen på SFRO´s hemsida samt kontakt med deras lokala ombud ger svar på alla frågor vad som är möjligt.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    490
    Citat Ursprungligen postat av el03-124
    NEJ!!!
    det går alldeles utmärkt å besikta, motorbyte enbart faller inte innom ramen för ombyggt fordon, iaf inte på en 9000.

    http://popeye.rty.nu/2002/regbes.htm

    läs infon i länken så klarnar det nog lite.
    Tackar för den infon & länken!

    Vad jag har förstått så kommer det inte behövas några större modifieringar om jag väljer rätt motor. Ska "bara" vara att lyfta ur den gamla och i med den nya och dra fast den typ... Inget krångel med svetsning av motorfästen etc.

    Och det medför alltså att jag klarar mig inom ramen för "ändrat fordon" då eller?
    Kommer jag klara mig undan SFRO's debitering på 3750:- för godkännandet mao?


    Prislista
    Verkstadskontroll: Beror på verkstad samt om du känner nån där
    Saabpapper (enbart motorbyte) 500:-
    Vägning 250:-
    Reg-besiktning 640:-
    Kommer denna prislistan gälla för mitt lilla motorbyte oxå?


    Citat Ursprungligen postat av Hotrodder
    Varför jag var snabb ifråga om -90´ans 9000 som ville ha en 2,3 så ansåg jag det inte vara lönt mödan att jiddra med omregning då det e i princip samma maskin och risken för upptäkt är lika med noll. f'n har besat igenom bilar med åttor istället för sexor flera gånger/år och ser bara installationen fakbriks ut så går det många gånger vägen.
    Klart att det kan funka att smita igenom ändå, (om det är proffsigt gjort som sagt) men om det inte är allt för dyrt/krångligt att regga om den och göra det på rätt sätt så kanske det är lika bra?



    Det vimlar av frågor om detta. Alla era erfarenheter är guld värda!
    Självklart ska jag kontakta nån besiktningsman mfl för att reda ut detta innan jag börjar.

    God Jul!
    // Tobbe

  15. #15
    Steg 3 jonkas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3 132
    Jag tror du tolkat allt rätt. Motorbytet går som ändrat fordon förutsatt att Saab kan godkänna att motorn är okej med avseende på avgasrening.

    Så länge inte effektökningen är för stor så ska det inte vara några större problem att genomföra. I det här fallet lär det väl bli 2,3t-motorn som gäller för att inte öka effekten för mycket. Dock har jag inte koll på max tillåten effekt som Saab angivit för bilmodellen. För og900/99/90 är den effekten 185hk.

    Ring en tekniker på bilprovningen och säg vad du ska göra så kan de säkert komma med lite mer exakta siffror och detaljer.


    Mvh Jonathan
    Jonathan Nilsson STCS#4021
    Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
    Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    490
    Citat Ursprungligen postat av jonka
    Jag tror du tolkat allt rätt. Motorbytet går som ändrat fordon förutsatt att Saab kan godkänna att motorn är okej med avseende på avgasrening.

    Så länge inte effektökningen är för stor så ska det inte vara några större problem att genomföra. I det här fallet lär det väl bli 2,3t-motorn som gäller för att inte öka effekten för mycket. Dock har jag inte koll på max tillåten effekt som Saab angivit för bilmodellen. För og900/99/90 är den effekten 185hk.

    Ring en tekniker på bilprovningen och säg vad du ska göra så kan de säkert komma med lite mer exakta siffror och detaljer.


    Mvh Jonathan
    Oke.
    Låter bra det!
    Men en FTT hade ju inte varit fel när man ändå ska rota runt lite...
    Var kan man få reda på vad min bils maxeffekt ligger på då?

    Verkar som att detta kan gå i lås trots allt!

    mvh
    Tobbe

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    231
    Citat Ursprungligen postat av SAAB_POWER
    Citat Ursprungligen postat av jonka
    Jag tror du tolkat allt rätt. Motorbytet går som ändrat fordon förutsatt att Saab kan godkänna att motorn är okej med avseende på avgasrening.

    Så länge inte effektökningen är för stor så ska det inte vara några större problem att genomföra. I det här fallet lär det väl bli 2,3t-motorn som gäller för att inte öka effekten för mycket. Dock har jag inte koll på max tillåten effekt som Saab angivit för bilmodellen. För og900/99/90 är den effekten 185hk.

    Ring en tekniker på bilprovningen och säg vad du ska göra så kan de säkert komma med lite mer exakta siffror och detaljer.


    Mvh Jonathan
    Oke.
    Låter bra det!
    Men en FTT hade ju inte varit fel när man ändå ska rota runt lite...
    Var kan man få reda på vad min bils maxeffekt ligger på då?

    Verkar som att detta kan gå i lås trots allt!

    mvh
    Tobbe
    Hmmm... ursäkta att jag tjatar.... ring eller besök bilprovningen. Där e det lättasta tt få tag på dessa data. Alternativt försöka komma fram i växeln på SAAB. Det senare är svårare skulle jag tänka mej.

    F.ö. är det både effekt OCH vrid som du måste kolla ! Samt eventuellt "max framaxeltryck" men det är nog inget problem i ditt fall. Den nya knotan väger väl i princip lika mycket som den gamla.

    / Kenth
    Bruksåker inte 900t16 83-00 HPD, med krokig framvagn vilar den sig i en lada :-( Tack för DEN hjälpen.
    Hobbyåker understundom 95V6 -69. Den som ingen turbo har, han får åka utan Bar

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    490
    Citat Ursprungligen postat av Scabben
    Hmmm... ursäkta att jag tjatar.... ring eller besök bilprovningen. Där e det lättasta tt få tag på dessa data. Alternativt försöka komma fram i växeln på SAAB. Det senare är svårare skulle jag tänka mej.

    F.ö. är det både effekt OCH vrid som du måste kolla ! Samt eventuellt "max framaxeltryck" men det är nog inget problem i ditt fall. Den nya knotan väger väl i princip lika mycket som den gamla.

    / Kenth
    Okej.
    Tackar för alla upplysningar!
    Ska sluta hacka den här tråden nu och ist. snacka med bilprovningen när jag ska in och besiktiga i slutet av januari.

    Mvh
    Tobbe

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 716
    Citat Ursprungligen postat av SAAB_POWER
    Citat Ursprungligen postat av jonka
    Jag tror du tolkat allt rätt. Motorbytet går som ändrat fordon förutsatt att Saab kan godkänna att motorn är okej med avseende på avgasrening.

    Så länge inte effektökningen är för stor så ska det inte vara några större problem att genomföra. I det här fallet lär det väl bli 2,3t-motorn som gäller för att inte öka effekten för mycket. Dock har jag inte koll på max tillåten effekt som Saab angivit för bilmodellen. För og900/99/90 är den effekten 185hk.

    Ring en tekniker på bilprovningen och säg vad du ska göra så kan de säkert komma med lite mer exakta siffror och detaljer.


    Mvh Jonathan
    men frågan är hur de funkar om det är starkaste motorn av den årsmodellen eller om det är vilken 9000 cd som helst, för -91 kom ju 2.3 turbon och då fanns de ju bara som 200hk(eller 220 med rödbox). och 1990 fann ju starkaste 9000 med 185hk(med box?) väll

    rörigt de blev

    Oke.
    Låter bra det!
    Men en FTT hade ju inte varit fel när man ändå ska rota runt lite...
    Var kan man få reda på vad min bils maxeffekt ligger på då?

    Verkar som att detta kan gå i lås trots allt!

    mvh
    Tobbe
    Kör: 9000 Aero -91

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    490
    [quote=the_Mattsson]
    Citat Ursprungligen postat av "SAAB_POWER":2ty8tmgy
    Citat Ursprungligen postat av jonka
    Jag tror du tolkat allt rätt. Motorbytet går som ändrat fordon förutsatt att Saab kan godkänna att motorn är okej med avseende på avgasrening.

    Så länge inte effektökningen är för stor så ska det inte vara några större problem att genomföra. I det här fallet lär det väl bli 2,3t-motorn som gäller för att inte öka effekten för mycket. Dock har jag inte koll på max tillåten effekt som Saab angivit för bilmodellen. För og900/99/90 är den effekten 185hk.

    Ring en tekniker på bilprovningen och säg vad du ska göra så kan de säkert komma med lite mer exakta siffror och detaljer.


    Mvh Jonathan
    Oke.
    Låter bra det!
    Men en FTT hade ju inte varit fel när man ändå ska rota runt lite...
    Var kan man få reda på vad min bils maxeffekt ligger på då?

    Verkar som att detta kan gå i lås trots allt!

    mvh
    Tobbe
    men frågan är hur de funkar om det är starkaste motorn av den årsmodellen eller om det är vilken 9000 cd som helst, för -91 kom ju 2.3 turbon och då fanns de ju bara som 200hk(eller 220 med rödbox). och 1990 fann ju starkaste 9000 med 185hk(med box?) väll

    rörigt de blev
    [/quote:2ty8tmgy]

    Är osäker på om jag förstog vad du menade...
    Menar du att det kan vara så att min bils maxeffekt/vrid styrs av 90-års största motoralternativ, som då skulle vara 185hk ?
    Är det rimligt?
    Vad skiljer egentligen i chassit och med bromsar etc. ? Dels mellan årsmodellerna, och dels motoralternativen?
    Alltså, är det samma bromsar/chassi på min som på en 9000 2,3T -93 t.ex.?

    Om inte, vad skiljer?

    mvh
    Tobbe

Liknande ämnen

  1. Ombyggt fordon/Amatörbyggt Saab 9-5
    Av gazer3312 i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-09-22, 23:16
  2. Regga som amatörbyggt fordom?
    Av hammarslag i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-03-03, 20:48
  3. Lite frågor kring magnetventiler och ombyggt APC
    Av Acke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-12-09, 02:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •