Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Dålig laddström 9000

  1. #1
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234

    Dålig laddström 9000

    Hej.. här om dagen så märkte ja att mina vindrutetorkare gick väldigt sakta.. Kollade i laddströmen inne i kupén.. Visar 11 volt.. Okey tänkte ja, då laddar ja väl batteriet.. Senare på Lördagskvällen så var batteriet fulladdat ja åker hem nöjd..

    Men dagen efter så har ja 11volt igen.. jag åker och köper ett nytt batteri från ANA satte i det i går.. Nu laddar den 12.8-13.0 volt..

    Laddlampan lyser inte.. Är en 9000 Aero Aut -94..

    Är generatorn kass eller på väg att säga upp sig??

    mvh//Mr_Lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    lyser laddlampan vid tändning på? Om inte så kolla först anslutningen på generatorn, den tunna "lampkabeln" är av sytrådkaraktär och jag har sett en del såna som vibrerat av. Om den sitter där så är det väl mest troligt att kolen är slut.
    Du kan utesluta annat genom att jorda den tunna kabeln i nåt, då ska lampan lysa.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Österbybruk
    Inlägg
    347

    Re: Dålig laddström 9000

    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf
    Hej.. här om dagen så märkte ja att mina vindrutetorkare gick väldigt sakta.. Kollade i laddströmen inne i kupén.. Visar 11 volt.. Okey tänkte ja, då laddar ja väl batteriet.. Senare på Lördagskvällen så var batteriet fulladdat ja åker hem nöjd..

    Men dagen efter så har ja 11volt igen.. jag åker och köper ett nytt batteri från ANA satte i det i går.. Nu laddar den 12.8-13.0 volt..

    Laddlampan lyser inte.. Är en 9000 Aero Aut -94..

    Är generatorn kass eller på väg att säga upp sig??

    mvh//Mr_Lööf
    Ser inte ditt problem, du har ju bra ladd.
    Peugeot 607 2.2 -06.

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 307
    13,6 V till 14,4 V skall en 12 V blyack till bil laddas med.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923

    Re: Dålig laddström 9000

    Citat Ursprungligen postat av madmax31
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf
    Hej.. här om dagen så märkte ja att mina vindrutetorkare gick väldigt sakta.. Kollade i laddströmen inne i kupén.. Visar 11 volt.. Okey tänkte ja, då laddar ja väl batteriet.. Senare på Lördagskvällen så var batteriet fulladdat ja åker hem nöjd..

    Men dagen efter så har ja 11volt igen.. jag åker och köper ett nytt batteri från ANA satte i det i går.. Nu laddar den 12.8-13.0 volt..

    Laddlampan lyser inte.. Är en 9000 Aero Aut -94..

    Är generatorn kass eller på väg att säga upp sig??

    mvh//Mr_Lööf
    Ser inte ditt problem, du har ju bra ladd.
    ett helt nytt batteri kan visa mellan 12 och 13V utan laddning och det är väl den spänningen han mätt.

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481
    generatorn är tyvärr ett vanligt fel på 9000, iaf enligt saab när jag hade problem med min fd 9000, kolen hjälpte tyvärr inte att byta för min del, men min lampa lös konstant.

    hur långt kör du mellan de sjunker?

    jag kom väl sådär 6-7 mil på nyladdat batteri med pakeringslyse enbart.

    men är generatorn kass går batteriet ner mot 9 volt, bilen brukar dö där ikring.

    testat med en "riktigt" mätare eller enbart den i bilen?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 729
    Min 9000 har laddat mellan 12.6-13v ända sen jag köpten den för 1800 mil sedan.

    har bytt batteri 7 ggr men det beror inte på att de är fel på de gammla, utan att jag har tilgång till att byta till nya batterier gratis så fel på batteriet är det inte.

    Det torde väll inte vara nått fel på generatorn om bilen laddar 12,6-13v? eller?

    ///MATTSSON
    Kör: 9000 Aero -91

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    ja men hur mycket "laddar" den då om du slår på en massa förbrukare såsom helljus, fläkten, varningsblinkers, elbakruta då............
    En normal Bosch med en eftermarknadsregulator torde ligga mellan 14 och 14,5 volt. En Bosch original regulator kan ligga lite lägre.

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 691
    Citat Ursprungligen postat av the_Mattsson
    Min 9000 har laddat mellan 12.6-13v ända sen jag köpten den för 1800 mil sedan.

    har bytt batteri 7 ggr men det beror inte på att de är fel på de gammla, utan att jag har tilgång till att byta till nya batterier gratis så fel på batteriet är det inte.

    Det torde väll inte vara nått fel på generatorn om bilen laddar 12,6-13v? eller?

    ///MATTSSON
    Mätt över polerna eller med färddatorn? Färddatorn är inte nödvändigtvis ett under av precision..
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  10. #10
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    Jag har varit lat och inte mätt på polerna.. Utan har mätt med färddatorn..
    När ja inte har någon fläkt, har halvljuset tänt, ingen stolsvärme så laddar den 13,3 med färdatorn. Då på tomgång.. Sen när ja kör iväg så är den nere på 12,9 V

    Mystiskt.. kan ju vara så att det nya batteriet inte var riktit fulladdat kanske var laddat till 90% vem vet har ju stått på ANA ett tag..

    mvh//Mr_Lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 729
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    Citat Ursprungligen postat av the_Mattsson
    Min 9000 har laddat mellan 12.6-13v ända sen jag köpten den för 1800 mil sedan.

    har bytt batteri 7 ggr men det beror inte på att de är fel på de gammla, utan att jag har tilgång till att byta till nya batterier gratis så fel på batteriet är det inte.

    Det torde väll inte vara nått fel på generatorn om bilen laddar 12,6-13v? eller?

    ///MATTSSON
    Mätt över polerna eller med färddatorn? Färddatorn är inte nödvändigtvis ett under av precision..
    Självklart inte har inte orkat mätapolerna, studerar ju då ska man inte ha tid för sånt.

    har haft ett kraftigt elfel på bilen som gjort att jag inte kunnat prövat att köra alla ljus, elbakruta osv. När man belastar elsysmet för mycke så slocknar färddator, radio, tank och motortempmätare. samma sak händer då jag bromsar kraftigt, sen dör samma grejer varje gång jag bromsar. Jordpunkten ja misstänker sitter precis omöjligt att komma ät utan att plocka instumentpanelen. Så de får bli arbete i vår när bilen är hemma igen.

    Kanske lika bra att byta generator för att va på den säkra sidan den har säkert suttit där ett tag, blir de långresa vill man ju inte bli stående

    ///MATTSSON
    Kör: 9000 Aero -91

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 691
    Jag hade kollat jordpunkten (den store!) som går till motor och chassi från batteriet. Låter inte rätt alls om den beter sig så.
    Annars är ju generatorn en misstänkt bov..
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  13. #13
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    Jag hade kollat jordpunkten (den store!) som går till motor och chassi från batteriet. Låter inte rätt alls om den beter sig så.
    Annars är ju generatorn en misstänkt bov..
    Du menar den som sitter på fjäderbenstornet bakom batteriet??

    men nu är bilen konstig.. Jag börjar tro på att batteriet ja köpte inte var fulladdat när ja fick det.. För nu börjar den ladda 13.3-13.4 V..

    Om man kanske skulle ladda batteriet i helgen..

    mvh//Mr_Lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

Liknande ämnen

  1. Dålig tomgång på 9000 TCS!
    Av B-motor i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2016-08-31, 19:36
  2. [LÖST] Dålig gång på låg last och dålig tomgång OG9-3
    Av Magnus84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-10-16, 22:09
  3. Kopplat laddström till släpvagnskontakten
    Av Marcus J i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-07-23, 20:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •