Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: 9-3 SS -06, att tänka på

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    48

    9-3 SS -06, att tänka på

    Hej!

    Har en kompis som efter ska byta bilmärke från BMW till SAAB.
    Objektet i fråga är en SAAB 9-3SS 2.0t -06
    Är det något att tänka på innan han köper?
    Tänkte på kända fel, saker man kan reta sig på osv.
    Finns säkert en del problem som ska vara fixade på verkstad enligt servicebulletiner, men som kanske inte är det..

    /Magnus

  2. #2
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 544
    Medlem#
    4936
    SS av modell 2006 är inget som diskuterats som andrahands objekt så mycket än. Av förkalrliga skäl.

    SS har ändå behandlats mycket avseende just köpråd. Se t ex
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=156601
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=133835
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=129881
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=121963
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=114236

    Att döma av kvaliten i min 06 Aero har Saab fortfarande samma kvalitetsproblem som funnits sedan 2003 med dålig passform i kaross och inredning samt gnissel och gnek i inredning. Vad gäller chassi och motor har jag inte haft några problem. Men jag vet de som haft problem med missljud i fjädringen även på 2006:or. Ett fel som fanns redan 2003.

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 100
    Medlem#
    6101
    Beroende på vad för BMW din kompis hade, så kan det tyvärr hända att han blir besviken på byggkvalitén.
    Precis som Pelle säger finns där mer att önska.

    Körglädjen är dock fenomenal i jämförelse med mycket annat i samma prisklass.

    Min bil kostade över 300k (ny) när jag köpte den, men det kändes kvaltémässigt inte som det.

    ...och jag är en av dom som har problem med gnossel o klonk i hjulupphägningen .
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 910
    Citat Ursprungligen postat av Tjonge
    Beroende på vad för BMW din kompis hade, så kan det tyvärr hända att han blir besviken på byggkvalitén.
    Precis som Pelle säger finns där mer att önska.

    Körglädjen är dock fenomenal i jämförelse med mycket annat i samma prisklass.

    Min bil kostade över 300k (ny) när jag köpte den, men det kändes kvaltémässigt inte som det.

    ...och jag är en av dom som har problem med gnossel o klonk i hjulupphägningen .
    Saab borde lära sig av Lexus, vi har en kille i Lexusklubben som under 20000 mil med sin IS200 bara har bytt en styrled och 4 lampor till skyltbelysningen. DET är kvalité.

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Zed82
    Saab borde lära sig av Lexus, vi har en kille i Lexusklubben som under 20000 mil med sin IS200 bara har bytt en styrled och 4 lampor till skyltbelysningen. DET är kvalité.
    Gjordes styrledsbytet på garanti/good-will dessutom?

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 287
    Har själv avverkat SS MY04 (tidig) MY05 samt är inne på min SC -06. Har varit genomgående gnissel, knak, gnek i alla bilarna, dålig passform etc. Alla de känad felen skulle man kunna sammanfatta det som. Dock är det faktiskt bara SC'n som jag har haft gnisslande fjäderben på fram. De skall dock bytas ut när som, sitter bara och väntar på att saab skall få klart med en ny underleverantör gällande dessa.

    I övrigt som redan sagts, kvallen är inte i samma klass som ex. BMW och Audi, men ack så roligt det är att sitta bakom ratten om man kan bortse från lite skrammel emellanåt...
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 210
    Själv stod jag inte ut med allt gnek och knak, hoppet till 9-5.an känns motiverat nu även om SS.ens körglädje är svårslagen.
    Så ofta jag kunde körde jag med rutorna nere på SS.en eftersom alla missljud då dränktes i vindbrus.

    Man börjar väl prioritera komfort och kvalitet så här på äldre dar

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Alfta
    Inlägg
    3 927
    Flyttar till rätt forumdel och tipsar om sökfunktionen ...
    Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    816
    Min 05a ss Aero, nypris på 430´ med 3400 mil på mätarn och garantin gick ut för drygt två månader sedan vill inte Saab ta min knarrande passdör på good-will...

    I mitt fall är det fönsterhissknappen som är boven, kostar en tusing att få bytt så inte stora pengar men på en så här ny/relativt dyr "premium bil" med Saabmått.

    Har ni andra lycktas få ert knak kirrat på garanti/GW?
    Goin' on rage n anabolic fuel!!

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 910
    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever
    Citat Ursprungligen postat av Zed82
    Saab borde lära sig av Lexus, vi har en kille i Lexusklubben som under 20000 mil med sin IS200 bara har bytt en styrled och 4 lampor till skyltbelysningen. DET är kvalité.
    Gjordes styrledsbytet på garanti/good-will dessutom?
    Det tror jag inte, garantin är 8 år/15000 mil men det är ändå riktigt bra.

    En styrled går på cirka 1000 kr.

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 287
    Citat Ursprungligen postat av G-man
    Min 05a ss Aero, nypris på 430´ med 3400 mil på mätarn och garantin gick ut för drygt två månader sedan vill inte Saab ta min knarrande passdör på good-will...

    I mitt fall är det fönsterhissknappen som är boven, kostar en tusing att få bytt så inte stora pengar men på en så här ny/relativt dyr "premium bil" med Saabmått.

    Har ni andra lycktas få ert knak kirrat på garanti/GW?
    Jag fick en NY BIL pga allt gnek och knak i min 04:a, detta tillsammans med många andra fel. Dock med avdrag för körda mil a 13 kr milen Tycker synd om den stackare som köpte UKE 362 på svenska bil i akalla...
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Nossebro
    Inlägg
    1 354
    Citat Ursprungligen postat av Zed82
    Saab borde lära sig av Lexus, vi har en kille i Lexusklubben som under 20000 mil med sin IS200 bara har bytt en styrled och 4 lampor till skyltbelysningen. DET är kvalité.
    Saab gör nog så gott dom kan men det är nog inte lätt när ekonomerna inte tänker ekonomiskt. Saab har hämtat mängder från Toyota och dom är inte ensamma. Bilfabriker som inte haft hjälp utav japaner är nog lätträknade. Lean production (som Toyota ligger bakom) är rätt fiffigt bara "ekonomerna" ger fasiken i och lägga sig i så mycket.

    Mvh Kristian
    9-5 Aero "Hirsch" -02 samt Kawasaki Z750 -09
    Min Saab på garaget.org
    Min BMW på garaget.org

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    515
    Japp låter ju som paneler och knappar ska hoppa loss i bilen hehe men som sagt den är förbannat kul att köra så ja tänker behålla min ett tag
    9-3Vector 2.0t Nordic Steg2
    Att Styla En Volvo Är Som Att Sminka En Gris!!
    http://www.garaget.org/?car=35951

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 910
    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    Citat Ursprungligen postat av G-man
    Min 05a ss Aero, nypris på 430´ med 3400 mil på mätarn och garantin gick ut för drygt två månader sedan vill inte Saab ta min knarrande passdör på good-will...

    I mitt fall är det fönsterhissknappen som är boven, kostar en tusing att få bytt så inte stora pengar men på en så här ny/relativt dyr "premium bil" med Saabmått.

    Har ni andra lycktas få ert knak kirrat på garanti/GW?
    Jag fick en NY BIL pga allt gnek och knak i min 04:a, detta tillsammans med många andra fel. Dock med avdrag för körda mil a 13 kr milen Tycker synd om den stackare som köpte UKE 362 på svenska bil i akalla...
    Menar du denna? http://www.blocket.se/vi/10446518.htm?ca=16_s


  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 287
    Jepp Såg annonsen häromdagen. Verkar ju som att nuvarande ägare kört med den några mil i alla fall. Undrar om han haft lika mycket bekymmer som man själv hade...
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 910
    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    Jepp Såg annonsen häromdagen. Verkar ju som att nuvarande ägare kört med den några mil i alla fall. Undrar om han haft lika mycket bekymmer som man själv hade...
    Möjligt eftersom han skriver "normalt slitage".

Liknande ämnen

  1. Att tänka på vid köp av NG 9-3?
    Av KrantzJunior i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-07-31, 14:54
  2. Vad tänka på vid köp av 9-5 06:a?
    Av chrix74 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2008-05-08, 07:29
  3. Vad ska man tänka på vid köp av 95
    Av TurboSanta i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-18, 10:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •